Vilken sorts boots?

S

sanwan

Min häst kommer troligtvis att vara tvugen att åtminstone hoppas med boots nu för att skydda en gammal skada som hon inte får kliva upp igen.
Jag rider utomhus året om, vintertid har vi väl snö upp till halva skenan på hästen i alla fall och runt 15 minusgrader.
Nu är frågan, vilka boots passar bäst för sådant väder? jag har neopreneboots men det fastnar ju en massa snö i dem... Är gummiboots bättre eller blir de stela av kylan?
 
Stela så att dom går sönder eller? Annars spelar det väl inte så stor roll eller har jag missat nåt?
 
red me gummiboots me kadborre mitt i vintern på en häst och det gick jättebra! blev inte stela alls, ..

ok blir dom d knaske du kan lägga dom på ett element?
 
Min tanke var att stelfrusna boots väl lär skava i karleden...
 
Neoprenboots tycker ja gär mkt bättre än gummiboots. Vet dock itne hur de reagerar på snö och kyla då jag endast haft dem under vår och sommar. Ger itne alls lika mkt skav som gummibootsen, mjuka och hållbara! Har ett par från globus och jag är jättenöjd med dem!
 
Hej!
Jag rider alltid med väldigt lätta boots på vintern när hästarna har brodd, så lätt att dom trampar sig på ballarna. Bootsen hade både kardborre och knäppen, knäppen tyckte jag var bäst när det var snö för det fastna inte snö då som det gärna gör i kardborre. Tyckte inte dom blev stela. Men använde helst kardborre för spännen kan lätt bli stela och gå av, gjorde några stycken i vinter, men gör inte så mycket, billiga ändå.
Lätt att neoprenboots drar åt sig vatten och bli tunga, ingen bra idé om man rider med det dagligen.
Bästa att prova sig fram, boots är ju inte så farligt dyra så man inte kan köpa och prova! :smirk:

Häls. Gildra
 
sopm sagt så fastnar de väldigt mtk snö i neopren bootsen.. ja rider me gummi dom bloir inte alla stela! tycker dom funkar prima! =)
 
Hej! Jgg rider alltid med boots på min häst, året om! Han har aldrig fått något skav av sina, och dom har hållt i nästan ett år nu. Gummiboots med kardborreknäppning har jag! :)
 
Eskadron har ju ngn sorts korsning av dessa. Det är inte tygaktiga och inte gummi heller. Har för mig att det finns på allman i birsta? Kanske kan vara ngt.
 
Jag har bara neopreneboots nu för tiden. Tkr dom är jättebra - men visst fastnar det lite snö/is på dem på vintern.
Om du har gummiboots så tkr jag de lätt går sönder om hästen trampar på dem (SPECIELLT om den har isbrodd i!)
Så själv föredrar jag neoprene....
 
Har gummiboots hela vintern. Inte stela alls och karborren sitter som den ska. Föredrar annars neoprenbots. Behöver din häst skydd på ballarna? Då rekomenderar jag PC, sitter som ljutna och ger absolut inget skav alls (modellen som bara skyddar ballarna och spänns med kardborre på framsidan pratar jag om).
 

Liknande trådar

Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Har boots fram på min häst vid arbete. Har hittills haft "vanliga" gummiboots med kardborreknäppning. Upptäckte efter passet igår att...
Svar
5
· Visningar
957
P
Hästmänniskan Hej alla hästglada personer! För en månad sen flyttade jag till en lösdrift med en häst jag har på foder. Till våren är ett...
Svar
2
· Visningar
948
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 707
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp