Vilken stl ska jag ha?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Binegar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 026
B

Binegar

Ni får hiva iväg tråden om den hamna fel, men jag hittade ingen annan kategori som jag tyckte passade..och detta handlar ändå om ridutrustning.

Jag har en arabvallack på 152 cm. Kanske liiite för tjock om magen men inte över rumpan. Tänk travhäst/nätt arab-rumpa..?

Nu är jag då på jakt efter ett ländtäcke men funderar på om det är cob lr full som jag ska ha till honom? Vill inte råka beställa fel & skicka fram & tbx. Det blir lite dyrt (onödiga pengar). Mäts ländtäcke i stl som 115 - 125 - 135 osv eller är det bara pony, cob & full i ländtäcken?

Help! Det är mörkt ute hela tiden & hästakraken behöver ett reflxtäcke.
Har du något reflextäcke med fleece på insidan att sälja kanske rent av som passar? Hör av dig!

Sv: Vilken stl ska jag ha?

Det är olika hur storlekarna sätts, men jag skulle nog satsa på 135, cob eller medium till din häst.

Jag har cob, medium eller 135 i länd- och skritttäcken till min arab på ~156 cm.

Min häst är 156cm lite småkraftig och hon har cob/135cm :)

Mitt arabsto på 150cm har ponny på ländtäcken,tycker absolut inte att du ska ha större än cob!

Min ena arab (152 cm) hade cob på grimmor/träns, 125 cm i täcken och oftast ponny på ländtäcken. Kort rygg.

Min andra (155 cm) hade cob på grimmor/träns, 130 - 135 cm i täcken och cob på ländtäcken (lite mer normal rygg).

En del ländtäcken mäts i cm-storlek, andra i ponny/cob/full. Jag skulle ta cob till din, inte hela världen om de inte passar perfekt när det gäller ländtäcken.

Min nordis är ca 157cm och är grövre av bog och rumpa. Hon har full eller 145cm ibland 155cm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka