Vilket träd ska vi plantera?

Pelarpoppel blir högt!!

Grunden vid trädplantering är "rätt växt på rätt plats". Behöver du beskära och sånt hela tiden är det i grunden dåligt planerat vid artval skulle jag säga. Björk tycker jag inte du ska beskära alls, det är redan ett kortlivat träd och får betydligt kortare livslängd om man börjar kapa stammar och sånt.

Det finns fler sorter av björk som kan bli lite mindre - kolla t ex kamtjaktabjörk. Björk ger ju en fin skor skugga också om det var det ni var ute efter. Även al tål väta, men det är ju också ett träd som inte nöjer sig med att bli 3 m högt... Någon Salix kanske?
 
Jag är också inne på att ni ska tänka om. Ifall ni vill bli av med det våta i marken under vårvintern så är träd helt fel för de suger inga träd förrän de börjar få löv på sig.

På med fylle eller gräv ur och bygg en damm. :D

Läste att en kunde gräva upp grässvålen (bedrövligt äckligt ord) och fylla på med jord för att sedan lägga tillbaka gräset. Kan ju absolut vara något att testa! För någon damm blir det inte 😄
 
Läste att en kunde gräva upp grässvålen (bedrövligt äckligt ord) och fylla på med jord för att sedan lägga tillbaka gräset. Kan ju absolut vara något att testa! För någon damm blir det inte 😄
Då bör du se till att fylla på med en jord som har god vattenhållande förmåga och kan släppa igenom vattnet till den ickepermiabla jorden under långsamt. Men det funkar ju bara om vattnet fylls på från ovan och inte från grundvattnet.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 357
Senast: BobberiBoo
·
Trädgård & Växter Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea: Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: Cillaramsa
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp