Vilken seminstation

Atlas85

Trådstartare
Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år.
Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏
Har dock en liten fundering...
Tänker använda Fetcher N och om jag inte läste helt fel på semin statistiken så har han 100%dräktighet på AI men mindre på TAI. Jag har 2,5h körning för att köra stoet till seminstationen där han står. Är det vettigt att transportera henne så långt sen när hon (förhoppningsvis) blivit dräktig eller är risken vansinnigt stor att det skiter sig vid så långa transporter?

hur hade ni gjort?
stoet är f:12 och haft ett föl f:17(ingen aning om hur lätt hon tog sig då)...
 
Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år.
Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏
Har dock en liten fundering...
Tänker använda Fetcher N och om jag inte läste helt fel på semin statistiken så har han 100%dräktighet på AI men mindre på TAI. Jag har 2,5h körning för att köra stoet till seminstationen där han står. Är det vettigt att transportera henne så långt sen när hon (förhoppningsvis) blivit dräktig eller är risken vansinnigt stor att det skiter sig vid så långa transporter?

hur hade ni gjort?
stoet är f:12 och haft ett föl f:17(ingen aning om hur lätt hon tog sig då)...
Vi hade ston som kom långväga och där folk höll på att köra mellan varje seminering/koll. Första 30 dygnen är lite känsliga men om du är orolig så låt henne stå kvar till hon är konstaterat dräktig på 45 dygn. Vi hade vissa som stod t.o.m 90 dygn och gick på bete.
 
Vi lämnar alltid våra tills de är konstaterade dräktiga på minst 30 dygn :-) inte helt ovanligt i travvärlden att de går kvar på bete på station.
 
Nu har jag ju väldigt nära till många semistationer eftersom jag bor i Skåne men jag vet att många som bor en bit ifrån lämnar sina ston som ngn ovan skrev på bete till det att stona dels är dräktiga och dels har passerat ett visst antal dygn. Men jag tror också på att lämna till en bra station med kompetent och duktig personal. Dvs om du har en station nära dig med bra rykte så had ejag personligen nog valt den stationen istället för att ligga och köra 2,5 h t/r :)
 
Jag som hade ett sto som var svårlastad lät henne alltid stå kvar på station till konstaterad dräktighet på minst dygn 30 och körde gärna dit henne någon dag innan hon borde kommit i brunst så att hon hann landa. Det kostar förstås en del extra med uppstallning men för mig var det viktigt att ge mitt lite otrygga sto de bästa förutsättningarna.
 
Det blir ju säkrare att få henne dräktigt snabbt om du åker till hingsten. Risken är ju stor att det trasslar med transport av skicken.
 
Det blir ju säkrare att få henne dräktigt snabbt om du åker till hingsten. Risken är ju stor att det trasslar med transport av skicken.

Inte särskilt ändå. Det är få hingstar som har sämre dräktighet på skick jämfört med AI. Dock blir det oftast billigare på hemmastationen, dels brukar seminavgiften vara lägre för hingstar på station och dels slipper man såklart betala för skicken.
 
Inte särskilt ändå. Det är få hingstar som har sämre dräktighet på skick jämfört med AI. Dock blir det oftast billigare på hemmastationen, dels brukar seminavgiften vara lägre för hingstar på station och dels slipper man såklart betala för skicken.
Ja, när stona väl blir seminerade då. Med dagens trassliga transportsätt för skick så kan man ju ge sig den att stona behöver semineras annandag påsk osv.
 
Ja, när stona väl blir seminerade då. Med dagens trassliga transportsätt för skick så kan man ju ge sig den att stona behöver semineras annandag påsk osv.

jag som tycker att det funkar riktigt bra sen Mats transporter kom in i bilden om man jämför med hur det var innan
 
Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år.
Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏
Har dock en liten fundering...
Tänker använda Fetcher N och om jag inte läste helt fel på semin statistiken så har han 100%dräktighet på AI men mindre på TAI. Jag har 2,5h körning för att köra stoet till seminstationen där han står. Är det vettigt att transportera henne så långt sen när hon (förhoppningsvis) blivit dräktig eller är risken vansinnigt stor att det skiter sig vid så långa transporter?

hur hade ni gjort?
stoet är f:12 och haft ett föl f:17(ingen aning om hur lätt hon tog sig då)...

Det beror på hur cool och resvan stoet är, skulle jag säga. Mitt ena sto bryr sig inte ett dugg, medan den andra är stressad när man resar nästan oavsett hur långt det är...

Ang. skick så skulle man ju om det krisar sig kunna åka de 2,5 timmarna och hämta skicket själv i nödfall. Så om du har en bra station närare så behöver du inte nödvändigtvis ställa upp stoet hos hingsten.
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 382
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 824
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp