Vilket bettlöst för skolridning?

Jag rider själv huvudsakligen på sidepull, tycker det funkar hur bra som helst. Har ridit in och utbildat alla mina hästar huvudsakligen på sidepull men har inte "platt rem med lösa ringar" som någon ovan beskrev, har provat sån variant några gånger och tycker inte det duger till mycket. Den jag har är rundsydd, ganska smal och mina hästar har gått minst lila bra på den som på bett! Har även ridit på cavason på min gamla Lipizzaner, lite skarpare men funkade utmärkt med det också. Är inga som helst problem att jobba böjning och finlir med något av de alternativen :) Tycker även att det är lätt att föra över signalerna till bett sen om man vill det, det var så jag gjorde med min gamle som var extremt känslig i munnen och inte alls trivdes med bett från början. Tycker absolut du ska prova rundsydd/flätad sidepull!

Jag har även provat crossunder och där kan jag hålla med resterande, upplevde det totalt oanvändbart, ger bara blandade signaler till hösten och trycker mest överallt. Den jag hade lossade inte heller på trycket när man gav efter i tygeln så det användandet blev inte långvarigt...

Lycka till med träningen! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp