Vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _SunFloWer_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 043
S

_SunFloWer_

:D Vilkett bett skulle ni rekomendera till ett arabsto som är känslig i munnen och gärna slänger med huvudet, ibland flyger man nästan av;) hon slänger med huvudet så fort hon får eftergift, ibland när hon tycker att hon ska få eftergift. hon har nu ett ganska tunt tredelat bett med sweet-iron. har haft tvådelat med d-ring förut och det vart lite bättre, fast bettet var så tunt att hon vart ännu känsligare, och kastade upp huvudet istället för "slänga ner" det.

Tacksam för svar

Sv: Vilket bett?

ju tunnare bett desto skarpare blir det.
testa ett lite tjockar tredelat eller ett anatomiskt delat.
jag skulle sätta martingal på min häst om den slängde så mkt med huvudet.

Var försiktig så att du inte "håller" hennes huvud för mycket. Min häst slänger också med huvudet när han får eftergift när han tycker jag håller för hårt (Typ "aah, skönt o sträcka på halsen!"). Ett bett med fasta ringar gör bettet lite stabilare, D-ringar eller eggringar spelar ingen roll. Odelade bett kan upplevas som stabila också, men uppfattas skarpa av vissa hästar och som svaga av vissa.

_SunFloWer_ skrev:
:D Vilkett bett skulle ni rekomendera till ett arabsto som är känslig i munnen och gärna slänger med huvudet, ibland flyger man nästan av;) hon slänger med huvudet så fort hon får eftergift, ibland när hon tycker att hon ska få eftergift. hon har nu ett ganska tunt tredelat bett med sweet-iron. har haft tvådelat med d-ring förut och det vart lite bättre, fast bettet var så tunt att hon vart ännu känsligare, och kastade upp huvudet istället för "slänga ner" det.

Tacksam för svar

Min arab slänger mycket med huvudet när hon varit understimulerad ett tag och då kommer det problemet ofta när man ber henne göra något som jag vill. Henne rider jag på långa tyglar så hon verkligen får sträcka ut. Sen kan man korta upp lite succesivt under ridturen, gör man det ett tag så försvinner hennes slängande. Problemet kommer dock tillbaka varje gång hon får stå en längre period på grund av underlag och dylikt. det hjälper inte ens att ta dagliga promenader hon kräver mycket.

jag skulle inte använda martingal då jag helt enkelt inte tycker att det fungerar dessutom anser jag att risken är stor att hästen hela tiden har tryck över bettet.

Behåll så det är tredelat men testa kanske i annan metall eller kanske t o m gummi?
Sen skulle jag föreslå att ha på martingal för slängandet med huvudet så du inte blir knockad.
Slängandet kan ju blivit en fix idé också.

Jag skulle nog först av allt satt på en duktig och konsekvent ryttare :smirk:
Det där slängandet med huvudet beror troligtvis på att hästen inte accepterar dina förhållningar och har kommit på den kan slänga med huvudet för att slippa jobba

Vill du ha ett bett som är väldigt milt kan du prova någon typ av gummi eller läderbett. Men jag tror inte det är där problemet ligger.

Ett sånt här kanske? Finns på www.ryttare-hast.se
Bild-1092.jpg

jag har ridit hästar som varit såna, och problemet har oftast inte varit bettet utan ryttaren... släpper man stödet innan hästen accepterar förhållningarna blir hästen osäker och slänger med huvudet
istället får man ta och hålla stadig jämn kontakt och DRIVA med skänklen för att hästen ska komma med eftergift på tyglen, därefter kan man lätta.

Min andra häst är inte så, och min ridinstruktör (centrerad ridning nivå 2) säger att jag inte ska ge henne så mycket eftergift, eftersom hon kan och vet att hon inte ska slänga med huvudet.
Jag har en martingal som jag kan använda, men den hjälper inte såå mycket eftersom det är lite långa "remmar" och hon har kortare hals.
Hon jobbar i en bra form i skritt och trav, men hon slänger med huvudet när man släpper efter minsta lilla ändå.
Jag har funderat på ett lite tjockare, tredelat bett med fasta ringar, är det bra?

Läste inte ordentligt innan, tyckte det stod att den slängde med huvudet när du tog i den, inte när du lättade.
Är det när du lättar den slänger upp huvudet verkar det ju ännu mer som att det inte är bettet som är problemet. Då skulle det väl varit tvärt om, eller hur?

Jag håller med Prince Fair, du måste driva hästen fram till handen så att den bär sig själv.
Låter som att du balanserar hästen i handen och har inget ärligt stöd, när du då lättar går inte hästen kvar utan slår med huvudet.

Men visst det skadar inte att prova en annan typ av bett. Kanske hästen inte riktigt vågar ta stöd på det du har nu?

Sen kan det ju vara något annat som stör henne...tänder el annat problem i munnen sadel som inte passar ..mm mm Men det har du kanske kollat ...;)

Ja, hon fuskar gärna och går bakom hand o "kastar iväg" bakdelen lite.. Hon är ju så otroligt känslig i munnen och det känns knappt som om man "har nåt" i händerna.. Man måste driva henne ganska bra om hon ska gå i en bra form..Hon är kollad i munnen o sadeln passar bra, men sen är hon ju också fött med olika stora hovar och har alltså gått "snett" i och med att hovarna var väldigt olika vart hon sned i bogen, men hon har nästan bara gått barfota här och en barfotaverkare har verkat hennes hovar, så det är bättre nu. Men jag tror hon behöver ett bett som ligger ltie stadigare i munnen, hon känns inte riktigt ärlig att rida som hon är nu..

:bow:

Många araber är kräsna med ryttarens händer. Jag provade massor av bett tills jag var tvungen att inse att det faktiskt var jag som orskade problemet inte betten. Stadig hand och mycket skänkel var det som gällde.

Fö. så växlar jag mellan tre-delat och rakt mullen mouth på araben.

lill_flesky skrev:
:bow:

Många araber är kräsna med ryttarens händer. Jag provade massor av bett tills jag var tvungen att inse att det faktiskt var jag som orskade problemet inte betten. Stadig hand och mycket skänkel var det som gällde.

.
Håller med! Förra araben hade vi samma problem med. Vi kollade upp tänderna och tog bort de onödiga varg gaddarna. Det visade sig även att hon var sned i käken så "tandisen" rekomenderade ett smalt tredelat el bettlöst. Provade bettet men insåg att hon funkade betydligt bättre på det bettlösa. Fem åringen vi har nu har vi oxå bettlöst till. Han blir så spänd med bett.Jag har som fått för mig att araber har så smala käkar att det kan vara svårt att hitta ett bett som sitter bra... Lycka till!

Jo det där med smala käkar kan nog stämma, hon har mindre mun än russet.. Vi lånade ett bettlöst förut som jag red lite på, det kändes bra fast jag kunde inte riktigt jobba henne som jag brukar..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 755
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 299
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 674
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka