vilket bett skulle ni välja?

T

Tess82

jag har tagit hem ett russ som vi ska börja köra (inkörd).vi har inte haft någon vagn så nu när vi har det så tänkte vi börja som sagt.till saken hör att hon förmodligen på sitt förra ställe blev i ridningen sliten i munnen! så när vi testade tränset med det bett hon hade med sig = ett ihåligt 2-delat.så fick vi knappt på det och sedan satte hon igång att tugga o tugga......det jag kunde se medan hon for med huvudet var att det var lite för långt och ihåligt tycker inte jag är så bra heller.jag provade att släppa lite på det ifall hon tyckte att det satt för hårt,men det hjälpte inte.nu är frågan?först lär man kanske kolla munnen på henne,sen vad väljer jag för bett?ett två delat gummiklätt låter bekvämt men har ingen erfarenhet av det.vad tycker ni?om inte det går så kanske ett hackamore?hon kanske har så hemska erfarenheter att det inte går att ha ett bett i munnen på henne.vad vet jag? /Tess :confused:
 
Inte gärna om alls köra på hack.

Kolla munnen, du kan säkert få förslag på bett av den som kollar. annars ett smalt delat eller smalt rakt bett.
 
Kanske är bettet hon hade från början för tjockt också? Ihåliga bett brukar vara väldigt tjocka... :smirk: Särskilt på ett litet russ, de är ju små från början, liksom. Prova med ett smalt tränsbett, två-tre- eller odelat.
Jag skulle undvika gummibett på en så liten häst; har knappt stött på ett enda som skulle kunna vara tillräckligt tunt...

Allt detta EFTER att hon är kollad i munnen, naturligtvis! Sen kanske ni får lite betttips av tandläkaren eller veterinären också, den personen har ju faktiskt SETT hur hästen ser ut i munnen, det har ju inte vi som skriver här... :p
 
Ett ihåligt bett är inge bra till en orolig mun... Testa ett tredelat, kanske i gummi?
 
utan att ha sett hästen, men jag skulle rekomendera ett litet bett max 12 mm tjockt och storlek 8,5. 3-delat eller rakt som är svagt böjt uppåt.
Inte i gummi, dom är inte tillräckligt tunna. Gärna i järn, mässing annars i rostfritt.
 
det här bettet är smalt.men skulle tippa på att det är 13.5cm lika stort som jag har till min NF! men tänk om hon har hemska minnen av att bli dragen i munnen så att hon blir blockerad av detta i arbetet? :bump:
 
rakt bett i metall. låter som en häst som har betselskador..? .. iaf bord ni kolla upp henne, men med ett rakt bett kan ni inte göra det värre iaf. om d nu är något.
 
Har du ett 13,5 till din New Forest? :eek:
Är inte det liiiiite stort?
Många hästar går med alldeles för stort bett, och jag har inte stött på många hästar som behövt större bett än 12,5.
Detta fenomen finns omtalat i många trådar, så detta kan du söka på på forumet om du vill fördjupa dig mer i bettstorlekar etc.

Precis som X_tremless (var det väl? :confused:) skrev så skulle nog hästen med största sannolikhet ha ett 8,5 bett, tvådelat, tredelat eller rakt, det är en smaksak, beroende på vad hästen gillar, huvudsak att det är SMALT. Sen så kanske fasta ringar på bettet skulle vara en god idé.

Inget gummibett, då dessa ofta är för tjocka t o m för 'stora' hästar.

Men först och främst; låt någon KUNNIG inom området kolla igenom munnen FÖRST, innan du så mycket som tänker på något annat.

Detta har en oerhörd betydelse ofta, min häst blev en helt annan efter att jag hade haft min tandkunniga veterinär ute.

:)
 
Håller med. Munnen är mycket viktigare än vad man tror. Alla ponnys i mitt stall (9 st) hade 2-3 cm för långa bett.. :crazy: och det medför ju tyvärr ofta betselskador.
 
nej jag är mycket noga med storleken på bett,jag vet att det sitter perfekt.alla hästar är olika individer och kan ha väldigt olika storlekar.det har jag fått höra av en hästtandläkare.rasen har ingen betydelse!jag har sett hästar med för stora bett.men det var så att när jag satte dem mot varandra så var det i princip lika långt som min hästs.Kanske att hon skulle passa i ett 12cm.jag frågade vad för bett jag skulle använda inte vilken storlek för det vet jag bäst själv.men tack ändå /Tess :bump:
 
Hej
Detta har jag hört och det stämmer ju med många andra inlägg. Om bettet är för långt petar det upp i gommen. Om någon petar hästen i gommen framkallas en tuggreflex. Hästen ska inte tugga på bettet utan suga. Munnen ska vara lugn. Att skaffa bett med olika metaller är ingen lösning.
Det är inte bettet som gör att det "skummar" i munnen när hästen går rätt.
De flesta hästar har väldigt liten käke och ska ha ganska korta bett....Detta gäller delade bett...de ska ju ligga raka i munnen. Om man har ett rakt bett kan det vara hur stort som helst....lite överdrivet....
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 394
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: tinjan
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 533
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 785
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp