Vilket hösegel?

Tussinussen

Trådstartare
Tänkte att jag skulle skaffa ett hösegel från Hööks till hästtransporten. Vilket ska jag ha, det trekantiga eller det rektangulära? Har en vanlig transport utan sadelkammare eller foderkrubba, dvs stort utrymme framför hästen så det är inga problem att få plats med ett stort, men jag undrar om det är otympligare på något sätt? Vilket är lättast att fästa i transporten?
 
Jag funderade på hösegel ett bra tag innan men kom aldrig fram till om det var värt det :/. kände bara att det skulle ta upp alldeles för mycket plats och vara ivägen, Man ska ju inte ha det uppe när man kör så då får man stuva undan det i bilen och fummla med att sätta upp/ ta ner allt för att hästen ska kunna äta hö en halvtimme när man står på tävlingsplatsen och väntar.

Men 3kantigt till 3kantigt utrymme blir nog bäst :). De 4kantiga är nog till de med sadel/klädkammare och har 4kantigt utrymme framför bommarna.
 
Jag funderade på hösegel ett bra tag innan men kom aldrig fram till om det var värt det :/. kände bara att det skulle ta upp alldeles för mycket plats och vara ivägen, Man ska ju inte ha det uppe när man kör så då får man stuva undan det i bilen och fummla med att sätta upp/ ta ner allt för att hästen ska kunna äta hö en halvtimme när man står på tävlingsplatsen och väntar.

Men 3kantigt till 3kantigt utrymme blir nog bäst :). De 4kantiga är nog till de med sadel/klädkammare och har 4kantigt utrymme framför bommarna.
Varför inte ha det uppe när man kör? Mitt sitter alltid i fronten på transporten. Det enda jag gör är att fästa ena hörnet åt sidan när jag inte har häst där eller ta ut det om jag kör grejer istället för häst.
 
Jag funderade på hösegel ett bra tag innan men kom aldrig fram till om det var värt det :/. kände bara att det skulle ta upp alldeles för mycket plats och vara ivägen, Man ska ju inte ha det uppe när man kör så då får man stuva undan det i bilen och fummla med att sätta upp/ ta ner allt för att hästen ska kunna äta hö en halvtimme när man står på tävlingsplatsen och väntar.

Men 3kantigt till 3kantigt utrymme blir nog bäst :). De 4kantiga är nog till de med sadel/klädkammare och har 4kantigt utrymme framför bommarna.

Varför kan man inte ha det uppe när man kör?
 
Jag har en vanlig Umesläp a40. Har det fyrkantiga och är nöjd. Det passar inte "perfekt" men är rejält och hyfsat hållbart.
 
Varför inte ha det uppe när man kör? Mitt sitter alltid i fronten på transporten. Det enda jag gör är att fästa ena hörnet åt sidan när jag inte har häst där eller ta ut det om jag kör grejer istället för häst.

De ska ju inte äta hö under transport och kommer hästen över bommen så är det nog inte roligt med ett segel uppe.. Är så jag ser det i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 528
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp