Vilken syntetsadel?

Zolimita

Trådstartare
Om hästen har en Albiondressyr,vilken syntetsadel skulle möjligen passa den då? Vilka ryggar brukar Albion passa? Det blir kanske en ny pålle och han har nu en ny Albion men jag tänkte börja med en syntetsadel nu i början då det blir så mycket andra utgifter den närmaste perioden.

Sv: Vilken syntetsadel?

Albion har jag hört passar ganska raka ryggar. Kanske kan en Griffin passa honom då, de är raka i sin bom.

Beror lite på hur vid bom hästen behöver. Wintec blir mer svängd ju bredare koppjärn man sätter i.

jag tycker att Wintec isabell werth verkar vara rellativt rak(?) men jag är inte mågot proffs på sadlar.. :D

Någon som vet bättre? Har jag fel?

Jag tror att Wintec Isabell Werth har lite större och mer kilformade bossor och är i övrigt lite annorlunda byggd än den "vanliga" wintec dressyr och är nog lite rakare i anläggningsytan än den vanliga dressyren.

Hur är Griffin i deras bomvidder? Är dom breda eller smala?
Undrar också om ngn vet om dom passar hästar med väldigt rak och väldigt kort rygg? (behöver minst 17,5 el 18") Är deras hoppsadlar bra? Ger dom bra stöd?

Min häst har rak och kort rygg (ca 118 cm från manke till svans), jag har en 17,5 tums Griffin Robert Whitaker på henne. Jag gillar den sadeln mycket, ger ett bra stöd och de underliggande knä och vadstöden går att flytta på så att man får dem där man vill.

Viktigt när man provar Griffinsadlar är att man måste provrida då sadeln vidgar sig när man sitter i den och sjunker ner mycket på hästen. Den formar sig väldigt bra över hästens rygg.

Vet tyvärr inte hur många grader bommarna ligger på. Jag har en vid bom på min häst som har låg, vid manke.

Här är en bild på min häst

min häst har en wintec isabell werth dressyr.
den passar honom. (rakare typ av rygg)
Däremot passar inte vanliga wintecsadlar (med ull eller cair) på hans rygg då dom blir för svängda.

i äldre inlägg så står det just att griffin inte passar ngt vidare på rakare ryggar, utan är mera åt det svängda hållet?

Hur är det med Horse saver?

Ja,undrar också hur Horse Saver är.Tror de kostar 1900 hos Lillhästen i Stav.

Hur mkt sjunker den ungefär? om vi säger att man har 4 fingrar mellan manke och framvalv i början, hur mkt blir det sen?
Jag håller på att bli galen av alla hoppsadlar som inte passar... Märkena han kan ha i dressyrsadel går tydligen inte alls i hopp. Alla hamnar för långt bak och då kan jag bara ha 16/17" säte, vilket blir för litet för mig..

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka