Vilket material på bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare music
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 155
M

music

vilket material på betten föredrar ni av tex sweet iron, rostfritt, mässing, syntet m.m. och varför?

iiiih! Svårt fråga... Puckobrud som man är...Jag har just nu ett tredelat mässingbett...hade tidigare ett tredelat sweet iron med mittdel i koppar...han verkar helt enkelt trivas bättre i dessa två material...hade ett vanligt tredelat men han trivdes inte alls!
Jag har anpassat mig efter honom.

Jag tycker att det är huvudsaken att bettet är gjort av samma sorts metall.. vanligt sortfritt stål, eller "happy mouth syntet" gillar jag. :)

De bett som de har blandat olika metaller i( tex sweet iron ) har jag haft lite funderingar om.
De är ju som att stoppa ett batteri i munnen :crazy:

Det är ju olika laddningar på olika metaller och då blir det ju en elektrisk spänning mellan dem.( prova själv )

De påstås få igång salivproduktionen hos hästen och det kan jag tänka mig.. vissa hästar kanske till och med gillar de.. men jag tycker i af att det känns obehagligt. :smirk:

Sen tror jag inte ett man får tävla, i alla fall inte i dressyr, med bett med olika metaller. ( :confused: )

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: ufot
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka