Vill bli djursjukvårdare...

A

adore

...finns det någon som vet hur man går till väga?
Hur går intagningen till?? Vad ska man ha i betyg??
Är det lätt att få praktikplats på en klinik? Man måste väl haft en praktik innan på klinik?

Hoppas nån kan svara för jag vill jobba med sjuka djur och få dem att bli och må bra.
 
Du behöver 6 mån djursjukvårdspraktik, dvs på klinik ELLER 12 mån inom djurvård dvs allmännt med djur tex i stall, på ridskola, hunddagis eller liknande. Man måste alltså INTE ha praktik från klinik eller djursjukhus.

Det är ganska höga betýg men från och med nästa år kommer det att tas in ganska många fler än tidigare vilket troligtvis leder till lägre antagningsbetyg.

Går själv på utbildningen just nu och stortrivs hittills. Jättekul, intressant och varierande!
 
vill verkligen gå denna utbildningen med intagningspoängen ligger ju på 18.17 så jag har i stort sett ingen chans... :cry:
skulle ta flera år att läsa upp kan jag tro och intagningen på högskoleprovet ligger på 1.6 så där har jag nog ingen chans heller. fan!!! jag vill ju!!
sen ska man lyckas få en praktikplats med ju... :(

vet du hur många fler det finns platser åt nästa år??
nu är det väl bara 25st??
men så mkt kan ju inte antagningspoängen sjunka så jag har en chans...
 
Det blir 40 platser nästa år så det är ju ganska många faktiskt. Hur mycket det sänks är ju bara gissning.
 
De flesta som jobbar på djursjukhus har inte gått djursjukvårdarlinjen utan utbildats just genom praktikplats på klinik.
Så hör med olika kliniker om de är beredda att ta emot dig!
 
Vad jag har förstått av den information vi fått är att det troligtvis kommer att bli legitimation på yrket och flera lagförslag är på gång om att utbildning krävs (dvs vet som låter vårdare göra det gör ngt olagligt) för att få lov att göra mycket inom jobbet tex vaccineringar, blodprov, röntgen osv.

Praktik för att sedan kunna söka in till utbildningen tycker jag att du ska ringa runt och fråga dig om. De flesta i min klass har gjort praktik hos vet.
 
min morbrors granne jobbar på en djurklinik och hon ska även öppna en egen liten vet.mottagning så hon kan säker fixa ngt åt mej. men då måste jag flytta hem igen...är tio mil dit. lite tråkigt...

hur mkt får man betalt om man får en praktikplats?? kan man klara sej på det man får...?

min sambos pappa är syo på en gymnasieskola så han kan ju hjälpa mej och kolla vad jag behöver läsa upp. men om man ska göra det och även få praktikplats så tar det ju ett bra tag...

kirre: är det svårt att läsa till detta??
 
Svårt vet jag inte, inte än så länge men det är MYCKET! Det är dock så himla intressant och kul och blandat med massa praktiska övningar både inne på djursjukhuset och på egna djur. Så det är inte bara teori och det praktiska hjälper upp förståelsen i teorin väldigt bra.

Jag tycker du ska försöka läsa upp och skaffa dig praktiken så du kan söka för det är en kanonutbildning!
 
läste omvårdnad på gymnasiet så jag är undersköterska. tror inte att jag kan läsa mer...på gymnasiet...
 
"Legitimationen" du nämner gäller mig veterligen den delegerade hanteringen av mediciner och följaktligen kommer då alla som arbetar med detta att gå en kortare (3 dagars?) kurs som avslutas med ett prov i flera moment.
 
hur lätt är det då att få ett jobb utan utbildning??
inom "människo-vården" (som jag jobbar nu) behöver man ju inte vara utbildad men då får man ingen fast tjänst istället. är det samma inom djurvården?
 
Den väg som jag har försökt beskriva är att ta en praktikplats på klinik (dåligt betalt, kräver extrajobb alt. att bo hemma hos mor och far alt. rik sambo...) som efter ca ett år ger provanställning och senare fast anställning.
På större kliniker med olika avdelningar kan man istället för att praktisera börja jobba med inneliggande patienter (avtalslön ca 13000) för att därifrån jobba sig uppåt.
Detta är de möjligheter som jag har sett, men det finns kanske fler så hör dig för!
Som sagt, de flesta som jobbar har inte gått djursjukvårdarlinjen.
 
Jo, det du nämner har införts nu men det ska också troligtvis bli en riktig legitimation vilket ger dig som djursjukvårdare eget ansvar som du kan bli anmäld och fälld för.
 
Jo men den på Säbyholm var en påbyggnadsutbildning för den som redan har annan gymnasieutbildning.
 
Hej!
Jag känner flera som började praktisera på en klinik eller liknande, och de blev kvar och fick jobba som djursjukvårdare!
Så man behöver inte alltid gå utbildningen, man kan om man har lite tur få jobb på praktikplatsen, men jag kan ju inte garantera att alla får det, men jag känner många som blev kvar efter sin praktiktid, det man behöver lära sig, lär man sig om man kommer till en bra praktikplats och att du vill lära dig nytt!!
Jag höll på att bli fast på min praktikplats, men jag ville bli något mer, så nu pluggar jag för fullt och ska söka högskola!!
så lycka till!!
 
Jag känner många som är just sjuk/undersköterskor från humanvården, det e mkt som e lika (å mkt som e olika)som jobbar som djursjukvårdare.... Här i Sthlm har det för många av mina vänner handlat om tur (att de ringt å frågat efter praktikplats, fått den och sen fått nåt vikariat ngn månad senare som lett till fast..) så, det beror väl lite på var man bor å så men många här e inte ens så mkt utbildade på djur!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 962
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 293
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 692
Senast: WBanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp