Vilket kopel...

Menar du vilket halsband?
På Doris är det ett vanligt läder koppel, snyggt ch hon drar tills hon spyr i halvstryp. :smirk:
 
Vad ska du ha det till?
Länk är att föredra på appellplan, vid promenad är vanligt halsband bra och vid spår, cykling eller skidåkning föredrar jag spår- eller dragsele. Spårsele kan även användas på hundar som inte gillar halsband och därför drar i kopplet.

Grimma och halti bör inte användas alls.
 
vad är det nu för fel på en halti? den skadar ju inte hunden och kan ju fungera som nödlösning innan man fått pli på hunden. har haft det på min och har det förtfarande när vi cyklar, för säkerhets skull.

normalt har vi ett brett läderhalsband och flexikoppel.
 
Att ha halti när man cyklar med hunden är rent korkat. Ryck i halti kan ge permanenta nackskador och tänk då vilka kraftiga ryck det kan bli i högre farter, som när man cyklar. Sätt på en springer på cykeln istället, säkrare för både hund och förare.

Halti är för övrigt ett redskap som korrigerar genom smärta och nästanm i samma klass som stackel. Det gör ont på hunden när nosen böjs in och därför slutar den dra. Med halti får du inte hunden att förstå vad det är du vill att dne ska göra. Den förstår bara vad den inte får göra. Om man istället lär hunden att hålla kontakten med föraren, så slipper du drag i kopplet och får även mycket annat gratis.
Jag har själv en riktigt dragig hund, men skulle inte för en sekund sätta på henne halti. Jag är rädd om min hund och anser att genvägar oftast är senvägar.
Halti har diskuterats friskt tidigare på forumet. Sök på halti om du vill läsa dem.

Har du dessutom en dragig hund är det inte bra med flexi. Det kan lära hunden att dra eftersom ju mer den drar i flexi ju längre koppel får den. De båda redskapen du använder motverkar alltså varandra.
 
jaså är det farligt med grimma på hästar också? jag rycker inte i grimman, jag styr. flexin är så pass lös att det inte gör så mkt skillnad. jämför på dig själv. din arm förjer inte med när hunden går iväg. flexin kan också användas för kommunikation, genom att man klickar på stoppen. och så får dom lite mer frihet. alla har inte ett hus på landet och lydiga hundar.

har du läst något av roger mugford (han som skapat haltin)? det är inte meningen att den ska göra ont, i så fall är man för oförsiktig eller så är den felinpassad.
 
Man kan inte jämför hund med häst. De är inte byggda på samma vis. Dessutom kommer kraften som inverkar på hästens grimma oftast nerifrån. Vi är ju som bekant mindre än många av de hästar vi hanterar.
Jag tror inte heller att hästar mår bra av den uppåtverkande kraft som blir i hundens grimma. Få hästar är dock så små att de utsätts för det.

Det spelar ingen roll om du styr med grimman i vanliga fall. Alla kan råka halka, cykla omkull, hunden gör en rusning eller vad som helst. Då gör en halti mycket större skada än ett vanligt halsband.

Nej, jag försöker att inte låta min arm följa med då hunden går iväg. Ibland gör den det ändå, men hunden hinner inte långt innan det säger stopp. Det viktigaste är också att allt tryck betyder stopp, även det allra minsta.

Jag har läst teorin bakom haltin av Robert Mugford och förkastat det. Om det inte är meningen att den ska göra ont, varför då göra ett redskap som verkar uppåt-bakåt i de flesta fall?
Om haltin används utan att göra ont, så behövs den inte. Då inverkar den inte alls och kan lika gärna ersättas med ett vanligt halsband.
 
om jag halkar eller han får för sig att tvärnita så släpper jag naturligtvis kopplet. vi är anmälda till kurs, nu när vi har flyttat har vi möjlighet att ta oss dit, men de har ingen tränare för tillfället. så fram tills dess måste vi ju konna motionera hunden. jag använder vanligt halsband, men sambon vill inte göra det (jag ska kanske nämna att hunden är expert på att ta sig ur vanliga halsband). vi bor i en stad där det är mycket trafik så han får inte vara lös och springa ut bland bilarna. därför har vi haltin när vi cyklar (han älskar att cykla, hunden alltså). en springer skulle jag aldrig våga använda, det är han för stark för. dessutom kan han som jag nämnt få för sig att tvärnita och sätta sig och bajsa. med en springer är han för långt bak för att jag ska kunna se honom och stanna. hoppas att du förstår vad jag menar. alla sätt är bra utom dom dåliga :D
 
Som vanligt har du hunnit svara före.... :smirk:

Kan väl inte tillägga så mycket mer än det du redan sagt. Halti är ingen bra lösning utan möjligen en sista åtgärd när man misslyckats med allt annat.

Halti i kombination med flexi är rent vansinnigt dumt. Effekten av ett stopp om hunden rusar i väg är grymma! För stopp blir det till slut även om jag inte trycker på stopp-knappen.

Kan tillägga att vi har en Halti-grimma, men vi använder den inte p g a att det negativa är mycket större än de ev vinster vi fick.

Allt som fungerar är bra - nästan. När det gäller Halti p g a hundar som drar så tycker jag inte att det är någon bra lösning. Framförallt inte tillsammans med Flexi eller cyking.
 
Effekten av ett stopp om hunden rusar i väg är grymma! För stopp blir det till slut även om jag inte trycker på stopp-knappen.

Och tänk vilken snärt det blir i nacken på hunden om den hunnit få upp farten lite.
 
*suck* hunden ifråga rycker inte, han segdrar. och uppenbarligen fungerar den då jag inte behöver den längre... haltin har hjäpt oss jättemycket och han har kunnat följa med på skogspromenader etc vilket han inte kunnat göra utan den. undrar lite om inte strypkoppel orsakar mer skada på nacken...?
 
*suck* hunden ifråga rycker inte, han segdrar. och uppenbarligen fungerar den då jag inte behöver den längre... haltin har hjäpt oss jättemycket och han har kunnat följa med på skogspromenader etc vilket han inte kunnat göra utan den. undrar lite om inte strypkoppel orsakar mer skada på nacken...? det jag har tänkt mest på är att jag måste vara försiktig så att inte nosryggen skadas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
429
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 419
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
859
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp