Vilket täcke ska jag välja?

Sparrisen123

Trådstartare
Hästen måste helklippas för att orka ridas. Jag brukar vänta lite längre in på hösten med klippningen, men i år fungerar inte det. Problemet som då dyker upp är - vilket täcke ska på?
Än går han otäckad, men det är ju inte ett alternativ med en helklippt häst i 8-14 grader och mestadels regn. Jag tänker spontant på ett fleecefodrat regntäcke, men något sådant har jag ännu inte hittat som passar hästen :crazy: Så alternativen jag har då är ofodrat regntäcke eller tunnare vintertäcke (gissar på ca 150 gram). Har också ett fleecetäcke och ett äldre bucas stalltäcke (tunn ull? fleece? det ligger nerpackad någonstans och jag kommer inte ihåg) som kan sitta under regntäcket.
Vad bör jag välja för täcke/täcken i början tror ni?
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Ett tunt innetäcke + ofodrat regntäcke?

Jag gillar Bucas fleecefodrade regntecken, men du kanske redan har testat?

Är lite för varmt för ett 150g täcke nu.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Min är förvisso inte helklippt, utan halv. Men den har ett ofodrat regntäcke på dagarna, naken om nätterna. Dels har hon att äta på natten och håller värmen så, sedan har jag lärt mig att luftspalten som bildas mellan häst och täcke värmer en hel del den också. Så ju färre täcken desto bättre. Hästen är fortfarande skyddad från regn och blåst, så är den inte frusen av sig tror jag den klarar sig finfint så någon månad till!
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Om hästen inte är så frusen av sig kan det säkert räcka ett tag till med ett ofodrat regntäcke. Annars tycker jag att täcken med lätt fodring, 50-100 g, är väldigt användbara så här i övergångstider.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Ja, Bucas har jag provat, men det ligger tyvärr inte alls bra. Går det att ha ett fleecetäcke under regntäcket? Jag har för mig att det lätt blir friktion då, men jag minns inte var jag hört det. Annars har vi ull, men det blir väl alldeles för varmt, eller typ 100-150 grams stalltäcke vilket ju också känns lite varmt.

Annars får jag prova bara regntäcke och se om han verkar frusen av sig. Det känns som att det blir för kallt när han är nyklippt dock, men det går som sagt att prova.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag kör 100g alt bucas fodrade regntäcke. Om du har väl skyddade hagar gärdet nog bra med ofodrat med. Men 100g är nog perfa för en helklippt.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: super
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Shixle
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 380
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 227
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp