Vilken surfplatta....

swemale

Trådstartare
Jag kommer med stor sannolikhet att inhandla min allra första surfplatta nästa vecka. Nu undrar jag vilken bukeoraclet rekommenderar. Apple/Ipad faller ifrån eftersom jag har allt annat i dataväg i PC/androidmiljön. Plattan kommer att användas för "normalbehov" d.v.s småsurf, lite enklare spel, en del skrivande etc..... Så, vad bör jag inhandla.....

Jag har en Asus MeMo pad 7 tum. Har inte haft några problem med den förutom när jag lämnade den i solen och den vart överhettad. Efter lite vila var den dock som vanligt igen

Jag köpte en Asus trasformer book. Den har padda men är samtidigt en liten PC med tangentbord och windows som en vanlig dator. Den har Officepaketet och alla andra finesser i dokumenthanteringsväg som en platta inte har. Skärmen går att lossa och använda som en helt vanlig platta.

Köpte min för att i första hand slippa släpa handlingar i pappersform till långväga möten.

Enda nackdelen hittills är att det inte går att stoppa ett SIM-kort i den. Ska du ha nät måste du ha dongel. Fast på sammanträden har jag ju handlingarna i PCn i alla fall.

Jag hade valt nexus 7:an som prisvärt och bra alternativ, eller Sony Z2 för att den har hög prestanda, jag gillar Sonys android och det faktum att den tex är vattentät är guld värt.

Samsung är för mig ett mindre intressant alternativ eftersom jag inte är sugen på att betala massa pengar för samsungs androidversion. Gillar man samsung är den förmodligen riktigt trevlig. (Har inget emot samsung i övrigt, min Series-9 är min :love: men deras android är nedkladdat och inte i min smak.)

Jag gillar inte heller samsung touchwiz trots att jag både har en samsung mobil och surfplatta. Men säga vad man vill om Samsung så tillverkar dom de bästa displayerna på marknaden och de är ändå den man tittar på hela tiden. Jag hade en nexus 7 2013 innan och den är jättebra om man är på en budget. Men samsung galaxy tab 8.4 s display får nexus 7:an att se himla trist ut och då är displayen på nexusen inte dålig direkt.

Jag har en Sony Z2. Är hyfsat nöjd. Det dryga är ju att det inte finns Flash player längre.... men det gör det ju inte i någon android.
Touchen är sådär, ibland lägger den av och inget händer. Brukar funka med att starta om. Men annars toppen att den är vattentät och jag har en Sony Z1 mobil så det är ju exakt samma pryl, bara att man inte kan skicka sms och ringa med plattan.
Tycker att batteritiden är bra.
Nu är detta min första platta, men har svårt att tro att någon annan hade varit så himla mkt bättre. Jag hade nog valt samma idag.

Vi har en Samsung Tab Pro. Den va ny i våras tror jag. Funkar riktigt bra! Sitter med den nu :)
Den vi köpte är 10", tillräckligt stor för att vara bekväm att surfa med, passar i knät i soffan, men tillräckligt liten att ta med om jag vill, ryms i allt utom mini handväskor..
Den hade bäst skärm när vi kollade, bra respons i skärmen, jag har inte hittat något negativt. Den har dessutom "läderkänsla" på baksidan så man får bra grepp och känns inte så plastig som jag tycker övriga gör.

Jag rekommenderar den :) (Ipad va inget alternativ för mig Heller då inget i vårt hus är Apple.)

Jag kommer med stor sannolikhet att inhandla min allra första surfplatta nästa vecka. Nu undrar jag vilken bukeoraclet rekommenderar. Apple/Ipad faller ifrån eftersom jag har allt annat i dataväg i PC/androidmiljön. Plattan kommer att användas för "normalbehov" d.v.s småsurf, lite enklare spel, en del skrivande etc..... Så, vad bör jag inhandla.....

Jag har Galaxy Note 8.0. Bra skärm, bra batteritid, lagom storlek att bära med sig. Om man mest ska ha den hemma kanske man vill ha en 10".

Jag har Galaxy Note 8.0. Bra skärm, bra batteritid, lagom storlek att bära med sig. Om man mest ska ha den hemma kanske man vill ha en 10".

Om du ska läsa tidskrifter i Readly är det nog också bättre med en större skärm, för den delen.

Har en Samsung Galaxy Note 10.1 (den äldre versionen, inte 2014). Älskar den. Nu är detta förvisso nog en platta för dem som har lite högre krav på prestanda osv och den ligger väl i "mittenklassen" prismässigt. Den är inte snordyr, men det är ingen billig budgetplatta heller. Älskar den. Klar fin upplösning, väldigt bra prestanda för den prisklassen, den är kvick och har många trevliga finesser (S-pen är en stor fördel om man har klumpiga fingrar eller har vantar på sig). Den går att använda som telefon också vilket gör att du slipper ha en separat mobil för att kunna ringa samtal och skicka sms/mms.

Visst kan det kännas klumpigt med en sån stor platta ibland och ja, ska man ut och promenera/rida/gå med hunden så är den ju kanske inte den mest lämpliga att ha med sig pga storleken. Just därför har jag en gammal "arbetsmobil" med ett kontantkort som jag använder när jag inte kan ha med den stora plattan.

Min gamla surfplatta har dött och jag har börjat titta på en ny. Min laptop är segare än segast så den använder jag bara i nödfall. Har bara 4 GB mobilt bredband så i dagsläget tittar jag inte på tv och film i plattan eller datorn.
Har nu några alternativ:
*Försöka tömma datorn och byta ut Vista. Då skulle jag kunna skaffa bredband och använda den.
*Ica har ett erbjudande om en surfplatta från Huawei för ett bra pris.
*Phone house har en Samsung platta med abonnemang med 40 GB gör 249 kr/mån.
Är nu i valet och kvalet...

Min gamla surfplatta har dött och jag har börjat titta på en ny. Min laptop är segare än segast så den använder jag bara i nödfall. Har bara 4 GB mobilt bredband så i dagsläget tittar jag inte på tv och film i plattan eller datorn.
Har nu några alternativ:
*Försöka tömma datorn och byta ut Vista. Då skulle jag kunna skaffa bredband och använda den.
*Ica har ett erbjudande om en surfplatta från Huawei för ett bra pris.
*Phone house har en Samsung platta med abonnemang med 40 GB gör 249 kr/mån.
Är nu i valet och kvalet...
I ditt läge hade jag försökt rensa datorn, formatera den, byt till windows 7 eller 8, plocka isär den och städa den. Om det inte funkar hade jag tittar på något av de andra alternativen.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har inget intresse alls för tekniska prylar (inte min sambo eller nära vänner heller) sa därför är min kunskap ungefär lika med...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: turbofling
·
IT & mobiler Mormor har önskat sig en surfplatta och jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på när man letar efter något så high-tech till en...
Svar
14
· Visningar
3 595
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur