Vilken sorts färg till box??

Tweety1985A

Trådstartare
Har lite planer på att måla insidan av min pålles utebox i sommar, men har ingen koll på vilken dorts färg jag ska använda...Fungerar det med täcklasyr? Vill ha vitt, men vill inte kalka.
Tacksam för lite hjälp!

Sv: Vilken sorts färg till box??

Vad är väggarna gjorda av? Då blir det lättare att svara!

Nu är jag mer hemma på mur- och putsfärg, men kalk och trä är ingen bra kombination (även om det går). Om du vill ha vita väggar är nog vanlig oljebaserad färg bäst. Det är nog viktigt att kolla upp så att den kan användas där djur skall stå (giftighet osv.). Trälasyr går säkert bra, men det är inte heltäckande. Sedan finns speciell ladugårdsfärg som tål högtryckstvätt (vitt innebär ju en hel del tvättande :D ).
Jag brukar fråga på t.ex. Granngården, de är oftast kunniga.
Ett annat alternativ är att bara använda olja. Det finns tusen möjligheter!

Antingen behåller du träet som du behandlar med något så det blir snyggt.
Eller så målar du det i en ljus färg, för när man mockar och det är mörkt så ser man så dåligt. Och en ljusfärg gör ju att det blir ljusare.
En ljus färg kan ju vara ljusblå eller gul kanske.....

Tweety1985A skrev:
Har lite planer på att måla insidan av min pålles utebox i sommar, men har ingen koll på vilken dorts färg jag ska använda...Fungerar det med täcklasyr? Vill ha vitt, men vill inte kalka.
Tacksam för lite hjälp!
:idea: Vanlig ljusbrun lasyr är jätte läckert, fast då måste det vara trä rent....Mitt stall går i två olika nyanser halva väggen nertill i hela stallet är brun lasyr och övre halvan ljusbrun lasyr, likadant inne i boxarna, jätte läckert....;)

Helt vanlig inomhus färg.. Bara den är vattenbaserad. Luktar knappt och torkar på 12-24tim beroende på väder och vind. Överstrykningsbar på 2 tim. Finns i oändligt nånga färgkombinationer.

Jag är lite rädd för innehållet i olika lasyrer och sånt. Vill ha så "snällt" som möjligt eftersom hästarna har en tendens att smaka på inredningen ibland..

mul skrev:
Helt vanlig inomhus färg.. Bara den är vattenbaserad. Luktar knappt och torkar på 12-24tim beroende på väder och vind. Överstrykningsbar på 2 tim. Finns i oändligt nånga färgkombinationer.

Jag är lite rädd för innehållet i olika lasyrer och sånt. Vill ha så "snällt" som möjligt eftersom hästarna har en tendens att smaka på inredningen ibland..

Hur håller det? Hade lite funderingar på Biltemas väggfärg, men e orolig för om de håller lr inte.

Jag kan ju tillägga att den täcklasyren jag målat med är vattenbaserad. Det är en utomhusfärg så det ska gå att högtryckstvätta stallväggarna vid rengöring.

Vi har absolut inte några problem att få det att hålla, ändå tvättar vi med högtryckstvätt, bara ytan under är ren när du börjar måla. Det som hänt är där hästarna gnagt av färgen, annars har den suttit bra.

Träet i mina boxar är så fint i sig, bokvirke, så jag har målat med ljus träolja. Stolpar ovan boxhöjd med vit trälasyr. Himla fint blev det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 104
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: Ceta
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 981
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer