vilket alternativ skulle ni ha valt?

S

Superbiddi

Står inför ett svårt val. Vet inte vad jag ska välja för stall inför hösten. Har en äldre valack som helst inte flyttar men ändå skulle vilja komma in och vila sig. Går på sommarbete vid alternativ 1 i nuläget och trivs.

Alternativ 1: Där är inte stallet klart än utan håller på att byggas. Skulle ha varit klart förra hösten men, ja stallbygge tar tid och så men nu tror väl stallägaren att hon ska vara klar till oktober iallfall. Bra hagar både sommar och vinter. Tänkt att hästarna ska gå ute med täcke och grovfoder tills stallet är klart. Jag vet att de måste ha ligghall när betes tillväxten avtagit, men detta rör sig alltså om två veckor, och skulle det blir storm i veckor så finns grannen att tillgå med boxar. Vet att min häst trivs på detta ställe och med rutinerna som kommer. Endast kallhyra. Allt foder och strö får jag köpa in själv. 1.4mil enkel resa hemmifrån.
Här är då frågetecknen om stallet verkligen kommer bli klart i tid. Lösning om det inte blir klart?

Alternativ 2: Kallstall med en vinterhage där isåfall 6 hästar går. Varav valacken som redan står i stallet vaktar sina ston så kan bli svårt att släppa in en ny häst enligt stallägaren som sett hur denna valack betätt sig mot nyagamla hästar.. Fri tillgång på hösilage i hagen och fri tillgång på hö,halm och spån. in och utsläpp vardagar täckesbyte ingår i hyran. Mkt utevistelse. Bra rutiner. 2mil enkel resa hemmifrån.
Här är frågetecknen helt nytt stall och stallkompisar och vågar jag släppa till min gammel gubbe i ett flock där de inte är harmoni?

Tanken är att när väl stall 1 blir klart så ska jag flytta dit iallfall. Då det är en av mina bästa kompisar som har det stallet och vi har samma syn sätt på hur hästhållning ska vara.

Hjälp! mig att bolla för att och nackdelar med de olika alternativen. Hur skulle ni ha gjort.?
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

Alt 1 låter bäst, men jag skulle inte våga ta risken att stallet inte blir klart i vinter heller.
Hur mycket är det som återstår av stallbygget? Kan du inte samla ihop lite folk och erbjuda bygghjälp. Kostnaderna för det kanske kunde dras av på framtida stallhyror.
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

Ja det är gjutningen av golv och sen innerväggar och sen ska ju boxarna upp. Boxarna bygger stallägarens bror och han hade gjort en front av fyra. Pratade med stallägaren idag och hon hade en kille som skulle komma och hjälpa henne att gjuta i slutet av augusti. men man vet ju aldrig.
Har sagt till henne tusen gånger att hon ska säga till om hjälp och att när golvet väl är gjutet och boxarna ska moteras så kommer jag och sambon och hjälper henne, så monterar vi nog upp dem på en helg.
Jag hjälper henne gärna gratis då hon hjälpt mig mycket med min häst. och tanken har slagit mig att betala in ett års hyra om det hjälper henne något.
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

Jag hade valt alternativ 1 för hästens skull.

Även om stallet inte blir klart i tid fanns det ju boxar att tillgå hos grannen väl?

Men kan du inte stå där med hästen till stallet är klart då?:confused:

Stall nr 2 tycker jag inte låter som ett bra alternativ för er.
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

boxar finns hos grannen i extremt nödfall.
Men ju mer jag tänker på det ju mer lutar det åt att stå kvar. Och skulle inte stallet bli klart får jag ta det då. vet ett stall det alltid finns boxplats i om det skulle skita sig helt. Där har vi stått tidigare.

Några fler som vill tycka till?
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

Ja det är gjutningen av golv och sen innerväggar och sen ska ju boxarna upp. Boxarna bygger stallägarens bror och han hade gjort en front av fyra. Pratade med stallägaren idag och hon hade en kille som skulle komma och hjälpa henne att gjuta i slutet av augusti. men man vet ju aldrig.
Har sagt till henne tusen gånger att hon ska säga till om hjälp och att när golvet väl är gjutet och boxarna ska moteras så kommer jag och sambon och hjälper henne, så monterar vi nog upp dem på en helg.
Jag hjälper henne gärna gratis då hon hjälpt mig mycket med min häst. och tanken har slagit mig att betala in ett års hyra om det hjälper henne något.

Om inte ens golvet är gjutet och de länge talat om att bygga stall och skjutit på det så låter alternativ 1 inte så hoppingivande. Men stackars dig som bara har stall att tillgå så långt från dig.

Hälsning Maja
 
Sv: vilket alternativ skulle ni ha valt?

Jo det är ju lite så jag känner. Men nu så tror jag mer på det då hon har hyrt maskiner och så för att kunna utföra jobbet. men ändå kan ju inte vara 100% säker.
Finns stall närmare men inte som har bra hagar och rutiner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 055
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 210
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: Tilde789
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 964
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp