Vilken sorts bom?

Sv: Vilken sorts bom?

Nikki o Fabian skrev:
försökte sätta den typ så här:
namnls.jpg
[/IMG]

Det svarta är manken avritad det blå är mitten av manken på ett ungefär o det lila är gradskivan, o gradskivans mitt har jag lagt över mankens mitt.

Förstår du?
Har jag gjort fel?
jo.. så här kan man göra....Läs här http://www.stalleldshestra.nu/ klicka på sadelinpassning och sen igen sadelinpassning
Längr ner på sidan finns det bilder på hur man mäter...och tar ut graderna....

Ok nu har jag gjort så o han är ca 107 grader. Han e ju inte helt musklad än så någon grad kanske man får lägga på eller var tror du om du kollar på bilderna.

Vad brukar en 107:a motsvara i bomstrl på ett ungefär?

Senast ändrad:

107 låter rimligt. Vilken bra uppskattningsförmåga jag har :D
107 grader brukar motsvara xvid och i vissa fall xxvid.

Ska du ha hopp eller dressyr?
Eller du kanske ska vänta tills STn kommer?

Jag vänatr ju på min st sadel som jag hoppas ligger bra, men man ska ju ha ett koppjärn på den så då måste dom veta stlr.

Men jag håller på att fundera över en till sadel(hopp eller Allround) som jag kan hoppa i o som medryttaren ska ha i skogen.

Kom o tänka på min förra sadel, om den var närmare 90 grader o han är 107, då var det nästan 17 grader för litet:(

Men då behöver du nog minst XW. Min häst är 115 grader, han skulle jag behöva få ett måttbeställt järn till snackade dom om när jag beställde min.

Man gör misstag ibland, men det verkar som att du har förstått att du bör vara mer noggrann med tillpassningen nästa gång... Det positiva är att han nu har gått utan sadel så länge, och han ser riktigt fin ut i ryggen nu!

Ok, dom snackade om något järn i strl 4 som borde passa honom men att han kanske behövde byta upp sej till en 5:a sen om nått år.

Jo visst har jag förstått hur viktigt det är. Vilken tur att du tycker han ser bättre ut.

Hade du skickat mankmallen till dom då?
Min häst var 113 grader när jag beställde och han behövde det vidaste, och de sa att man skulle kunna måttbeställa koppjärn längre fram och att det inte var omöjligt att jag behövde göra det från början.

Nej mankmallen ligger här på skrivbordet bredvid mej, jag skulle ha skickat den den 24 januari men har dragit mej för det för att han kanske breddar sej lite till, man vet ju inte när dom där sadlarna kommer än.......

Så den info dom har fått av mej var att HS sadeln var för liten o att ÅF sagt att den var minst 105 grader.

Okej... Du märker ju om du behöver det vidaste.
Men vad trist att behöva vänta så länge till.. För din sadel kommer väl inte förrän i apri-maj.

Är det såååå lång tid kvar??????

kan man inte köpa dom från nått annat ställe som redan fått in sadlarna, eller väntar alla butiker så här länge?

Jag får väl satsa helhjärtat på körningen så länge.....

Senast ändrad:

Du var ju med i den andra beställningen... Den första beställningen har ju inte ens kommit än. Och sen ska de ju leverera den andra... Räkna med minst 8 veckor mellan leveranserna. Och det är ju redan mitten av februari...

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: Fibusen
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
978
Senast: Shixle
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka