Vill diskutera telefonbedrägerier

Låter ändå sunt med en lite mer omständig identifieringsprocess än här tycker jag. Bra också att få sms och svara ja eller nej på frågan med jämna mellanrum om man handlat, låter som ett bra system som kan förhindra att det iallafall går för lång tid utan att man upptäcker att kortet handlas på av någon annan. Är det mer vanligt vid större summor som möjligtvis är avvikande för ens köpmönster som man får sms? Eller kan det vara för vilken summa som helst?

Det ar antingen storre summor som avviker, flera sma summor relativt nara varandra i tid, eller att man avlagsnat sig fran sitt vanliga fysiska omrade. Glommer jag meddela banken att jag tanker ge mig ut och resa kollar de med mig nar jag plotsligt handlar fran en annan stat.

Pa grund av den har traden kom jag ihag att jag svarade nej haromdagen och att mitt kort alltsa ar last fast jag plotsligt kom ihag precis efter att jag tryckte nej att jag ju visst handlat for $2.99 🙄 Jag har nu tva val, jag kan antingen ga on line eller ringa. Till kortforetaget valjer jag att ringa da det aldrig ar ko och alltid ar enklast att identifiera sig dar da telefonnummret ger den forsta identifieringen.
 
<snip>
Pa grund av den har traden kom jag ihag att jag svarade nej haromdagen och att mitt kort alltsa ar last fast jag plotsligt kom ihag precis efter att jag tryckte nej att jag ju visst handlat for $2.99 🙄 Jag har nu tva val, jag kan antingen ga on line eller ringa. Till kortforetaget valjer jag att ringa da det aldrig ar ko och alltid ar enklast att identifiera sig dar da telefonnummret ger den forsta identifieringen.

SUCK ... nej, jag hade inte handlat en app for $2.99 fran nagonstans i Florida. Nytt kort kommer om 2 dagar. Och under tiden maste jag fixa med saker dar det har kortet registrerat for automatisk betalning.:cautious:
 
Vad jag inte fattar är varför banken skickade runt mig i säkerhetsrutinerna i tre dagar när jag skulle flytta mina pengar mellan egna konton i två banker, medan vilken åldring som helst kan klicka iväg några hundratusen bara sådär.
Jag som har Länsförsäkringar som bank kan inte ens höja mitt engångsbelopp på Swish utan att ringa till banken. Det är så himla hopplöst när man ska köpa lite dyrare grejer. Enda som är negativt med länsförsäkringar.
 
Vad jag inte fattar är varför banken skickade runt mig i säkerhetsrutinerna i tre dagar när jag skulle flytta mina pengar mellan egna konton i två banker, medan vilken åldring som helst kan klicka iväg några hundratusen bara sådär.


Själv har jag haft problem att betala av på mina lån. Sålde lite fonder på avanza och valde att betala en del av lånen med de pengarna och det var 1000 frågor och dokument som skulle in innan jag fick igenom betalningen. Tog dem typ fyra bankdagar innan de godkände avbetalning.
 
@hastflicka Scams och phising är enorma problem även i USA så även om det finns olika säkerhetssystem i ordning så går de uppenbarligen att ta sig runt. 2021 förlorade en äldre man exempelvis 200 000 USD till en och samma bedragare.

Allt du beskrivit i tråden (att banken hör av sig om ovanliga transaktioner exempelvis) är saker som bedragarna kan ta sig runt.
 
Själv har jag haft problem att betala av på mina lån. Sålde lite fonder på avanza och valde att betala en del av lånen med de pengarna och det var 1000 frågor och dokument som skulle in innan jag fick igenom betalningen. Tog dem typ fyra bankdagar innan de godkände avbetalning.
Bankerna är stenhårda med allt som kan likna pengatvätt. Var ju en som fick sina konton låsta när hon skulle köpa ut sitt ex från det gemensamma huset är bara en av många.
 
Väldigt intressant artikel om hur mycket data om oss själva som vi sprider omkring oss, till och med betalar för att det ska lagras! https://www.svd.se/a/GMzen6/tech-gurun-amy-webb-nagelfar-apples-senaste-strategi

Det är ju ingen hemlighet att ansiktsigenkänning har utvecklats med hjälp av alla glada mobilanvändare som utan minsta lilla självinsikt laddat ner appar som begär tillgång till ens mobiltelefon. Som gammal fossil så är jag inte lika sugen på att frivilligt dela med mig data hur som helst, men jag kan tänka mig att många yngre glatt hakar på nästa trend utan att tänka allt för mycket eller att många äldre inte förstår vad de gör för medgivanden.
 
Jag som har Länsförsäkringar som bank kan inte ens höja mitt engångsbelopp på Swish utan att ringa till banken. Det är så himla hopplöst när man ska köpa lite dyrare grejer. Enda som är negativt med länsförsäkringar.

Själv har jag haft problem att betala av på mina lån. Sålde lite fonder på avanza och valde att betala en del av lånen med de pengarna och det var 1000 frågor och dokument som skulle in innan jag fick igenom betalningen. Tog dem typ fyra bankdagar innan de godkände avbetalning.
Det låter ju jättebökigt. För mig var det SEB som var flaskhalsen. Jag skulle flytta pengar från en nischbank till en annan och det gick inte att göra direkt, pengarna måste mellanlanda hos min vanliga bank först, dvs SEB. Det tog flera dagar där jag fastnade i olika säkerhetslägen. Och hade ett förhör med en kille som verkade tycka att frågorna var lika absurda som jag tyckte. Till slut frågade jag Vill du ha mitt skonummer också och han svarade Ja, och vad har du färg på tandborsten?😄

Och allt det där kanske var jättebra men hur lyckas då de som blir lurade göra sig av med pengarna?
 
Tycker iallafall att sparkonto extra som Nordea nu lanserat med tre dagars fördröjning på uttag är ett steg i rätt riktning som fler banker borde kunna införa. För de som vill ha det är det bra sen finns det ju andra sparkonton utan fördröjning. Då blir det ju just valfritt. Sen får man hoppas att informationen till deras bankkunder som önskar detta når ut också.
 
@hastflicka Scams och phising är enorma problem även i USA så även om det finns olika säkerhetssystem i ordning så går de uppenbarligen att ta sig runt. 2021 förlorade en äldre man exempelvis 200 000 USD till en och samma bedragare.

Allt du beskrivit i tråden (att banken hör av sig om ovanliga transaktioner exempelvis) är saker som bedragarna kan ta sig runt.

Jag ar mycket medveten om att vi har Problem med scammers och bedragare aven har i USA ... inte nagonstans har jag antytt nagot annat.
Jag vet att manga har pa Buke inte gillar nar nagon ar possitiv till USA, men det finns faktiskt bra grejor har ocksa ;)
 
Jag ar mycket medveten om att vi har Problem med scammers och bedragare aven har i USA ... inte nagonstans har jag antytt nagot annat.
Jag orkar inte citera allt men nedanstående signalerar att du kanske inte är insatt i hur omfattande problemet är och hur lätt det är för bedragarna att komma runt liknande säkerhetssystem. Uppenbarligen blir även människor i USA lurade på hundratusentals USD (!) fast det finns rutiner i ordning redan vid 10 000 USD.
Hur de lyckades tomma konton pa 5 millioner kronor forstar jag inte. Har maste man halla sig under $10000 USD om man inte vill blanda in myndigheter, skatteverket, och allt vad det kan vara.
Likaså nämner du detta med att banker tar kontakt vid märkliga transaktioner, något som också är väldigt lätt för bedragare att ta sig runt. Det finns mycket att läsa om detta på nätet om du vill lära dig mer.

Jag är inte intresserad av en generell diskussion gällande huruvida USA är ett bra land eller inte (🤷🏼‍♀️) utan talar alltså specifikt om huruvida scams och phishing är ett problem även i USA. Det är det - ett enormt problem.
 
Jag orkar inte citera allt men nedanstående signalerar att du kanske inte är insatt i hur omfattande problemet är och hur lätt det är för bedragarna att komma runt liknande säkerhetssystem. Uppenbarligen blir även människor i USA lurade på hundratusentals USD (!) fast det finns rutiner i ordning redan vid 10 000 USD.

Likaså nämner du detta med att banker tar kontakt vid märkliga transaktioner, något som också är väldigt lätt för bedragare att ta sig runt. Det finns mycket att läsa om detta på nätet om du vill lära dig mer.

Jag är inte intresserad av en generell diskussion gällande huruvida USA är ett bra land eller inte (🤷🏼‍♀️) utan talar alltså specifikt om huruvida scams och phishing är ett problem även i USA. Det är det - ett enormt problem.


och jag svarade pa en trad "vill prata om telefon bedragerier" och berattade specifikt om nagot jag tycker fungerar bra i USA.
Att scams och phishing ar ett problem over hela varlden, atminstone vastvarlden, vet vi nog alla.
Nu avslutar jag den har diskussionen. Jag har varken lust eller tid att fortsatta.
 
Kollade på uppdrag gransknings "Hackaren" igårkväll.
Vilka bottenmänniskor, måste jag säga, som utan minsta samvetskval lurar gamla människor på pengar. Och tragiskt att de totalt slösat bort sina liv på kriminalitet, det är ju som att kasta sig ner för ett stup.
 
Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.
Om det blir så så kommer jag att överväga att börja samla på mig pengar inför ev kris och faktiskt ibland använda dem när jag handlar också. Jag har struntat i det iom att jag räknat med att ingen affär ändå kommer kunna ta emot kontanter i kris, eftersom de inte kan det i fred, inte ens alla kassor på ICA. Vid strömavbrott har vi erfarit att de inte tar kontanter i några kassor utan bara stänger butiken. Vi har försökt ge pengar åt en 8 åring att köpa saker, men det är kört de flesta butiker tar inte i pengar med tång ens.
 
Om det blir så så kommer jag att överväga att börja samla på mig pengar inför ev kris och faktiskt ibland använda dem när jag handlar också. Jag har struntat i det iom att jag räknat med att ingen affär ändå kommer kunna ta emot kontanter i kris, eftersom de inte kan det i fred, inte ens alla kassor på ICA. Vid strömavbrott har vi erfarit att de inte tar kontanter i några kassor utan bara stänger butiken. Vi har försökt ge pengar åt en 8 åring att köpa saker, men det är kört de flesta butiker tar inte i pengar med tång ens.
Tror inte kravet kommer bli att alla kassor kommer kunna ta kontanter utan tror att det i så fall blir krav på att det ska gå att betala med kontanter där du handlar. Vilket går även om bara så lite som 1 kassa tar kontanter men inte resterande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp