Vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sacramento_Song
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 762
S

Sacramento_Song

Jag har funderat lite över vilket bett jag ska välja till min ex travare eftersom han är hård i munnen har funderat på hackamore men vet inte riktigt,nån som hat nått förslag? :banana: :bump:

Om han är hård i munnen ska du inte betsla upp. Försök att använda ett vanligt, tudelat bett och jobba med lätt hand. Han måste lära sig att bettet inte är farligt. Om han bara blir hård i munnen när han är pigg gäller det att "jobba" honom lugn. Har själv en f.d travare som lätt blir stenhård i munnen när han blir lite hetsig och pigg. Förvisso rider jag på myler just nu (har upptäckt att han trivs bra på det) men i början red jag med ett helt vanligt tudelat och såg till att sätta honom i arbete så fort han började ligga på. Mkt sits och inte alltför mkt tygel eftersom han bara blev hetare om man tog i tyglarna. Många tempoväxlingar, halvhalter och gångartsbyten (skritt- trav några steg- ner till skritt- osv...)för att han skulle koncentrera sig på mig och inte på att leka Solvalla. Fungerade rätt bra. Nuförtiden blir han itne så ofta hård i munnen. Hade även en fjording tidigare som var extrem-hård i munnen. Han hade gått på pelham och man blir gärna frestad att sätta "skarpare" bett på en sån häst, men enda sättet att lösa problemet på är att helt enkelt gå emot det han förväntar sig och istället sätta mildare bett. Så gjorde jag med fjordingen och efter bara ngn månad hade han mjuknat avsevärt i munnen.

Det är ridningen och övning som får din häst mjukare i munnen. Tänk hela tiden när du rider på att vara mjuk, tydlig och ge honom en chans att lära sig förstå dig med hjälp av hela din kropp. sitsen, skänklar, vikt osv. HAn vill nog inte vara hård i munnen och få fårda tag tillbaka, han förstår väl bara inte vad du vill av honom.

Hoppas du har en bra tränare eller någon du känner som kan hjälpa dig på traven.

Lycka tilL!

Om du rider i paddocken tex så gör stora volter o tempväxlingar som ngn sade. Koncentrera dig inte så mycket på huvudet som vissa gör. Ha lätt kontakt o kräv inte mer än vad hästen klarar av. Ha inte så stora krav, jag vet att
det inte är så lätt man vill ju att det ska gå framåt men det kommer. Om du måste rida ut så skritta så du slipper få
en dragkamp mellan hästen o dig själv.
Lycka till!

Försök att istället rida på en vanligt tränsbett. Det är inte bettet som gör din häst mjuk eller hård i munnen, utan du som ryttare. Hoppas du får många kloka råd här och att det går bra för dig! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 615
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 239
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka