Vilken ska jag köpa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 747
Sv: Vilken ska jag köpa?

Den transport som får bäst i alla de tuffaste testerna är samma år ut och år in, och min nästa kommer utan tvekan vara en IFOR WILLIAMS! :love:
De nya modellerna är kalasfina, men jag är osäker på pris.

Vilka är dessa fantastiskt tuffa tester, vilken tidning gör dessa.

Jag köpte ett Kylinge Orion som jag är kanonnöjd med :)

Åh, toppen då jag funderar på att ev bli Kylingeägare då Boj och Ume är liiiite för dyra om man vill ha allt jag önskar känns det som. har ditt några nackdelar?

har senast idag lånat ett kylinge (men den står kvar nere vid stallet så jag vet inte modellnamn, men en enkel modell utan boggie men med fronturlast). Den är väldigt smart, lättdragen och hästarna gillar den (till o med de svårlastade går på den allt lättare för var gång) o så är den lättjobbad med bommar etc.

Hur är sadelkammaren på din, tar man sadeln ut eller inifrån släpet? Ryms det just nåt mer än en sadel där i?

Jag har även funderat på om nyare Star eller Thule med fronturlast och sadelkammare kan vara nåt, vet du hur de är? :)

Åh, toppen då jag funderar på att ev bli Kylingeägare då Boj och Ume är liiiite för dyra om man vill ha allt jag önskar känns det som. har ditt några nackdelar?

har senast idag lånat ett kylinge (men den står kvar nere vid stallet så jag vet inte modellnamn, men en enkel modell utan boggie men med fronturlast). Den är väldigt smart, lättdragen och hästarna gillar den (till o med de svårlastade går på den allt lättare för var gång) o så är den lättjobbad med bommar etc.

Hur är sadelkammaren på din, tar man sadeln ut eller inifrån släpet? Ryms det just nåt mer än en sadel där i?

Jag har även funderat på om nyare Star eller Thule med fronturlast och sadelkammare kan vara nåt, vet du hur de är? :)

Nej, varken jag eller sambon kommer på några nackdelar med mitt släp.
Det enda skulle vara då att det är fasta fönster och jag hade helst velat ha öppningsbara men det är ju knappast ingen katastrof.
Det skulle väl vara att det bara satt en ventil i taket men den har jag nu ersatt med 2 solcellsdrivna fläktar för att få ut fukt och hålla bra luft men det får man ju göra på alla släp även om de heter Boj och Ume osv...

Jag tycker att mitt släp är jättesmidigt å bra på alla sätt å vis, lättdraget, går fint efter bilen, hästen gillar det :)

Jag har en sån där liten sadelkammare som man sätter på utsidan och öppnar från utsidan.
Jag tycker att dom är bäst :)
För då tar man ingen plats från hästen, de med inbyggd sadelkammare tycker jag ofta har ganska trångt framför frambommen.
De sadelkammarna som tex Star Trailer har som man tar ut sadeln från släpet tycker jag är erhört osmidigt och trångt!
Även om det sadelskåpet är betydligt större än min.
I min sadelkammare har jag:
2 sadlar
2 träns
2 reservgrimmor + grimskaft
Borstar
Ridhjälm
Hästgodis å lite andra smågrejor å mer än så behöver inte jag få plats med.
När jag har bara 1 sadel brukar jag lägga in svetttäcket där osv.

När jag köpte mitt släp som är från 2001 så övervägde jag att köpa ett nytt Thule/star men avböjde då jag inte tyckte de var bättre än det begagnade betydligt äldre Kylingesläpet. Kändes som att jag fick precis samma sak med det begagnade släpet för mkt mindre pengar.
För mig är det inte viktigt att det är nytt, bara att det är helt, rent fräscht å väl fungerande :)

Har en BOJ 216 fr 2005 som funkar bra men jag hade nog kikat på Thule Royal om jag skulle köpa nytt i den prisklass TS nämner.

Det jag inte riktigt gillar med BOJ är att det låter mkt om alu-golvet om man har en häst som trampar runt.
Ventilationen är heller inte nåt underverk. Jag har visserligen bara en taklucka (funderar på att sätta in öppningsbart fönster i skötardörren men det kostar flera tusen så....

Jag gillar dessutom snabbfästena på teleskopbommar som Thule har och har tom funderat på att sätta såna i min BOJ (pratat med både BOJ o thule o det ska låta sig göras=, det är innerdörra i den nu och det funkar iofs eftersom jag har en någorlunda problemfri häst men det är säkrare med en bom som snäpps i på nolltid. Jag kör med mellanväggen på tvären och då måste man få tag i båda dörrarna och passa in överregeln först för om man sticker ner golvpinnarna först är det risk att dörrarna knäcks om hästen slänger sig bakåt.

Tom en BOJ-återförsäljare medgav att BOJs bakbommar inte har hängt med i utvecklingen och förstod varför jag ville ha Thules variant. De hade tydligen haft en kund som valt att göra så på ett fabriksnytt släp.

Jag har hel mellanvägg i min för jag vill kunna lasta med mig hö etc om jag ska vara borta några dagar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 363
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka