vilket bett ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare magda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 587
M

magda

Rider normailt på rakt odelat bett o det funkar bra, även oxå på hackamore. Nån enstaka gång även på tredelat med fasta d-ringar fast inte så lyckat.
Väldigt känslig i munnen.
Vad skulle jag kunna tävla med för bett?

Sv: vilket bett ska jag välja?

Hej!!

Nu tävlar ju jag inte dressyr men jag har för mig att det enda bett man får tävla dressyr med är vanligt tränsbett (tvådelat) eller tredelat med kula!? (inte säker på tredelat!?)

Hackamore får man INTE tävla dressyr på och inte heller rakt tränsbett har jag för mig iallafall...

Jag förstår inte första svaret för jag kan inte se ngt om att tävla dressyr.... men svaret ligger ju i frågan ( om det nu inte rör sig om dressyr ) det raka odelade funkar ju så varför inte rida på det?

Som jag skrev:
om jag ska tävla dressyr i de lägre klasserna...
vad kan jag då välja?

Du skrev faktiskt inte att du skulle tävla i just dressyr. ;)
(Fast å andra sidan hade du inte behövt bekymra dig om bettval om det gällde hoppning...)

Prova ett smalt tredelat med rörliga ringar, då. Det kan göra skillnad. Prova olika tjocklekar och utformningar på mundelarna, en del har raka delar och en del har lite mer böjda. Mittdelarna kan ha olika längd osv.

Var noga med längden på bettet!

Det pågår ett arbete som syftar till att få fram ändringar i TR angående betsling. Det kan förhoppningsvis gå att tävla på odelade bett inom en hyfsad framtid då det visat sig att många hästar med känslig mun fungerar bäst på odelade bett.
Ett projektarbete pågår på Strömsholm som undersöker olika bett, dess effekter i hästarnas munnar och ryttarnas olika upplevelser av de olika betten. När undersökningen är klar kan vi förhoppningsvis läsa om detta i Ridsport.

magda skrev:
Rider normailt på rakt odelat bett o det funkar bra, även oxå på hackamore. Nån enstaka gång även på tredelat med fasta d-ringar fast inte så lyckat.
Väldigt känslig i munnen.
Vad skulle jag kunna tävla med för bett?

Nej jag kan fortfarande inte se att du skrev dressyr och med tanke på hur mkt folk håller på och trixar med sina hästar och deras utrustning så tycker jag inte det är konstigt om du hade ställt frågan med tanke på hoppning heller!

Har du prövat ett vanligt hederligt tränsbett? Tredelade bett kan uppfattas lite skarpare av en känslig trut och då kanske ett vanligt tränsbett funkar utmärkt.

jag trodde bara att det skulle vara självklart när den låg i tävla dressyr, men det spelar ingen roll nu...
Har inte testat det vanliga tränsbetet (två delat)nu på ett tag, kanske skulle göra det ändå (trodde att det var skarpare än tre-delat).
Har d- ringar på de flesta bett, var det nån max storlek på ringarna då som var godkänt? eller är alla d-ringar förbjudet?
Tänkte att kanske testa ett tredelade med gummibeläggning oxå, kanske skulle gilla det bättre.
Hur gör ni när ni provar bett, brukar ni få låna med några hem?

O en sista fråga:
Hur ofta kontrollerar de bettet på mindre dressyr tävlingar? Varje tävling?

pinky skrev:
Du skrev faktiskt inte att du skulle tävla i just dressyr. ;)
(Fast å andra sidan hade du inte behövt bekymra dig om bettval om det gällde hoppning...)

Prova ett smalt tredelat med rörliga ringar, då. Det kan göra skillnad. Prova olika tjocklekar och utformningar på mundelarna, en del har raka delar och en del har lite mer böjda. Mittdelarna kan ha olika längd osv.

Var noga med längden på bettet!
Ska prova lite olika men vet ej vad jag ska börja. Känns så dumt när hon nu går bra på oledat att börja prova nya igen...

Jag rider för det mesta med tredelat bett. köpte ett sådant bett som det är vinklat i mitten. kk ultra från sprengner eller vad de nu heter. hästen verkar trivas bra. innan red jag på vanligt 2 delat bett.

Jag tycker du skall testa ett vanligt tränsbett från Sprenger http://www.sprenger.de/reit/bilder/2004/reit_04_019.pdf testa den sorten som är av den smalare varianten, de är dessutom gjorda av argentan ett materail som hästarna ofta tycker om för att det skall vara lite "mjukare" i munnen och så får du ju tävla på det oxå :-)

vet inte, har inte tävlat på jättelänge

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 851
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka