Vilket hus!

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 923
Sv: Vilket hus!

Extrapris på vit färg eller?

Trodde det var ett nybyggt hus först, men så läser jag att det var från 1898 eller något sånt och då gråter jag en skvätt :cry: för huset har inte en enda känsla kvar från den tiden. Den är inte varsamt renoverad, den är renoverad till ett hus med byggår 2000-någonting. Men jag håller med om att det är snyggt, men om man köper ett gammalt hus så gör man väl det just för att man tycker om det. Annars kan man väl bygga nytt redan från början. Nu kanske huset inte hade så mycket kvar av ursprunget i alla fall innan den här renoveringen, men i alla fall.

Jag tycker precis tvärtom, att de lyckats bevara de gamla detaljerna på ett smakfullt sätt. Jag gillar det mesta skarpt.

Ni som tycker det saknar gamla detaljer får ju gärna ge förslag på vad de kunnat göra istället. För jag hittar en massa gamla detaljer och retrogrejer. För mig låter ni nämligen bara okunniga...

Senast ändrad:

Jag håller med om att det fanns mycket gamla detaljer så som vedspisen exempelvis, men allt det vita förstör hela intrycket. För mig är träfärgat mer gammaldags än vitt. ;)

Jag menar helheten. När du för det första ser på hus och tomt, tycker du att de ser ut som om det skulle vara ett gammalt hus med en tomt som passar? Soldäck för att nämna en sak.

Interiören har detaljer som ger en känsla av ett äldre hus, men inte sammantaget. Var är spegeldörrarna (ok en uppe då), en dörröppning i form av "pizzakupol" i ställe för en äldre dörröppning. Taket på övervåningen är ok att ha släta där emot, för det var säkert en öppen vind tidigare och var den inredd på 1960-70 tal så var det säkert skivor de använde sig av.

Jag kanske är kinkig men jag får inte en fläckt av ett äldre hus när jag ser på bilderna. Men jag menar inte att det inte kan vara snyggt, däremot är det ett tokrenoverat hus som bara ska ge ett äldre utryck men som inte gör det.

Jag håller med om att det fanns mycket gamla detaljer så som vedspisen exempelvis, men allt det vita förstör hela intrycket. För mig är träfärgat mer gammaldags än vitt. ;)

Förr skydde man träfärgat som pesten för det var fattigmansfärg. Dvs de som inte hade råd att måla sina möbler eller väggar eller golv hade träfärgat därför fanns det inte många hem där man inte målat för att inte ge skenet av att vara fattig. Kan ta vårat hus som ex det är från början på 1900-talet hela huset var vitt utanpå och inne hade de målat med de mest besynnerliga färger så som bajsbrungult och grönmelerade väggar. Inte snyggt och helt osäljbart idag så om huset ifråga såg ut så som vårat gjorde så kan jag förstå varför man valt att inte behålla den stilen.

Jag fick inte heller en direkt känsla av sekelskiftshus när jag såg huset, men när jag började titta såg jag alltfler gamla detaljer. Hela huset "kan" ju inte andas sekelskift, ett hus historia sträcker sig ju genom hela husets livstid. Säger man att man inte ser några gamla detaljer så får man ju titta nogrannare. Vad huset har för sammantagen känsla är väl upp till den som bor där? Sedan finns det absolut saker jag gjort annorlunda, men så är det ju när man köper färdigrenoverat, det är ju präglat av den som renoverat och jag tycker de gjort det betydligt mer smakfullt än de flesta gör... Att mixa gammalt och nytt tycker jag är en charm i sig.

Senast ändrad:

tyckte huset var schitzofrent... :rofl: Kände bara "neeeeeeeej" så sjukhusvitt och utsida och insida matchar inte... men skulle säkert gå att få fint :)

Liknande trådar

Hemmet @athena_arabians (och andra också förstås) Vänder mig till dig som jag vet har rätt bra koll på porslin, finns det något värde i dessa...
Svar
4
· Visningar
238
Senast: Klara
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 165
Senast: Majjijann
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
899
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka