Vilket täcke?

Martina_m

Trådstartare
Mitt största bekymmer med min häst, är vilket täcke jag ska lägga på henne!!

Nu, när våren är på väg, då vill jag ju inte ha hennes vintertäcke på henne. Det hade hon när det var massa minusgrader. Nu när solen lyser blir det ju upp till 10 grader. Men ibland, på kvällen och natten är det ju jättekallt!! hur tjockt täcke bör hon ha? Hon är klippt en gång, och nu har hon ändå ganska mycket päls! Ska jag lägga på henne stalltäcke (150 g) med regntäcke över? Hon har haft vintertäcke (370 g) hela vintern.

Hur mycket värmer ett fleecetäcke egentligen?

Vad har ni för täcke på era hästar? När byter ni täcke (vid vilka grader)?

Sv: Vilket täcke?

våren är hopplös, håller med dig (du kan kolla min tråd om detta ämne).
för tillfället har min oklippta häst 150 g termo inne och fleecefodrat regn ute
klippta hästen har 300 g vintertäcke ute o 300 g termo inne.

håller "värmen" dvs plusgrader, i sig så får nog klippta hästen oxå byta till fodrat regntäcke snart. lite väl varmt med 300 g tkr jag.

det bästa är ju om man har möjlighet att ta av täcket vid middagstid o låta hästen gå utan på eftermiddan. annars får man väl helt enkelt kompromissa....

men har du provat ett fleecefodrat regntäcke? köpte mitt första i höstas, och jag tycker det verkar förvånansvärt varmt! min oklippta häst hade det rätt långt in på vintern.
sen får man se till så att utetäckena andas ordentligt, särskilt nu om hästarna har lite "för varma" täcken på sig på eftermiddan.

många hos oss har bara ett 150 g inne och regntäcke över ute. tror inte det är för kallt! solen värmer så pass mkt..
min har 150 g inne + 200 g ute. han är varken för varm eller kall. han är klippt 2 grr i vinter men har börjat växa ut lite nu så jättekort hårig är han inte!

håller nu bara *värmen* isig,ska jag byta till fleccefodrat bävernylon täcke,men de ser inte så vattentålgt ut så han får ha ett ofodrat regntäcke över

Bytte igår från vintertäcke 370 g till stalltäcke 150g och regntäcke. Tror nog att det blir bra, men blir så osäker bara. Hon är helklippt, men bara klippt en gång, mitten/slutet av november.

Hennes vintertäcke andas ju, men inte stalltäcket som hon har nu. Och dessutom får hon skav av stalltäcket, då det bara är bomullsfoder (vill ha nylonfoder i täckerna).
Jag brukar ha ett fleece under regntäcket sen när det blir ännu värmare, innan man kan ta av de helt eller endast bara ha regntäcket. Men tycker inte om att ha fler täcken än ett egentligen, de bara glider och skaver. Det här med fleecefoder i täcken gillar jag inte, skav som sagt. Men hade det inte varit så att min häst är överkänslig för skav verkar det vara himla bra!

Hööks har ju ett täcke med 165 g, det var på tiden att det kom ett sånt utetäcke, men det är så himla fult!! Dessutom så vill jag inte köpa ett nytt täcke, då hästen är till salu...
Men hade gärna köpt ett Horseware Amigo 200 g utetäcke om jag skulle ha kvar henne!

min häst är klippt, har på sig innetäcke+regntäcke ute. det kan vara kallt på morgonen (ända ner till -15-20) och ca -10 på kvällen, men solen värmer på hela dagarna så han fryser inte. men han är inte så frusen av sig heller.

Hur tjockt är innetäcket?
Det var kallt ändå, hade det varit så kallt här hade jag absolut haft mitt vintertäcke på 370 g. Vi har runt nollan, på dagen när solen lyser kan vi har upp till 10 grader. annars 0-5 grader.

mitt sto har fortfarende sitt 370 grams Rhino med hals ute. Nå er det 2-3 grader og regn her.
Er det sol har hun sitt 200 grams med halvhals istedet. Litt lenger ut på våren blir det regntäcke med fleecefoder og det er som noen annen her sa utrolig varmt!
Inne har hun 300 grams Amigo da stallen er ganske kald enda.

Mina hästar har fortfarande vinterkläder. Har varit vissa dagar som det varit några plus i solen, men absolut inte så att hästarna blir för varma. Klä inte av dom för snabbt....

nej visst är det lite kyligt i luften ännu, men min klippta häst har iallfall fått slippa vintertäcket nu! det blir för tok för varmt med det.
här har varit 8-10 plus på eftermiddagen, lite molnigt och då känns det som att även en klippt häst mår bättre av ett fleecefodrat regntäcke än ett 300 g vintertäcke....!
inne har han nu 150 g termo (innan 300 g). det är nog runt nollan på natten.

min oklippta har faktiskt precis samma slags täcken som den klippta. snart blir det nog ofodrat regn ute och sen ett typ fleecetäcke inne (om detta vädret håller i sig eller blir varmare).

Nu har jag inte orkat läsa vad alla har frågat och om du har svarat på detta redan, men kan du inte ha ett extra täcke på natten då..?

Turnar0und skrev:
Nu har jag inte orkat läsa vad alla har frågat och om du har svarat på detta redan, men kan du inte ha ett extra täcke på natten då..?

Varför ett extra täcke? Menar du 150 g plus ett till?

Tror att det är ungefär samma temperatur i stallet på natten som ute på dagen. Det är ett isolerat stall med 50 hästar i. Så har alltid haft samma ute som inne.

min häst som är halvklippt har bara regntäcke, hon går på lösdrift o jag bytte nu när det låg på 0:an under nätterna.

Min häst är också halvklippt, och har nu börjat vara utan täcke vissa dagar. Hon har bara haft regntäcke på sig hela vintern. Såg en dag när solen var framme att hon var så varm under så hon nästan svettades. plus att hon fäller så mycket nu, så jag tycker nästan synd om henne att springa runt med täcke. Står även utan täcke vissa nätter inne i stallet.

Jag har bytt till ett fodrat regntäcke på dagarna och ett ulltäcke på nätterna.
Om din häst inte är frusen av sig så är det nog ingen fara.
(fast var bor du? glömde kolla)

knapplån
Min pålle står naken på natten nu, är runt 5 + på nätterna här och mellan 5-10+ på dagarna, han har ett fleecefodrat regntäcke ute, annars hade han haft lerinpackning varje dag.
Han har kort och tunn päls.

Min häst är helklippt. Men pälsen har börjar växa ut.. Nu när det är några plussgrader, ca 7+.. har hon ett regntäcke med 100g foder.. Hon har samma inne och ute, det är samma temperatur inne som ute i vårat stall. Hon blir inte glad på mig om jag slänger på tjockare:angel: . Ibland när solen steker på tar jag av täcket korta stunder så hon får lufta sig.. Då blir hon lycklig:rofl: :rofl:

Mina har inget täcke om det är soligt och plusgrader.
Ena är oklippt, andra är klippt.
Annars har den oklippta ofodrat regntäcke och den klippta fleecefodrat regntäcke.
Dom behöver inte mer.
Jag bytte från vintertäckena när det började vara några minus på mornarna och plus på dagarna.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 609
Senast: super
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka