Vilket bettlöst ska man välja?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har ett treårigt halvblod som ska ridas in nu men som för tillfället inte får ha bett i munnen på grund av att hon får så mycket nya tänder. Därför ska jag skaffa ett bettlöst träns till henne men vet inte alls vad jag ska välja. Sidepull, hackamore eller något annat?

Sv: Vilket bettlöst ska man välja?

sidepull är ju mildare än hack, och mest likt det hästen är van vid =grimman.
jag red in en häst med remont nosgrimma, gick super bra. lagom skarpt och är inte lika förvirrande som bett kan vara, då hästen kan relatera det till grimans tryck.

Jag har ett treårigt halvblod som ska ridas in nu men som för tillfället inte får ha bett i munnen på grund av att hon får så mycket nya tänder.

Nu blev jag väldigt nyfiken, inget jag någonsin stött på genom alla år med unghästar varför skulle hon inte få ha bett i munnen ? De byter ju inga tänder som är i närheten av bettet vid den åldern. Frambissarna mitt fram och 2 molarer längre in i varje käkdel är det som byts i den åldern och ingen av dessa påverkar bett det minsta så blir som sagt väldigt nyfiken på detta förbud du fått mot bett ?

Jag fick höra att jag inte borde rida min häst (14 år) på hack för det är lätt att man kan bryta käken av dom?! Men det beror väl helt på hur man rider och hur man använder hackamoret. Inte så att jag tänkt slita och dra i hans nosrygg?

Jag funderar nämligen på ett bettlöst alternativ att variera med vanligt träns med tvådelat bett.

Jag tycker inte en outbildad unghäst ska ridas på hack, skarpt och med lite hävstångseffekt.
Lindell eller sidepull tror jag.

Att bryta käken med hack är inte möjligt. Däremot att bryta nosbenet, den spets med ben och brosk som sticker fram ned mot mulen, kan man bryta om man har hacket för lågt ned.

Det är en gammal skröna att man kan bryta nosbenet med ett vanligt hack inte ens med de med långa skänklar är någon människa stark nog att göra det med bara handkraft.
Jag har haft häst som fällt sig med hindret och gått med full kraft ner i gräset med huvudet före med hackamore med långa skänklar, satt rejält med jordklumpar i hela ringen där tyglen sitter och var djupa spår i gräset = väldigt mkt större kraft än någon människa kan åstadkomma. Resultat en minimal svullnad på näsan där hacket satt som la sig efter en dag igen.

Jag gillar verkligen Rambo Micklem multibridle, det fungerar bl a som ett sidepull. Med vanliga sidepull upplever jag att sidostyckena glider in i hästens ögon väldigt lätt, det gillar jag inte.

Jag visste väl att någon skulle haka på det!

Men det är inte vad tråden handlar om utan vad jag ska skaffa för bettlöst träns. Nu har ag fått svar på min fråga och ska titta på sidepull.

Ett gott råd om du inte kan ha bett i munnen så vänta med inridningen om du inte vill ha en massa problem senare när du skall över till bett. Sidepull skulle jag inte drömma om att rida in en häst på dels av säkerhetssynpunkt men även för att du lär hästen helt fel signaler jämfört med hur den skall fungera med bett. Då är i så fall ett ponnyhack bättre eftersom de kan komma fram och ta stöd på det även om det helt klart är att föredra att börja med bett med en gång för att inte krångla till det för hästen genom att den skall lära sig två helt skilda signalsystem.

Jag red in min unghäst med sidepull(eg en mycket smidig variant av ridgrimma) och började med bett först ett halvår senare. Tycker det fungerade kanon! Efter det har hon alltid varit lätt att rida bettlöst :-)

Jag kan oxå rekommendera Rambo Micklem -jättebra träns! Det kan du använda som sidepull tills pållen är klar o då hänger du bara på bett o betthakar. Min tandläkare lovprisade det tränset när vi hade med det häromdagen!

I denna delen av sverige var det för några år sen en NH tränare här som tydligen var väldigt populär, och han rekommenderade alla att rida in och utbilda hästar på Sidepull. När sen hypen lagt sig och folk började träna för min kompis istället (välmeriterad dressyrtränare/domare) och skulle rida med bett så började problemen, många hästar accepterade helt enkelt inte bett i munnen och var mkt ovilliga år efter. Så mitt råd är, arbeta gärna hästen från marken / enklare tömkörning med grimma eller kapson, men vid ridning:bett i munnen!
Jag hade en valack (SWB/Paint) som enligt välkänd hästtandläkare som kollade munnen skulle ridas med ett 11,5 cm långt tredelat bett med eggbuttringar. Problemet var bara att hästen hatade detta lilla bett och visade sin ovilja genom att skaka på huvudet och inte vilja ta stöd. En dag när en av stalltjejerna skulle lulla lite i skogen tog hon det närmaste träns som hängde vid boxen bredvid, ett galoppnylonträns med ett tjockt gammaldags gummibett (som en dammsugarslang!) och hästen älskade detta bett som var 13,5 cm långt. Numer rids han på ett sånt där blått Popocino(??) bett och går hur bra som helst. Så exakta råd från experter tar jag numer alltid med lite salt.

Senast ändrad:

Satt in min med tyglarna i en bred remontgrimma. Funkade prima men han har alltid varit snäll, lugn och lydig (och väl förberedd).

Tvärt om - det är utmärkt att rida in med bettlöst.
Då så skonar man och sparar de känsliga lanerna till senare när hästen förstår vad man önskar av den.
När man kan rida hästen med sätet så att den redan vet varför den blir dragen i munnen.

Jag har brukat rida in i en väl sittande grimma som gått att dra åt litet.
Kanske skulle jag i dagsläget välja en ridkapson i stället.
Eller repgrimma för ridning.

Jag har tömkört många av mina unghästar som 1-åringar i träns med remontgrimma utan bett och tömmarna fästa i nosgrimmans sidoringar. Det har fungerat alldeles utmärkt och ingen av dem har sedan haft problem att förstå när jag senare gått över till bett.
Dottern red in sin unghäst (stor häst) med en sk Monty Roberts grimma, dvs sidepull, och alternerar numera mellan den, vanligt tredelat tränsbett och ponnyhack med korta skänklar. Rider mest ut och det har aldrig varit problem. Hästen förstod signalerna och har lyssnat fint på alla varianterna lika bra. Hästen är i och för sig känslig och enda anledningen till att hon över huvud taget introducerade vanligt bett var att hon så småningom inte får tävla henne på annat. Annars trivdes de båda väldigt bra med sidepullen.
Sen vet jag inte om jag för ett antal år sedan skulle velatw ha sett henne på sin "dra iväg och bocka"-benägna, starka 3-åriga fjordhäst i skogen på sidepull :angel: men det är ju en annan sak...

Man måste skilja på vad det är för häst och hur den sedan skall ridas. Nu vet jag vad Görel har för häst och att den ju i slutänden är tänkt kunna fungera på dressyr/fälttävlansbana alltså ridas klassiskt engelskt i form med rätt stöd på bettet.

Jag vet många som har precis samma erfarenhet som Poloplayer, det blir total pannkaka när hästar inridna på bettlöst skall över och fungera med vanligt bett och jobba korrekt i dressyr. Man lär dem liksom totalt fel tänk med ett bettlöst. Stegnr ett i en inridning på ett halvblod är att få den att våga gå fram och ta stöd på bettet och hitta sin form. Vilket är helt omöjligt tex på en sidepull där du inte vill att hästen skall ta något stöd. På ett ponnyhack kan de få lite av rätt tänk även om de flesta inte vågar ta stöd på det eller tar för mkt stöd och blir hängande.
Vist kan man sitta och lalla runt på ett bettlöst men det är inte det inridningen går ut på och du får ändå börja om när du väl får bettet på plats för då är man tillbaka till 0 igen eller egentligen på -2 det tar mer tid att lära om än att lära in något från början.

Min häst har haft bett i munnen utan problem sen hon var ett år gammal och hade lärt sig tygeltag från marken innan hon började bete sig underligt. När hon kollades i truten hände det mycket därinne på en gång, därav en tids bettförbud.
Att hästen inte är inriden beror på att jag själv är skadad men nu ska jag få hjälp.

Repgrimma som någon föreslog används inte på mina hästar. De har rejäla grimmor i läder. Däremot ska jag titta på en ridkapson.

Har jag riktig tur har det blivit ordning i truten på hästen snart och hon kan ridas in på vanligt bett men jag gillar att vara förberedd och kolla upp saker.

testa med en hederlig gammaldags kapson för tömkörning och första utbildningen på marken. Jag har såna där armekapsoner ala 1967 ungefär om du vill testa. PM mig får du låna en.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈