Vilket golv i hästtransport anser ni vara det absolut bästa?

emka

Trådstartare
Ska köpa en hästtransport och blir inte klok på det här med vad man ska ha för transport. Alla dessa märken, billig, dyr? Jag har tänkt mig en begagnad transport för ca 35 000kr. Finns det ens något vettigt att köpa i den prisklassen? Plyfagolv, aluminiumgolv, trägolv eller glasfibergolv? Snälla ni med erfarenhet och kunskap, kan någon hjälpa mig?
 
Ska köpa en hästtransport och blir inte klok på det här med vad man ska ha för transport. Alla dessa märken, billig, dyr? Jag har tänkt mig en begagnad transport för ca 35 000kr. Finns det ens något vettigt att köpa i den prisklassen? Plyfagolv, aluminiumgolv, trägolv eller glasfibergolv? Snälla ni med erfarenhet och kunskap, kan någon hjälpa mig?
Glasfiber ser jag som det sämsta. Det är vanligen en plyfaskiva som är täckt av glasfiber. Blir det ett hål i glasfibern går vattnet in men komemr sedan inte ut och golvet ruttnar utan att man kan se det förrens det är för sent.
Plyfa ruttnar men där kan man se att kvaliteten är dålig så man vet när det är dags att byta.
Aluminiumgolv ruttnar inte men man måste tänka på att även sådana har en livslängd framförallt om man lastar dem fel. Har för mig att någon här hade ett sådnat golv som var knäckt pga av felbelastning. Man ska även tänka på att aluminium inte är segt som många andra metaller vilket gör att det kan vara svårt att se att en bristning är på gång.
 
Jag tror att det absolut bästa golvet kanske är svårt att hitta i en transport för 35 000. Det golv som jag spontant skulle tro är absolut bäst är den kompositvariant som Thule m fl har haft i somliga modeller.
Bland dina alternativ hade jag sannolikt siktat på aluminiumplank.
 
Om man är lite på hugget så kan man få en ca 10-12år gammal Boj för de pengarna. Det går lite i vågor hur mycket som ligger ute men det är absolut inte omöjligt! Svenskt, stabilt och bra väghållning. Vår gamla Boj är -81 och är hur fräsch som helst. Hur många av de släparna som säljs idag kommer rulla om 37år? ;)
 
Om man är lite på hugget så kan man få en ca 10-12år gammal Boj för de pengarna. Det går lite i vågor hur mycket som ligger ute men det är absolut inte omöjligt! Svenskt, stabilt och bra väghållning. Vår gamla Boj är -81 och är hur fräsch som helst. Hur många av de släparna som säljs idag kommer rulla om 37år? ;)
Ja, jag har faktiskt varit lite inne på en Boj, ägde en sådan från -01 men den var tyvärr enkelaxlad så sålde den. Men jag var extremt nöjd med boj. Men finns det skillnad på aluminiumgolv? Tänker på typ nyare Cheval osv som säljs med alugolv för inte alls mycket pengar om man jämför med t.ex. Boj?
 
Det finns många trevliga släp för runt 35 om man letar lite! Många modeller av Star Trailer, Kylinge och Thule ligger runt 25-35, och de är välbeprövade och vettiga släp. Vanligast på dessa märken är trägolv, vilket är relativt enkelt att själv kontrollera och se när det börjar bli dåligt. Tar man hand om ett trägolv och skyddar det mot väta har det lång livslängd.
Det är svårt att sia om vilket material som är det allra bästa att ha som golv i ett släp, men jag tycker polyeten verkar väldigt intressant! Vad jag har hört och läst såhär långt verkar det inte ha några direkta nackdelar eller svagheter :)
 
Senast ändrad:
Ja, jag har faktiskt varit lite inne på en Boj, ägde en sådan från -01 men den var tyvärr enkelaxlad så sålde den. Men jag var extremt nöjd med boj. Men finns det skillnad på aluminiumgolv? Tänker på typ nyare Cheval osv som säljs med alugolv för inte alls mycket pengar om man jämför med t.ex. Boj?
Har tyvärr ingen fakta/källa men garantitiderna talar för det. Boj 15år vs Cheval 5år.
 
Ja, jag har faktiskt varit lite inne på en Boj, ägde en sådan från -01 men den var tyvärr enkelaxlad så sålde den. Men jag var extremt nöjd med boj. Men finns det skillnad på aluminiumgolv? Tänker på typ nyare Cheval osv som säljs med alugolv för inte alls mycket pengar om man jämför med t.ex. Boj?

Jag är väldigt tveksam (milt uttryckt) till billigare tillverkare och aluminiumgolv. Det räcker med fel material i skruv, någon fått fel skruv - så utmattas aluminium.

Då hade jag hellre valt plyfa.
 
Jag har också insett att plyfa är det bästa golvet, åtminstone på begagnade släp. Det är lätt att se när det börjar bli dåligt, och enkelt att byta.

Har man säg 60-80k att lägga på ett begagnat släp, då kan man absolut titta på Fautras, Ifor W., Ume m.fl. och deras (ofta) compositlösningar för golv. Men har man under dessa pengar är det bättre att titta på rejäla plyfasläp av de gamla svenska märkena (Dalavagnen, Fogelsta, Gisebo, Läckö, Startrailer, Thule, Trane = Trailergruppsmärkena). De är oftast riktigt rejält byggda, prisvärda, och du kan få ett riktigt bra 10-20 år gammalt släp för runt 25-40k beroende av exakt modell. :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 882
Senast: golit
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 334
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp