Vilket bett istället för pessoa?

Sparrisen123

Trådstartare
En häst som rids med pessoa vid hoppning och uteritt i grupp för att den blir stark. Vad rekommenderar ni för bett istället? Kimblewick? Rakt pelham? Gummipelham? Annat?

Sv: Vilket bett istället för pessoa?

Det är bättre att lära din häst lyssna på dig och lära den stanna, istället för att köpa skarpare bett.

Ju skarpare bett du köper, desto mer okänslig kommer hästen att bli i munnen (om du inte ändrar ditt ridsätt/kommunikation mellan dig och hästen då förstås) =)

Lycka till

Ett snällare pelham med två tyglar så det blir lättare att särskilja signaler.

pelham med två tyglar eller jaktkandar med tygeln löst (så att man själv väljer hävstångseffekten) och så mera dressyr såklart :D

Buke i ett nötskal... :crazy:
1. Det är inte min häst
2. Jag frågade inte om hur jag skulle rida hästen
3. Det handlar inte om att köpa ett skarpare bett utan att byta ut ett värdelöst bett (pessoa) till ett bättre

Jaktkandar med tygeln löst, hur menar du då? Vad jag vet sätter man väl tygeln antingen i stora ringen och det fungerar i princip som ett vanligt bett, eller någon av de små? Men du kanske menar så..? :p

Pelham med två tyglar känns både enklast och bäst tror jag.

sitter det löst i ringen så blir det mindre effekt om man har handen högt och mera effekt om man har handen lågt (i de små så blir det antingen mild effekt eller "stark" effekt och man kan inte välja)

Jag tror på pelare med två tyglar. Enklast att reglera skärpan då.

Buke i ett nötskal... :crazy:
1. Det är inte min häst
2. Jag frågade inte om hur jag skulle rida hästen
3. Det handlar inte om att köpa ett skarpare bett utan att byta ut ett värdelöst bett (pessoa) till ett bättre

Ett Kimblewick eller ett oledat Pelham med två tyglar är vad jag skulle provat med. (ocm ryttaren är så pass kunnig att denne kan rida på ett bett med hävstångseffekt)

Jaktkandar med tygeln löst, hur menar du då? Vad jag vet sätter man väl tygeln antingen i stora ringen och det fungerar i princip som ett vanligt bett, eller någon av de små? Men du kanske menar så..? :p

Pelham med två tyglar känns både enklast och bäst tror jag.

Det finns även jaktkandar utan olika fästen i ringarna.
Nu har jag bara sett sådana bett som är lite äldre, lite svårare att få tag på än de vanliga med olika hack där man kan fästa tygeln.
Jag brukar rida på ett sådant, gillar det mycket bättre än de med olika fästen. Hästen gillar det också bättre :)

Det blir inte en skarp förhållning direkt, men ju mer man tar i tygeln, desto längre ner glider tygeln och det blir mer "hävstång".

Aha, spännande! Har jag aldrig sett. Men då blir det alltså litegrann att man måste ta kraftigare i tygeln för mer effekt? Det känns inte helt ultimat, men jag kanske inte förstått riktigt.
Än så länge känns ett trevligt pelham med två tyglar bäst :)

Jag har ju då en häst där jag varierar bett efter dagsform och efter vad vi ska göra. Hon KAN ridas på 3-delat tränsbett, inga problem.

Men mitt favoritbett är kimblewick, allra helst rakt helt utan port (tungfrihet). Jag tycker att pelham med 2 tyglar, iaf på min häst, lätt får hästarna att krulla ihop sig lite för mycket. Fast iofs är min häst en sån häst som gärna gör sig kort och knäpper av i nacken, så pelham funkar inte optimalt på henne.

Så jag rekommenderar att först prova kimblewick, många hästar funkar otroligt bra på det. Min gamla häst red jag nästan uteslutande på pelham m. 2 tyglar, så jag är ganska van, men kimblewick är ungefär som ett vanligt tränsbett fast hästen känns lättare, tycker jag.

Det e ju ganska skarpt o vi brukar variera mellan crescendo o vanligt 3 delat. Bra om dom har en förmåga att bli starka.

Och jag skulle inte stoppa ett crescendo i munnen. Det har jag bara på riktiga idioter, min kan räknas dit, MEN han är superkänslig i munnen samtidigt som han är hetare en helvetet, på honom är en mjuk och stilla kör/ridhand och ett snällt bett kombinerat med en vanlig spärrgrimma (alltså typ som ridfolkets engelska nosgrimma fast den dras åt HÅRT).

Min häst körs och rids mest på ett rakt gummibett med typ "äppel" smak, har testat 3 delat ibland även ett D ringsbett med kopprullar. Hemma i träning går han med vanlig nosgrimma när han rids å när an körs har han tungband och spärrgrimma lätt åtdragen.

När han var som värst att köra stoppade jag ett 3 delat pessoa i truten med en kindkedja under som skulle stoppa hävstången lite, det fungerade max 5 ggr sedan accepterade han inte bettet längre och jag skulle heller inte få för mig att köra eller rida honom på det igen.

Crescendo testade jag efter det, och aldrig mer, det bettet har jag slängt. I mina ögon är det ett bett som man typ bara stoppar i munnen på en riktig idiot till palt, som det inte finns någon broms på alls. Det är ett vasst, kantigt och brett bett.

Jag är ett stort fan av gummipelham med två tyglar.
Men det beror ju självklart på hur erfaren ryttaren är
och hur hästen ser ut i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 366
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka