Vilket tror NI är det bästa-& varför?

Snobben

Trådstartare
Det här me sadlar är verkligen en djungel eller hur! :smirk:
Jag funderar på vilket som är bäst-att anlita en sadelutprovare och genom denna köpa en bomsadel som han/hon anser vara bäst eller prova själv fram en bomlös och köpa?(som man trivs med)

Alla som säljer utrustning tycker ju att DERAS sadel är den bästa.

Vad har ni för erfarenhet?

Har ni som haft hjälp av sadelutprovare varit 100% nöjda och ni som köpt bomlösa sadlar,är ni 100% nöjda?

Jag hade velat prova ALLT,men vad gör mn när plånboken är jättetom?Tacksam för svar :bow:

Sv: Vilket tror NI är det bästa-& varför?

jag änvänder ridins sadlar.. är jättenöjd.

de använder barbacka punken där hästen är som mest bärig. sadlarna har även rundbossor..
desvärre är det en ganska dyr sadel.. men det kostar om det ska vara handgjort mm

Jag utprovad sadel av sadelmakare till min häst. Hon provade ut oberoende av märke då hon "frilansar". Jag lånade hem ett antal från olika butiker både nya och gamla och även hon. Så det blev den sadel som låg bäst förstås. Den passar honom perfekt och efter jag köpte denna sadel så har han musklat sig jättebra och blivit underbar att rida. Vilket nog också blev iom att hans ryggont försvann (med hjälp av ET) :love: :bow:

Jag tycker det är bäst att anlita en som provar ut sadlar, en som verkligen kan sitt jobb då är en förutsättning då det finns många skojare inom yrket med.
Jag är 110% nöjd med min och jag har stort förtroende för henne då jag varit med henne ute på jobb, samt i butik och känner till hennes gedigna utbildning! :)

prata med en sadelmakare/utprovare som är märkesoberoende. De på strömsholm t.ex. hade ju många olika märken, både nytt och begagnat som man fick provrida. Bomlöst har jag ingen som helst kunskap om, men som jag har förstått det kan man inte hoppa i dem?

Ja,en sadelutprovare är nog jättebra om dom som ni skriver-inte är "märkesberoende".Det är ju det,om dom bara har sadlar man inte sen har råd att köpa :(
Men en sadelutprovning kostar väl iaf runt 800:- även om man är några stycken.Väl värt om man hittar drömsadeln,men jag är velig-vill prova på bomlöst(som såklart inte "vanliga" sadelutpr.har)
och då måste man lämna en disp.avgift som är hög.
Verkar ju vara bra om hästen tappar/får mer muskler att sadeln ändå passar och så :idea: Är väl & hoppa då som inte kanske funkar...
Vad heter tjejen du fick hjälp av-kanske kan pm:a mig det?

Ja hur gör man som fattig... :crazy:

Jag har haft ute ett antal sadelprovare och provat ut bomsadlar...
I slutet har det alltid skitit sig och hästen har inte gått bra eller haft ont...
Så jag köpte bomlöst och det funkar lysande...hon har aldrig mått bättre pållan...och dessutom funkar den till alla mina hästar!

Det bästa jag gjort för min häst!!

Låter toppen... :smirk:
Jag har tänkt att prova en bomlös Barefoot :idea: ,då det är den enda som jag ev kan få råd till,knappt det :(
Jag är lite skeptisk då min pålle har fått problem av senast sadeln...
Hoppas på mirakel :bump:

Jag frågar personer som jag känner väl, som jag vet har lång erfarenhet och som jag litar på, när det gäller tex sadel.

Tycker att en del sadelutprovare jag mött till varje pris vill sälja "sina" sadlar och då känns det som om det är viktigare för dem att sälja än att sälja något bra...

Ja,det är synd att man inte känner någon som kan mycket om sadlar-och som inte tar minst 800:- för att kolla-alternativt ska sälja SINA sadlar,oavsett märke. :(

det beror på hur kunnig man själv är tycker jag. i mitt fall så har jag lyckats mkt bättre med att prova ut sadlar till mina hästar än sadelmakare och sadelinprovare. men då har jag lärt mig massor och verkligen satt mig in i ämnet också.... samt att jag känner och kan läsa av mina hästar väldigt väl.

I 90% av fallen tror jag att man bör anlita sadelutprovare.

Tror också absolut att man ska ta hjälp av sadelutprovare när man ska köpa sadel.Men det som gör mig velig är att jag funderar på om bomlöst är ett bättre alternativ... :d

Det är typiskt att man ska börja leta seriöst efter Rätt sadel för Hästen nu,när problemen kommer.Är nog lätt att tycka att sadeln verkar okej tills problemen kommer... :(

Visst,veterinären tror inte det är nån större fara,men vet ju inte.
Rider med gamla sadeln (som det största felet vad jag vet är att den är hård i sätet)med tjockt shabrak + padd under(rena berget! :D )
Att rida barbacka är lite FÖR spännande :smirk:

ett litet tips bara, lita INTE på veterinären när det gäller sadlar, det kan dom inget om!!!
om du bara ska rida i skogen så är det väl okej med en bomlös. men du kan ju inte hoppa och så med den.

Jag har haft både positiva erfarenheter av sadelutprovare och negativa. Man ska också gå på sin egen instinkt; känns det fel så be en annan (ska ju inte samarbeta med den andra då förståss utan vara helt utanför) sadelutprovare kolla vad han/hon tycker.

Och man ska ju inte glömma att man ska be en equiterapeut/massör/sadelutprovare kolla igenom hästen (musklerna, eventuell smärta) och ALL utrustning (träns, bett, sadel, sadelgjord) varje halvår då hästar ändrar sig hela tiden.

Hm, equiterapeuten/sadelutprovaren som jag har kostar 450:- och d¨å kollar hon igenom allt....

Veterinären frågar jag inte om sadlar-dom har nog att kunna "allt" om hästvård. :smirk:
Jag har rådfrågat vetr.ang ryggen(om dom tror att sadeln har orsakat nån skada på ryggen)Fast behövs väl röntgas för att se ordentl.

Det lät ju ganska bra för plånboken :d
Lust & tipsa?,kan pm:a mig om du vill.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: Thera
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 428
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka