vilken ska jag välja

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anonym78
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 639
A

anonym78

cooker spaniel? norsk lundehund? tibetansk spaniel/papillon ? sheltie ? nån annan ?
cocker_spaniel-12961.jpg

norwegian_lundehund_id84_03.jpg

Lillan.jpg

ShetlandSheepdog_-_Sheltie.jpg

jag vill ha en kelig busig hund som helst inte har jaktinstinkt. inte behöver jätte mkt motion/sysselsättning, som man kan ha med lite överallt, träna lydnad/agility.

Sv: vilken ska jag välja

det beror ju helt på vad du vill ha och gillar....

jag skulle valt en cocker om jag var tvungen att välja mellan dessa.

Utklippt från rasklubbens hemsida
Den Norska Buhunden är en mycket allsidig hund, som ursprungligen användes som vallhund. Som familje- och sällskapshund är den utmärkt; barnkär, lekfull och mycket kärvänlig, lika glad i alla familjemedlemmar.
Hunden används idag också till jakt, både på älg, småvilt och fågel. Det finns Buhundar som är framgångsrika som brukshundar, i lydnad och spår samt i agility. I Sverige finns Buhundar som har meriterats som räddningshundar och som servicehundar för rörelsehandikappade. Att rasen också används som narkotikahund i England bekräftar Buhundens allsidighet.

Genom sin energiska natur kräver Buhunden rätt mycket motion och aktivering. Det går att ha Norska Buhundar i stadslägenheter, men radhus eller villa med egen trädgård och närhet till natur är idealiskt. Buhundens medfödda vaktinstinkt gör att den kan bli "skällig" om inte detta tränas bort i unga år.

Tycker cocker eller en renrasig tibbe låter bättre ;)

Tesora

Lätt sheltie. Går att ha till allt verkligen. Otroligt lätta och underbara hundar. Behöver inte överdrivet mycket motion, dock blir min tjej rätt dryg om hon bara får gå kortare promenader ett par dagar och börjar hitta på bus eller sysselsätta sig själv på olika sätt. Har aldrig hört någon med sheltie säga att de hellre vill ha en annan ras :)

Min nästa hund blir nog en Norsk Lundehund men eftersom du vill hålla på med lydnad så hade jag valt en sheltie, se bara till så du väljer en bra uppfödare så du får en med vettigt psyke..

Det du beskriver är ju en sheltie.:D Jättemysiga, inte så stora, snälla, lättlärda och pigga vallhundar.

Dessutom tränar de tydligen sig själva... Körde ett lydnadspass blandat med lite annat idag och hon har uppenbarligen tränat sig själv. Nog för att hon kan apport (vilket hon lärde sig på sådär en 7-8 pass på 3 min) men jag visste inte att hon kunde springa och hämta apporten och komma och sätta sig fot. Men det kunde hon. Visste inte heller att jag kan skicka henne runt träd på avstånd, men det kunde hon också. Full koll. Backa fot kunde hon också utan att vi tränat.

Sheltisar är äckligt smarta ibland :D (och framförallt följsamma).

shelti verkar ju också bra..:)
tycker alla dom hundarna jag nämt är bra.
men har fastnat för coker spaniel...
jag ska inte tävla agility/lydnad men vill gärna hålla på med det på skoj.
nå mer åsikter om coker? :)

usch jag har inte så mkt över för sheltien. :p

alla jag träffat på har varit oerhört skälliga och nervösa. :crazy: har såklart med uppfostran att göra också men ändå.... tycker den fått colliens sämsta sidor. :o

Då har du nog träffat riktiga måndagsexemplar. Finns ju redan grymt mkt diskussioner om sheltiens rädslor etc, men detta är inget jag upplevt trots att jag träffat ett hundratal. Självklart känner jag inte alla på nära håll, men tillräckligt för att ha bildat mig en uppfattning. Sen finns det såklart kennlar som inte avlar på mentaliteten, men de allra flesta är medvetna om att det funnits stora problem (och fortfarande finns kvar en del) och tänker på detta i sin avel.

Sen ÄR det ju ingen stentuff hund och är dessutom otroligt formbar, så mycket ligger ju på dig som ägare. Min tjej kan skälla om hon ser eller hör ngt plötsligt som i "vad fan är det där ser du matte??" men upplever henne aldrig som rädd eller nervös. En enda gång har hon varit rädd och försökt krypa IN i mig och det var när några flög med ett modellflygplan. Satt kvar en stund och matade med godis och tränade lite lydnad och sen var det bra. I helgen var vi 11 st i min tvåa, med musik, alkohol och prat. Hon roade sig med att försöka stjäla pingisbollen i vårt "beer pong" spel :D och när hon tröttnade somnade hon i min säng.

Tråkigt att du träffat såna mesproppar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 848
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 422
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka