Vilket proteintilskott?

Finns det någon annan yrkesgrupp man hellre bör rekommendera då till hästägare som inte själva kan eller vill sätta sig in i foderstatsberäkning? Hippologer, kan de? Eller finns det andra?

Jag har räknat själv på mina i flera år och även hjälpt några andra, men vissa vill ju anlita "proffs". Och med tanke på de "proffs" jag har stött på är det ju inte alltid konstigt att hästarna inte ser ut som ägarna vill och tror att de ska, när de fått proffshjälp. Det är ju synd både om ägarna (som, visst, skulle kunna lära sig själva men de försöker ju ta hjälp iallafall) och framförallt hästarna :(

Husdjursagronomer är de som är proffs på foder.
 
Det är skillnad på proteinöverskott från grovfoder och sånt som kommer från kraftfoder.
Utveckla gärna. Skillnad hurdå? Jag är inte kemist men protein är väl protein... Eller? Att hästens matsmältning är till för att smälta grovfoder och därför fungerar bättre för det absolut, men hur kan det vara skillnad på olika protein?
 
Utveckla gärna. Skillnad hurdå? Jag är inte kemist men protein är väl protein... Eller? Att hästens matsmältning är till för att smälta grovfoder och därför fungerar bättre för det absolut, men hur kan det vara skillnad på olika protein?

Jag är inte kemist eller så men. Protein från grovfoder och kraftfoder bryts ner olika snabbt pga de olika lättlösligt. Protein från kraftfoder är lättlösligt och kan därför tas upp av mikrorganismer i grovtarm oh "fel" typ av bakterier som sen ger upphov till Colitis (eller Baron Gruff sjukan)
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp