Vilket bett ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ClaraUtanK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 001
C

ClaraUtanK

Hej hej, jag tänkte fråga om lite råd. Jag rider en nordsvensk som är 7 år, han har ett pessoabett men jag är inte särskilt förtjust i det. Han är ganska stark men han har blivit mycket lugnare nu på sistone så jag skulle vilja prova något nytt. Hans ägare tycker det funkar bra men jag skulle vilja pröva ett mildare bett som inte har den där "hävstångseffekten" kanske ett vanligt tvådelat eller ett tredelat? Någon som har lite råd om detta, skulle bli väldigt tacksam. :)

Sv: Vilket bett ska jag välja?

De allra flesta hästar funkar faktiskt på vanliga (två- eller tre-) delade tränsbett i metall, så prova ett välpassande sådant och jobba på ridningen och se vad som händer. :)

Har hästen verkligen något emot bettet så kan man jobba vidare därifrån om det behövs.

Tack, det var ungefär det jag tänkte men jag ville ha lite tips, jag tror det blir ett vanligt tredelat. :)

Vissa gillar delade bett, andra vill att betten ska ligga så stilla som möjligt, och då kan ett rakt odelat bett vara värt att testa, kanske dessutom med fasta ringar.

Ett rakt bett har vi på vår connemara som kan vara ganska stark. Hade tidigare pessoa, vilket åker på ibland när det ska bli uteritt med fler hästar och full fart. Men till den vanliga ridingen blir det nästan alltid det raka bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka