vilken skulle ni välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fluff3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 514
F

Fluff3

hej !

Efter ett evigt letande och läsande så har vi äntligen hittat tre olika boggisar som vi kan tänka oss köpa...

- umesläp superboggie 1997
- kylinge eurotrailer 2002
- Ifor Williams HB505R 2001

Samma pris på dem alla tre, fronturlastning på alla. Tror det var sadelskåp på umesläpet men inte de andra två. Alla tre levereras med tre månaders garanti.

Vilken skulle ni välja?

För respektive nackdelar?

Vet att man kan läsa om alla tre märkerna men jag har läst så mycket nu att jag inte riktigt vet varken ut eller in.

Tacksam för svar!!

MVH Therese (snart transport ägare....hoppas..)

Sv: vilken skulle ni välja?

Hade absolut valt Ume bland dessa 3.Du får mkt släp för pengarna!
I andra hand Kylinge,men absolut INTE Iforn med alla lösa sprintar och rost.

Förlåt för trådkapningen men jag måste få fråga... hur känner du till felen med Ifor? Jag håller just på att fundera över släp och tycker att det låter som om alla är så himla nöjda med sina Ifor-släp... så jag hade nästan bestämt mig för att ett sådant får det bli när det är dags.

Du får gärna utveckla de dåliga sidorna lite mer så att jag vet vad jag skall fundera över!!!

Tacksam Jenny

Varför inte ifor? Vad är dina erfarenheter med den? En stallkompis har en ifor,och den transporten är hur gudomlig som helst! :love:

Den dag jag ska köpa transport så blir det nog en ifor..

Den som lastar mest.

Trots att jag har ett Kylinge själv just nu så är UME mitt favoritsläp.

Ifor tycker jag kan bli lite meckigt med alla små sprintar men annars gillade Patsy att åka Ifor iaf.

hej!

Tack till er som har svarat!

Någon mer?

MVH Therese

Vi har ett ume-släp och kan rekomendera det starkt! Fördelarna som jag ser det är att det först och främst är isolerat, så det blir ej så varmt i på sommaren = kanon. Isoleringen ska även minska ljudet i transporten. Det är ej trägolv. Släpet är genom sin konstruktion lätt, vilket gör det enkelt att flytta på genom att puttat lite (kanske oviktigt) Att det är lätt kan ju var en nackdel också att det "tar tag" lite vid mycket vind, vi har visserligen en enkelaxlad vilket kan spela in. Nästa gång vi köper nytt blir det ett Ume igen, då boggie med sadelkammare:love:, måste bara spara lite...

kan inget om det andra släpen men hoppas det här hjälpte lite...

Har dessbättre inte ägt någon Ifor själv.Det föll redan på alla dessa små pryttlar som skall sättas dit!
Däremot har jag sett ett antal som snabbt har blivit rostiga och allmänt "fula".
Provat att köra en tom en gång och jag har aldrig kört en mer trögdragen släp!
Men smaken är olika.Jag berättar bara om min erfarenhet!

Det var just dina erfarenheter jag ville höra ju! Sprintarna håller jag utan vidare med dig om - de känns lite krångliga att pyssla med. Jag har aldrig själv sett något rostigt Ifor men jag har å andra sidan inte sett så många. Hur det är att dra vet jag ju inte än men ska tänka på att förhöra mig lite mer på den punkten innan jag bestämmer mig för något.

Tack för dina synpunkter i alla fall!!!

Om Ume släpet är i lika bra skick som de andra så hade jag nog valt det. Men som sagt det hela beror på skicket det är trots allt 4-5 år äldre än de andra. Allt beror på hur väl skötta transporterna är.

Mellan de andra två tycker inte jag det spelar så stor roll. Båda har sina fördelar och även nackdelar.

Hade Iforen en delad bakramp? För det är en klar fördel om man kan ha det som stepup eller vanlig ramp. Iforen har även aluminiumgolv vilket är bra, fast jag undrar om inte Kylinge har det också? Men jag är inte säker.

Det negativa med Iforen är sprintarna men man vänjer sig. Nackdelen med Kylinge är hur mellanväggen sitter fast. Vill man ha en helt ren transport så är det lite klyddigt att sätta dit sakerna igen + att mellan väggen är tung, men man vänjer sig vid det också.

Om någon har automatiskt stödhjul så är det ett +.

Sen beror det också på vad man har för bil. Det absolut stabilaste på vägen är Iforen. Men har man en inte så stark dragbil så kan man nog kanske uppleva den som trögdragen då bilen inte riktigt orkar med.

Både Ume och Kylinge tycker jag har likvärdiga vägegenskaper. Fördelen med Ume är att släpet i sig inte väger så mycket så ibland kan man lasta lite mer än i andra släp (gäller främst om man saknar E-kort).

Mvh

Tora

Fundera på hur du kommer använda det, ensam? Ofta till träningar? Mkt vintertid?
Sedan måste du själv känna hur du vill att ditt släp ska vara, det är ju tre relativt olika släp.
Jag har Ifor, och valde det pga att jag gillade det, för mig är det idealiskt, ville ha fronturlastning, boogie och alugolv. Sedan gillar jag uppbindningen, luckorna och storleken. För mig funkar det hur bra som helst att lasta själv, sprintarna är inget problem och rost har jag inte märkt av. Märks också att de börjat bli vanliga, vart och vartannat släp man ser på vägarna är Ifor nu, det är ju bra ur service synpunkt.

Samtidigt är det ju kalas med sadelkammaren på UMEsläpet!!

Det enda jag vet är att en kompis har ett Ifor och dom tycker det blir välldigt varmt i det på sommaren och det är dåligt med ventilation (tycker dom) Jag har ingenaning.

För mig har Ifor funkat bra ventilationsmässigt, men jag har enhästars, och det är utförlig beskrivning hur man ska ha "öppet" ventiler etc.

aha ok. ja det kan ju hända att de har nån äldre variant har bara sett släpet 1 gång själv.:)

- umesläp superboggie 1997
- kylinge eurotrailer 2002
- Ifor Williams HB505R 2001

Samma pris på dem alla tre, fronturlastning på alla. Tror det var sadelskåp på umesläpet men inte de andra två. Alla tre levereras med tre månaders garanti.

Jag är ju nöjd ume-ägare, men just 97'-orna skulle jag kolla upp mera noga. Det var väl då de bytte från galv till aluminium och de första släpen hade krångel med aluminiumen. Tror de återkallades/ åtgärdades - men kolla för säkerhetsskull extra.

I övrigt ett kanonsläp :)
Klart värt att kolla extra.

Är själv på jakt efter ett Umesläp, ringde och frågade när dom började med alugolv och det var från -98, alltså är det inte det på 97

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka