Sv: Vilket bettlöst ska man välja?
I denna delen av sverige var det för några år sen en NH tränare här som tydligen var väldigt populär, och han rekommenderade alla att rida in och utbilda hästar på Sidepull. När sen hypen lagt sig och folk började träna för min kompis istället (välmeriterad dressyrtränare/domare) och skulle rida med bett så började problemen, många hästar accepterade helt enkelt inte bett i munnen och var mkt ovilliga år efter. Så mitt råd är, arbeta gärna hästen från marken / enklare tömkörning med grimma eller kapson, men vid ridning:bett i munnen!
Jag hade en valack (SWB/Paint) som enligt välkänd hästtandläkare som kollade munnen skulle ridas med ett 11,5 cm långt tredelat bett med eggbuttringar. Problemet var bara att hästen hatade detta lilla bett och visade sin ovilja genom att skaka på huvudet och inte vilja ta stöd. En dag när en av stalltjejerna skulle lulla lite i skogen tog hon det närmaste träns som hängde vid boxen bredvid, ett galoppnylonträns med ett tjockt gammaldags gummibett (som en dammsugarslang!) och hästen älskade detta bett som var 13,5 cm långt. Numer rids han på ett sånt där blått Popocino(??) bett och går hur bra som helst. Så exakta råd från experter tar jag numer alltid med lite salt.