vilken utrustning behöver man till en hopp häst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Irma_western
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 165
I

Irma_western

hej jag behöver lite hjälp här... jag ska börja träna hoppning med min fantastiska lilla häst. så ja undrar vilken utrustning behöver jag:confused: tex: nån slax bett träns mm...

Sv: vilken utrustning behöver man till en hopp häst!

det du behöver är väl egentligen bara en allroundsadel eller hoppsadel och träns. senskydd kan vara bra också, ifall hästen stryker sig och slår i när den hoppar.

bett kan man ju inte säga generellt vilket du ska ha. vad rider du på för bett annars? jag har alltid hoppat på vanligt tränsbett, ofta tredelat, senaste hästen hoppade jag på bridong, som ju är som ett tränsbett men smalare och mindre ringar...

1. en häst, men man kan ju försöka på egen hand
2. sadel, men det går även barbacka
3. träns med bett, men har man en mkt lydig häst så går det bra utan oxå
4. dig själv med hjälm!

Med detta vill jag ha sagt att det behövs inte ngn speciell utrustning att börja träna i hoppning. Behöver du annan/extra utrustning så kommer du fram till det i samspråk med tränaren.

Mvh mizz

sadel,träns,vanligt bett senskydd tyckr jag man ska kosta på sig

om du behöver ngt mer kommer du och tränare fram till det

du känner ju hästen bäst själv och vet vad denne trivs med för bett, träns kan du ju ha nästan vilket som helst, bara det sitter bra och hästen trivs med det. JAg brukar alltid hoppa i allroundsadel, det går jättbra, men om man vill satsa kan det nog rekommenderas att skaffa en riktig hoppsadel, jag personligen tycker att man får bättre skänkelläge och stöd med sådana.

okej tack :D jag ska nämligen köpa sakerna snart alltid bra att veta va man ska köpa...:smirk:

Jag tkr du ska ha skydd både bak och fram, och även ha boots fram. Ifall den skulle slå i hovarna :D Det är alltid bra, även fast ngt inte händer :P

Hahha, hönsmamma :angel:

För att kunna börja hoppa så behöver du.

En allround eller hoppsadel med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Inga konstigheter.
Ett träns med bett och tyglar. Ett vanligt tränsbett funkar prima och i normalfallet ingen nosgrimma eller en vanlig enkel engelsk.
Något att hoppa över och en hjälm på skallen :D

Martingal och skarpare bett än vanliga tränsbett är inget man börjar med. Benskydd är absolut inget måste. Jag har ett par enkla senskydd fram, inga boots och inga bakskydd och det räcker ypperligt, speciellt om man inte ska hoppa höga hinder i början.

förutom den vanliga utrustningen så, senskydd fram ev bak. Magplatta. o kanske en martingal.

Skarpare bett ska inte behövas om du har en välriden häst på backen.

magplatta är väl knappast nödvändigt innan hindren börjar bli höga alt. om man har en häst som har riktigt "extrem" frambensteknik...?

Jag har följande utrustning när jag hoppar:

Träns m. Pullarnosgrimma
Gummi tyglar
Eggbett
Hoppsadel m. tillbehör
Senskydd
Höga bakbens skydd
Martingal
Jag har ju såklart hjälm

Men det är ju en smaksak. Man behöver ju egentligen ingen hoppsadel, funkar bra med allround. Senskydd däremot tycker jag att man bör ha! Martingal kan ju va bra att ha med sig utifall man skulle behöva den. Bett och träns funkart ju med vilket som hellst! Det viktiga är att du och hästen trivs med er utrustning!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 222
Senast: Capybara
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
553
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21