vilket bett för körning av het häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 617
F

fjordinghanna

Min mamma har en häst som hon både rider o kör, brukar använda vanligt tre delat men känner inte alls samma kontakt och säkerhet i körningen som med ridningen. Hästen är het att köra o man får hålla in rätt mkt o man blir hel slut efter en kör tur, dock är hästen inte så när den rids.

Funderar på om man skulle skaffa något körbett, typ liverpool kanske? Provat att köra med pessoa men tycker den är lite grym men hästen funkar rätt bra med det? Vad rekomenderar ni för bett postakandar, liverpool eller pessoa?

Sv: vilket bett för körning av het häst

Ett postkandar och ett liverpool är samma bett, fast med olika utseende på skänklarna. Det är alltså mest en smaksak vad man använder. Ett pessoa skulle jag inte rekommendera att varken köra eller rida med.

ja jaktkandar kanske, är det vanligt att man kör med det? Jaktkandaret har ju också hävstång som liverpoolen,men har jaktkandaret någon mer funktion som inte liverpool har? Antar att jaktkandaret är lite mildare. Hört mkt gott om jaktkandar vid ridning här på buke.

Nej Pessoan är jag lite skeptiskt till o man jag behöver ha det igen ska jag prova med delta. tycker att pessoan vinklar allt lite lustigt när man tar i tömmarna rejält..

Ett jaktkandar är mildare än ett liverpool så tillvida att om man sätter tömmen i respektive betts skarpaste skåra, så blir hävstången inte lika stor på jaktkandaret.
jaktkandar brukar dock vara lättast att få tag på med port, liverpoolen med rak, räfflad mundel.

Postkandar med delad mundel är ett väldigt trevligt körbett. Många fjordar jag sett körs på stångbett eller andra varianter av stångbett. Kimblewicken är ett bra bett att rida heta hästar på ialla fall.Liverpool stång är ett bett med stor kraftinverkan och passar väldigt bra på starka hästar, tänk bara på att det är ofta så att en del heta hästar är väldigt känsliga och då kan ett så starkt bett göra dem ännu hetare. Ett till alternativ som jag själv använder på min fjord är pelham, både rakt(gummi) och delat lite beroende på vad jag ska göra. Hon är lite starkt men inte särskilt het. Det allra bästa är ju förstås om man kan låna några olika av bekanta och prova vilket man själv och hästen trivs bäst med. Håller med en ovanst skribent om att pessoa är nog kanske inte det mest lämpade bettet till just det här problemet, däremot upplever jag det som ett vettigt bett att rida fjordarna på...

håller med det mesta, utom att man kör på delade stångbett. De tar ut sig och fungerar inte värst bra. Då får man både nackdelarna från ett tränsbett och nackdelarna med ett skarpt stångbett. Köp ett rakt stångbett, finns olika mundelar att välja på. Styrkan kan du lite reglera med kedjan. Testa inhägnat första bara, vissa hästar regarerar med backen när de får stångbett på sig.

Välkommen in till körforumet om du vill få mer körtips.

/jenny

okey. Ja pessoan lägger jasg iallafall på hyllan nu. Känner dock inte så många med körbett här i närheten men pelham eller jaktkandar vill jag nog prova. Är inte så förtjust i bett med dunder skänklar, verkar så elakt på något viss. Om jag köper ett pelham eller jaktkandar kanske jag får användning för det vid ridning någon gång i bland med( på en annan häst). Hästarna har ju en förmåga att göra sig lite dummare än vad de är(eller hur man nu ska uttrycka det) när man rider med främmande hästar. Vad tycker ni om hööks gummi pelham? oledat. eller deras jaktkandar?

Min häst ligger på mer vid körning än vid ridning. Rids på 3delat utan problem och när jag kör använder jag ett rakt vanligt tränsbett. Det fungerar jättebra, och jag behöver inte alls förstärka med hävstång.

Mitrolle skrev:
Min häst ligger på mer vid körning än vid ridning. Rids på 3delat utan problem och när jag kör använder jag ett rakt vanligt tränsbett. Det fungerar jättebra, och jag behöver inte alls förstärka med hävstång.

okey, jo jag har ju ändå tänkt köpa ett rakt bett till min egna häst(hörde av en hästtandläkare att man skulle variera mellan bettlöst, rakt o delat bett) Då kan jag ju prova det på mammas häst också:) o det förlorar mamma ju inga pengar på eftrersom jag ändå ska köpa ett, och om det inte funkar provar jag pelham eller jaktkandar på mammas häst!

ska jag köpa det raka träns bettet med fasta ringar eller utan?nyps det annars?

jag har vanliga rörliga ringar, det nyps inte något, precis som vanliga bett.

jo för jag använder bara med rörliga ringar annars men tänkte om det vart någon skillnad.. men det är ju billigare med rörligaringar:) knappt 100 kr!shysst!

borde det inte bli svårare o styra med rakt bett?

haha, nej, snarare tydligare både med eftergift o styrning. Det kan däremot kännas stelt för de ryttare som sitter o sågar sina hästar i munnen.

Tömkörde idag med rakt, men det var faktiskt ingen höjdare, nästa gång blir det tredelat.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 852
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka