Vilket väljer man - transporter

Sparvoga

Trådstartare
Har nu hittat 3 intressant släp

1: Umesläp -96 enkelaxlat. Superfräscht invändigt, nytt golv, sparkplåtar. besiktigat. Sommardäck 30.000
2. Umesläp -96 Boggie. Superfräscht invändigt, nytt golv, nya bromsar+vajrar. Besiktigat. S+v däck 38.000 (sadelskåp på vagnen)
3.Umesläp -05. Enkelaxlat. Allt i aluminium s+v däck. Jätte fint invändigt. 44.000

Har sån beslutsångets, tips o råd! Har BE-kort så totalvikterna funkar fint för mig. Kör inte så väldans mycket eller långt

Sv: Vilket väljer man - transporter

Utan att blinka nummer 2, då detta är en boggie, vilket borgar för mjukare gång och högre säkerhet.

Har nu hittat 3 intressant släp

1: Umesläp -96 enkelaxlat. Superfräscht invändigt, nytt golv, sparkplåtar. besiktigat. Sommardäck 30.000
2. Umesläp -96 Boggie. Superfräscht invändigt, nytt golv, nya bromsar+vajrar. Besiktigat. S+v däck 38.000 (sadelskåp på vagnen)
3.Umesläp -05. Enkelaxlat. Allt i aluminium s+v däck. Jätte fint invändigt. 44.000

Har sån beslutsångets, tips o råd! Har BE-kort så totalvikterna funkar fint för mig. Kör inte så väldans mycket eller långt

Nr 2 utan tvekan. Inte mkt dyrare än nr 1 men mkt mer för pengarna. Nr 3 är lite nyare men enkelaxlat går bort för mig. Har haft enkelaxlat i många år och har nu köpt boggie, går inte att jämföra bara. Hästen hade valt boggie och det är ju hästen som ska åka...

Senast ändrad:

Har valt bort 3an då jag hört att det varit problem med bakluckorna på dess, tror 05an var dom första med alulucka

Det lutar ändå mer åt 1an, jag kör typ från stallet till ridhuset 7km, och hämtar hö med den. Vet inte om det är ekonomiskt att stå å ha sån stor transport när man inte använder den speciellt mycket, å hästen åker lika gärna enkelaxlat, eller jag har iaf inte märkt någon skillnad när jag kört honom. Sen kan det ju vara mer som strular på en boggi tex bromsar

nummer ett, jag gillar inte sadelskåp, nya bromsar o vajrar kostar inte så mkt, o är de bra på ettran skulle jag inte tveka.

Jag hade valt bort alla där rampen är i trä... Vill inte att hästen ska stå där med hoven genom luckan... :crazy:

2, utan tvekan, boggie är mycket säkrare än enaxlat.

2:an utan tvekan!
Kommer aldrig mer att köpa enkelaxlat.
Har man en gång haft bogie duger inget annat;)

Här verkar det som om ni föredrar boggien. Har haft en boggie, ett trane, vet inte om jag tycker det är sån skillnad att dra ett traneboggie eller umeenkelaxlat:confused:

Kan hända att det märks större skillnad på Ume?

Jag skulle faktist aldrig köra häst annat än i boggie,om det inte vore akut! Släpet går så mycket mer stabilare efter vägen,och i fall man nu skulle råka få punka på ett däck när man är ute och åker är det enklare med boggie,då kommer man förhoppningsvis av vägen levande..
Med boggie kan man köra på tre hjul har jag hört,alltså om man är på tex motorväg så kan man faktist köra sakta och åka av vägen för att laga punkan.

Vet inte om det stämmer,men jag har hört det iallafall.

Har kört både enkelaxlat och boggi av samma märke och nästan samma årsmodell,och det är en stoooooor skillnad.

Senast ändrad:

Jag köpte enaxlat när jag skulle köpa första transporten. Jag tyckte också att jag inte skulle köra så mkt med häst (mest hämta foder) så jag tyckte det blev för dyrt i inköp och underhåll med boggie. Men jag ångrar mig rejält idag. Båda mina hästar var tidigare lättlastade och lättkörda. Men båda har blivit problematiska (lite smygandes) efter att ha åkt en tid med mitt enkelsläp. Och ändå är det ett rätt rejält enaxlat som går ganska bra efter bilen (ett Kylinge). Men det går ju inte alls att jämföra med ett boggie.

Så nu bara längtar jag tills jag kan köpa mitt Ume-boggie (som jag tycker är det som går överlägset bäst efter bilen samtidigt som det är lätt att rulla). Så hade jag fått göra om mina val idag (och hade haft dina val) så skulle jag ha valt boggie-släpet utan att tveka!

Jag har kört rätt mkt med släp då min häst åker in på regelbundna kontroller hos veterinären. (6 mil hemifrån) Jag kommer aldrig mer att välja enkelaxlat. Det är Boggie för hela slanten för min del! När min lilla shettis skulle akut till skara djurklinik (Påskafton) så var vi tvungna att välja ett enkelaxlat då inget annat hade öppet o dyl. Den gick dåligt efter bilen, och shettisen visade tydliga tecken på ovilja. Detta har hon aldrig gjort förut i min ägo då hon bara åkt boggie.

Hästarna märker en enorm skillnad och även föraren. Även om du mest ska köra foder så underlättar det för dig! Så nummer 2 röstar jag på, helt och hållet! Lycka till med ditt val! :)

Liknande trådar

Utrustning Vilket av följande släp tycker ni verkar vara det bästa köpet och varför? * Släp 1: Boj Bravo -03. Ser fräscht ut men behöver...
Svar
12
· Visningar
2 312
Senast: Seabaz
·
E
Utrustning Om jag har följande "krav" på transport, vilka märken finns det då att välja på? Begagnat alltså. *Tvåaxlat/boggie *Gummimatta på... 2
Svar
21
· Visningar
2 169
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023