Åh, måste berätta och känner att det passar i den här tråden...
Jag har tre små: bebis på 5 månader, en 3-åring och en 6-åring.

Älskar bebisar och småbarn så även om jag är SVINTRÖTT och på bristningsgränsen typ hela tiden så anar jag att detta är den bästa tiden i mitt liv och har ganska mycket panik över att tiden går så fort.
Hur som helst, idag träffade jag några äldre herrar som är min pappas kompisar. Jag har inte träffat dem på flera år, de såg mina barn och frågade hur gamla de var osv. Då kom visdomsorden från de äldre herrarna: "Det är den bästa tiden, när de är så små!", "Den tiden du är i nu är helt underbar!", "Utnyttja tiden nu!", "Ta tillvara på tiden innan de blir stora!" osv.
Jag svarade väl artigt något i stil med att jag vet, tiden går fort, jag njuter så mycket jag kan. Men att det också är intensivt. De verkade inte riktigt förstå vad jag menade utan kände sig manade att förklara ännu mer för mig att jag är i det absoluta himmelriket just nu. Även om jag helt klart förstår vad de menar och som sagt verkligen älskar bebis- och småbarnstiden så kände jag mig lite dum som går här och är så trött och får slut på tålamodet hela tiden. Jag traskade hemåt med mina barn och under promenaden kom jag ju på det uppenbara:
Hur många uppvak om nätterna tog de här äldre herrarna när deras bebisar var små? Hur länge var de hemma på HELTID och hade hand om allt som rörde barnen? 6-åringens skola och aktiviteter och miljarders bubblande känslor, 3-åringens enorma vilja att göra allt själv och fullständiga vansinnesutbrott varje gång han inte är kapabel att göra exakt så som han har tänkt, och bebisens femtioelva uppvak varje natt?
Jag vet ju mycket väl hur ett par av de här herrarna reste iväg mycket både i arbetet och med kompisgäng när barnen var små, förväntade sig mat på bordet när de kom hem på kvällen osv... De vuxna barnen till en av dem fick lära sin pappa att laga mat och använda tvättmaskinen efter att hans fru lämnat honom.
Vad vill jag säga med detta... En persons upplevelse av en viss tid av sina barns uppväxt säger egentligen ingenting om hur en annan person "borde" känna. Bebisar är bara ett exempel, att jämföra en bebistid MED fruktansvärd sömnbrist går bara inte att jämföra med en bebistid UTAN fruktansvärd sömnbrist. Och dessa skillnader gäller ju hela uppväxten, vissa 5-åringar är si, andra är så. En tonåring kan ju vara enoooormt olik en annan. Och det är bara individen i sig. Sedan tillkommer allt kring hur eventuella syskon är, hur stort lass just man själv som förälder drar osv.
Ja, säkert självklart för de flesta... Men jag behövde påminna mig själv om detta. För även om jag verkligen njuter så kan jag undra vad det är för fel på mig som är så trött och tycker att det är så tufft ibland, medan andra säger att det är den där tiden bara var rosenskimrande och "VÄNTA BARA, sedan kommer minsann den riktigt tuffa tiden". Det blir så förminskande att säga så till någon som har löst konflikter precis hela dagen efter att inte ha sovit utan att ha blivit väckt varje-varannan timma varje natt de senaste 5 månaderna.