Vilket täcke nu??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 979
M

Maxmax

Vad använder ni för täcken nu när det är övergångs säsong. Jag bor i Eskilstuna och har en "nordis" som inte har fått sin tjocka vinterpäls än riktgt.

Vet ni någon bra hemsida där man kan köpa täcken som inte kostar en förmögenhet??

Sv: Vilket täcke nu??

Jag brukar ha ett fleecetäcke under ett ofodrat regntäcke nu i "mellanperioden", alltså när ofodrat regntäcke är för kallt men vintertäcke för varmt.
I förra veckan köpte jag dock ett fleecefodrat regntäcke på Eko. Verkar va superbra! Värmer gott, bra passform o snyggt. Dessutom ganska billigt, det kostade bara 600.
Det är i märket Event (från Hansbo/Willab) och är olivgrönt o har bogveck. Sen verkar passpoalerna vara i nåt reflexmaterial, för det lyser ganska mkt om dom iallafall.
Eko finns ju lite överallt, kanske har du nära till det oxå.

Annars kan du ju lägga ett vanligt fleecetäcke under regntäcket, men det blir ju smidigare med endast ett täcke....

Jag har också ett Event regntäcke med fleecefoder.
Jättebra täcke till bra pris.

På Eko finns även ett stort sortiment av Shirestäcken, mycket prisvärda.

Immer

Jag har flera täcken som jag tycker är prisvärda:

*Ett Börjes Himalyatäcke, ofodrat regntäcke. Har haft det sedan Jannuari-Februrari.
Det har varit super, men nu sedan jag tvättat det vid ett tillfälle under sommaren verkar impregneringen nästan ha släppt helt och hållet och det har börjat läcka rätt så rejält genom täcket, vilket det aldrig gjorde innan. Trots detta så har jag köpt impregnering och haft på täcket vid 2-3 tillfällen, men nu ger jag nog upp... Hon får ha det som extratäcke och så får jag köpa nytt regntäcke till våren helt enkelt, finns inte mycket annat att göra. Vet inte, kan ju hända att jag fått ett måndags ex. kanske?! För alla andra jag vet, är jättenöjda med sina täcken från Börjes (Himalya). Och jag tycker i alla fall det var värt pengarna innan det vart tvättat... för då regnade det aldrig igenom, det har legat super på hästen (kraftigare hbl, rätt stor över bogen). Kostade trots allt bara 398:-. Går fortfarande att slänga på som extra täcke om det krisar. För jag hade ett ylletäcke under regntäcket när det vart som värst.. och ylletäcket vart bara lite blött, och hästen var helt torr, så det var regntäcket som fick ta smällarna...

Thermo Maste Outdoor (föregående årets modell) med en lös hals till. Fodrat med
220 g tror jag det är!? Det är något (bara ytterst lite), trångt - eller ja, kanske inte trångt... men ja skulle önskat att det skulle vara lite större över bogen för att sitta som gjutet, men det sitter väldigt bra ändå. Verkar vara ett bra täcke! Hon har dock bara haft det i två dagar nu, så det är svårt att säga hur bra det kommer hålla osv.

Sedan så har jag köpt ett tjockt vintertäcke också med 400g foder i från Shires.
Det är med halvhals på. Ser väldigt fint ut och verkar vara ett väldigt bra täcke!!

Till min nordis (hon är spårklippt) har jag ett ofodrat regntäcke när det är dåligt väder (typ regn och mkt blåst). Annars går hon utan täcke.

Om din häst inte är klippt och har tillgång till ett skydd av nåt slag så skulle jag inte lägga på ett täcke. För om den ska få vinterpäls så måste man låta den få det....

Eller vad tycker du?

Álin skrev:
Till min nordis (hon är spårklippt) har jag ett ofodrat regntäcke när det är dåligt väder (typ regn och mkt blåst). Annars går hon utan täcke.

Ungefär som det väder som är här idag. Mina båda damer har regntäcke och står och hukar under äppelträden. Annars har dom aldrig täcken, bara under blötväder och blåst. :cool: (Jag har en korsning fbl/vbl-travare samt en Welsh Cob.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 780
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka