Vilket bett ska jag använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare idolagnes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 868
I

idolagnes

Jag brukar rida på vanligt tränsbett/tredelat och min lilla häst går bra på det, men inte när jag rider ut. då blir hon helt knäpp och jag kan bara hoppas på att hon inte drar iväg. Får hon inte springa, så brukar hon stegra och ha sig :( Fi9nns det något bett som funkar, eller ska jag behålla det jag rider på nu?

Sv: Vilket bett ska jag använda?

inte för att jag kan så mycket men jag vet inte om det har något med bettet att göra i detta fall..låter bara som att hon är väldig het på gröten..:D ..ne men eftersom du skrev: om hon inte får springa så stegrar hon. då tror jag nog inte att det spelar någon roll vad man har för bett, för håller man in henne så kommer hon stegra i vilket fall..men om det bara är det att hon blir väldigt stark så skulle du ju kunna testa ett pessoa (och jag vet att många här på buke är mycket emot detta bett men jag har aldrig varit med om något negativt än så länge). du kan ju prova att låna ett bett av någon bara för att testa..

förresten rider du ut ofta/själv? prova att rid ut med någon lugn häst (eller fler)så kanske din häst oxå blir lite lugnare.

Dressyr sitter aldrig fel. Inte tillåta dumheter, inte rida högre tempo/fart än att man fortfarande har kontroll och vara konsekvent i sin träning kommer man långt med...

jag brukar rida med andra hästar som är lugnare, men så fort dom ska trava eller galoppera så ska ju min häst också det, så det spelar ingen roll vad det är för hästar jag rider ut med. och jag brukar rida dressyr i manege 5 dagar/vecka, ungefär. men ändå är hon helknäpp. ska testa pessoa, får se om det funkar. tack för tipset!

inte konstigt om hästen blir glad när den får komma ut om den går 5 ggr i veckan i ridhus :smirk:

Börja att rida ut mer, 5 dagar dressyr i veckan är för mycket, då tröttnar hästen till slut. Rid ut och vänj hästen med att det är kul och normalt så lugnar den nog ner sig. Rid dressyren ute i stället, skänkelvikningar, öppnor, slutor i alla gångarter på grusvägen är bara bra för framåtbjudning och rakriktning, roligare för dig ochså, hästar som alltid hålls tillbaka sticker i protest, vänjar man dem med att det är tillåtet med snabba galopper ute så blir det en del av vardagen. :)

Det är klart att din häst vill springa när de andra gör det. Hästar är ju flockdjur och vill aldrig bli lämnade ensamma. Jag tycker att du ska chilla lite och låta din häst springa lite med de andra hästarna. Prova även att rida ut mer. Typ 3 gånger i veckan allafall. Det tror jag hjälper.:bump:

Rider du i ridhus fem dagar i veckan är det inte konstigt att hästen tycker det är roligt att få komma ut! Rid ut mer, behåll ditt bett, och släng iväg tankarna på att använda ett pessoa.

okej..ni har nog rätt. nu i sommar när man har lite mer tid i stallet får det bli uteritter. får testa med mitt vanliga bett i början, och om det funkar behåller jag det. tack för tipsen!

idolagnes skrev:
Jag brukar rida på vanligt tränsbett/tredelat och min lilla häst går bra på det, men inte när jag rider ut. då blir hon helt knäpp och jag kan bara hoppas på att hon inte drar iväg. Får hon inte springa, så brukar hon stegra och ha sig :( Fi9nns det något bett som funkar, eller ska jag behålla det jag rider på nu?

Jag hade en ponny som var ungefär likadan..Fick han springa var allt lugnt, men vila man att han skulle lyssna och skritta eller stå stil, då stod han bara på bakbena och luftsprånga. Denna ponny gick däremot ut dom flesta dagar i veckan, red endast i ridhus när jag red dressyr för tränare och hoppa.. han kunde även bete sig likadant på träningarna inomhus såväl hoppning som dressyr. det ändå jag tyckte fungera på han var att sätta en ´"fast" martingal spände martingalringarna i nosgrimman, inte för kort så han ändå kunde ha lite frihet inte bli intvingad i form eller något, men spände man så då sluta han ställa sig och så för det mesta kunde även använda graman i det syftet, bara för att han skulle hålla sig på backen fast var han nog het så stod han fast man drog in nacken på han med graman. men fasta martingalen tror jag ändå fungerade bäst på honom, hjälper iaf inte med skarpare bett. Hoppas du hittar en lösning för din häst

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31