Vilket träns?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jennyida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 289
J

jennyida

Vad rekommenderar ni för typ av träns till en häst som är ganska känslig i munnen? Och vilket bett bör jag välja? Å ena sidan känns ett träns utan nosgrimma som ett milt alternativ, men samtidigt oroar jag mig för att det blir skarpt i munnen utan nosgrimman som stöd. Jag funderar på en engelsk grimma men de tycks inte ligga i tiden för det säljs nästan bara aachen och pullar. De få träns med engelsk nosgrimma jag har hittat har varit dekorerade med allt ifrån strasstenar till stjärnnitar och det faller mig inte riktigt i smaken. Har ni tips på bra träns med engelska nosgrimmor som är stilrena och okonstlade, eller tycker ni kanske att jag bör välja en helt annan tränstyp? Och vilket bett lämpar sig bäst för känsliga munnar? Vad skiljer ett tvådelat bett från ett tredelat? Jag känner mig vilsen.

Sv: Vilket träns?

Det är mycket du undrar, men jag svarar så gott jag kan. Du sägar att hästen är känslig, men på vilket vis? Vill den inte ta stöd på handen? Slår den med huvudet om du tar i den, eller hur menar du? På mitt fullblod som är känslig och lätt går bakom hand samt inte vill ta stöd på vanligt metallbett använder jag ett novabett-rakt i silikon.

Om du vill rida med en engelsk nosgrimma så köp ett snyggt aachenträns och klipp av flärpen!

vilket träns du har har väl i ällmänhet inget att göra med hur känslig din häst är. Och "ett bett blir aldrig hårdare än den hand som håller i tygeln". Det fins ju massor av valiga engelska nosgrimmor, alternativt, så kan du ju helt enkelt bara ta bort snokremmen.

Det första alternativet jag skulle prova om hästen är väldigt känslig är ett helt vanligt träns med en löst spänd mjuk engelsk nosgrimma. Alltså helst inte en ny tjock nosgrimma som står rakt ut och spänner åt om nosen i alla fall, isf får man mjuka upp den innan. Sen det i kombination med ett oledat müllenmouth med fasta ringar eller ett tredelat med fasta ringar. Alternativt lösa ringar om hästen inte gillar fasta. Vill du ha en snygg engelsk nosgrimma utan aachenflärp kan du ta själva aachenremmen och trä den igenom öglorna där bettringarna sitter och bara ha den :idea: http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/08110000-08119999/640x480/8117250.jpg

Det skulle jag börja med i alla fall.

så svårt att säga när man inte sett hästen i verkligheten. Vissa hästar tycker dock inte om att bettet inte ligger still. om detta är orsaken prova ett bett med parrerstänger eller träns med remont nosgrimma. Funkade utmärkt på min häst!

Jag vill inte påstå att hon slår med huvudet, men hon blir irriterad och motig så snart jag tar tag i henne och jag vill att hon ska vara glad när vi tränar. Hon är rätt grön också och behöver en stadig kontakt för att gå i form. Sedan är hon motvillig till banridning överlag och vill helst vara ute i skogen på långa tyglar, men det kan man ju inte varje dag. Jag tänker att ett mildare huvudlag skulle dämpa denna motvilja lite, trots att den inte beror på det. Och att jag då skulle kunna ge ett ordentligt stöd i tygeln utan att hon finner det obehagligt eller tycker att det gör ont.

Lyrazel: Känner inte till müllenmouth, berätta gärna lite om bettet och om vart det säljs, samt varför du rekommenderar fasta ringar framför lösa. Och tack för tipset, vilken bra idé!

Min gubbe är ganska känslig i munnn, men sammtidigt rätt tjurig :smirk:
För mig har det fungerat jättebra med ett engelskt träns och ett tredelat bett med fasta ringar. Och som någon har sagt så är det bara att ta bort nosremmen på aachennosgrimman så har du en engelsk nosgrimma :idea:

Skillnden (vad jag vet) mellan ett tredelat och ett tvådelat bett är att det tvådelade bettet kan verka ungefär som en nötknäckare på lanerna om man inte är försiktig, medan det tredelde "fördelar" kraften lite mer.
Försökte rita för att visa vad jag menar
Namnlst-2.jpg

Namnlst-1.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 663
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 969
Senast: Ace
·
Utrustning Jag har länge tänkt på att jag vill testa ett bettlöst träns till min häst. Han är och har aldrig varit särskilt glad för bett, och vi...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: Swedenping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd