Vilken syntetsadel? (Griffin el. Wintec)

jenniealba

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som är ca 160 cm hög, korsning mellan halvblod & (25%) fjording & hon behöver ny sadel. Hon har en ganska lång & rak rygg, dock lite överbyggd (heter det så när hästen är högre bak än fram?). Manken är väl normalhög & lite lång. Hon är inte så musklad i ryggen ännu så jag tänkte att det skulle vara praktiskt med en sadel med utbytbara koppjärn/fish-inlägg som man kan ändra vidden på efter behov. Är intresserad av Griffin Thorowgoods allround eller Wintecs allround (chair 500, eller vad den heter), vilken tror ni duktiga sadel-vetare skulle passa bäst? Är Wintec för svängd? Griffin för rak? Är det stor skillnad i kvaliteten på sadlarna? Blir jättetacksam för alla åsikter.

alb719332

Sv: Vilken syntetsadel? (Griffin el. Wintec)

Det var meningen att det skulle finnas med en länk till mina bilder på hästens rygg i första inlägget, men den kom inte med. Här är adressen till fotoalbumet: www.pixbox.se/alb719332

Griffin allrounden kommer bli alldels för svängd, de nya modellerna är mer svängda än wintec modeller.

Tror på Wintecen men mest av allt så tror jag wintec dressyrmodellen för den är ytterligare ngt. rakare. Eller varför inte prova vad som verkar passa raka ryggar även när bredden kommer, en Knights lady hawk allround.

Pris och kvalite är likvärdiga.

Senast ändrad:

Tack för tipsen. Var kan man köpa Knights lady hawk allroundsadeln? Har nog bara sett dressyrvarianten tror jag.

Hej igen!
Det lutar nog åt att prova en Wintec iallafall. Är det någon skillnad i "svängdheten" mellan de CAIR-sadlarna & de ullstoppade? Eller mellan allroundmodellen & close contact? Vilken tror ni skulle passa bäst?

Det är ingen skillnad mellan cair och ull, men cair kan passa snäppet bättre då luften fördelar sig jämnaare över ryggen än ullen kan.

Allrounden är den modell som är mest svängd, sen dressyr och close c. Rakast är Isabell och Bates Caprilli. Men ryggen ser så tunn ut så med det järnet du behöver så spelar det ingen större roll vilken modell.

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 005
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 638
Senast: Equilina
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka