Vill diskutera telefonbedrägerier

Vi har doch ännu bankkontor utomlands, där personalen håller koll. Jag skjutsade min granne en dag för vi skulle äta lunch ihop. Hon ville ta ut 1000 Euro, de frågade vem jag var, om hon känt mig länge osv.

Här har skulle jag gissa och från min erfarenhet av att jobba med äldre, 90% av de som är 70 och äldre ingen onlinebank. Allt sker över disk. De tar inte ens ut pengar ur automaterna.


Låter ändå bra att de frågar och tar reda på det. Ett stort problem här är ju att bankkontoren nästan inte existerar här längre. Min bank hade dock samarbete med Forex för att kunna sätta in och ta ut pengar på sina konton.
 
Bor inte utomlands, men min sambo är från Kanada.

Dom är väldigt långt bakom oss i tekniken vad gäller bankvärlden. Bank-ID är inte en grej. En del folk använder fortfarande papperscheckar. Överföringar är skitdrygt att göra.

Bank-ID, swish, hur vår onlinehandel funkar, allt var nytt och väldigt smidigt enligt honom.


Ja jag har förstått att Sverige är mycket mer digitaliserat än andra länder. Det tror jag är på gott och ont får vi en cyberattack här som slår ut betalsystemen undrar jag hur många skulle klara sig en period. Säg att det inte skulle gå att betala med kort eller ta ut kontanter på en vecka. Då undrar jag hur många det skulle bli kris för.
 
Ja jag har förstått att Sverige är mycket mer digitaliserat än andra länder. Det tror jag är på gott och ont får vi en cyberattack här som slår ut betalsystemen undrar jag hur många skulle klara sig en period. Säg att det inte skulle gå att betala med kort eller ta ut kontanter på en vecka. Då undrar jag hur många det skulle bli kris för.
Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.
 
VI har en hel del scam's har ocksa, men som i Tyskland ar det svart att hitta sa manga uppgifter om privat personer sa det ar svart att komma at sa mycket pengar. Kanske for att vi, liksom Canada, inte har bankid eller "hela livet" via internet. Pappers checkar har vi ocksa (jag gillar det!) Overforingar ar dock inga problem, vi for over fran Svensk bank ofta.

Har far alla bankkunder meddelanden fran sina banker flera ganger per ar att banken ALDRIG ringer och begar uppgifter. Om banken behover uppgifter sa ber de en kontakta dem. (och det ar helt otroligt vilken process man gar igenom for att de ska tro pa att man ar den man sager)


När jag ringer telefonbanken så kan jag identifiera mig genom att trycka personnummer och en personlig kod. Eller med bankid. Antar att ni inte har något liknande med personnummer och kod?
 
En av poängerna är att det ska ta längre tid, helst med en cool-off period emellan, då kan den osäkre ta kontakt med någon emellan och kolla av. Kompis, anhörig, polis, eller annan. Jag tror dubbelsignering på något sätt för högre belopp (oavsett om det är en spärr som ska lättas) kan göra ganska stor skillnad, eftersom det tar bort ett av bedragarnas vassaste verktyg om att pådyvla offret att det är bråttom och allt måste göras nu-nu-nu.

Och eftersom det är ett omfattande problem är jag beredd på att ta smällen att det blir några promille jobbigare för mig, om jag måste godkänna en gång till vid höga belopp eller göra en inställning en gång vart tredje år i banken som håller spärren borta (och därmed aktivt flyttar lite ansvar från banken till mig själv).


Jag håller helt med att det skulle vara bra med en period mellan två signeringar. Om man dessutom själv får sätta beloppsgränsen för när det skulle krävas ytterligare en signering eller att man ringde banken på deras nummer så blir det minimal påverkan. Själv så har jag nog aldrig under min livstid behövt betala eller överföra en större summa pengar samma dag. Själv hade jag gärna haft en gräns på 15 000 kronor eller något sånt.

Jag har flera banker och för att föra över till mitt lönekonto från andra banken det tar oftast ett dygn. Det har aldrig någonsin varit ett problem att invänta pengarna den perioden.
 
I Tyskland är inte information lika lätt att hitta som i Sverige. Privatlivet är betydligt mer skyddat så det gör det svårare för kriminella att söka offer. Men de söker på gamla namn och hittar offer.

Barnbarnstricket och barntricket finns här med. Jag skrattar mest rått när det kommer ett sms på tyska till mig från "barnet".

Polisen går ut med varningar men folk åker dit ändå, tyvärr.


Jag tycker vår offentligt öppna system för personuppgifter är ett jätteproblem. Att vem som helst kan sätta upp en sajt och hämta information från offentliga system känns ohållbart i dagens tekniska samhälle. Själv har jag iallafall inte mitt telefonnummer på nätet men i övrigt finns allt lätt åtkomligt utan att jag kan göra ett smack åt det. Vill någon beställa varor med hjälp av mitt personnummer eller hitta på något annat djävulskap är det fritt fram för vem som helst att göra det. Det är helt orimligt.
 
Okej låter ju bra jag kan göra det på swish men inga andra alternativ för beloppsgräns. Är det Nordea?
Nej, Skandiabanken.

Mindes lite fel, jag kan sätta gränser för utlandsbetalningar, överföringar och betala räkningar. Ser att banken har satt en beloppsgräns på 5000 kr för utlandsbetalningar, vill jag föra över mer måste jag ringa banken först.
 
Det är svårt att fixa spärrar som stoppar bedrägerier. Bedragarna byter bara form.

I USA är det vanligt att bedragare får folk att köpa presentkort i olika butiker, typ ”det här är din chef, kan du fixa presentkort från amazon till personalfesten?”. De skickar koden till bedragarna som direkt tar ut pengarna eller säljer koden vidare. En annan metod är s.k. pig butchering scams, där bedragaren låtsas vara ett kärleksintresse och låååååångsamt får offret att investera i banker som inte ens finns på riktigt. Hemsidan är fejk, investeringen är fejk, kundtjänsten är fejk, kärleksintresset är fejk men allt ser äkta ut. Det sker i kryptovalutor så det finns inget skydd.

Tror tyvärr det mest effektiva man kan göra är varna folk. Var skeptisk. Alltid.


Det är ju naturligtvis inte bra det heller men det borde ju iallafall inte vara folks hela livsbesparingar som försvinner med presentkorten.

Romantiska scams finns här också där folk antingen skänker stora summor till bedragaren eller investerar i något falskt. Men vet inte hur vanligt det är, är betydligt vanligare med telefonbedrägerier.
 
Jag skulle inte kalla det ageism då det är utstuderat att rikta in sig på äldre som generellt har lägre digital mognad än yngre generationer. Det är liksom modus operandi och det hade varit ineffektivt att inte se utsattheten som kommer med det. I programmet ser du dessutom hur bedragare letar upp offer genom förnamn+ålder+län.

Jag som jobbar en del med digitalisering inom äldre och funktionsstöd vet ju mycket väl att den äldre generationen blir mer digitalt savvy. Men det är långt ifrån alla och under pressade situationer där man inte litar på sin egen expertis så är det inte svårt att lita på någon som verkar veta mer. Det är många som skäms över att de inte är så tekniskt kunniga och det utnyttjar bedragare också. Det hade kunnat komma en rörmokare till mig som säger att det är vajsing på mutterlockets hylsa eller någon fras och jag hade fått anta att människan säkert vet vad han snackar om för jag är ingen vvs:are.

Eget ansvar är ju självklart en del i det hela men vi som samhälle har också ett ansvar och intresse i att hjälpa människor kunna hjälpa sig själva. Och hur gärna man än vill kalla det "korkat beteende" så är det just sådana inställningar som gör att människor inte vågar fråga saker som de är osäkra över eftersom man inte vill uppfattas som dum.
Skilladen är att rörmockare inte brukar ringa upp och insistera på att det är fel eller utge sig för att vara ett bsrnbarn eller liknade.
 
Nej, Skandiabanken.

Mindes lite fel, jag kan sätta gränser för utlandsbetalningar, överföringar och betala räkningar. Ser att banken har satt en beloppsgräns på 5000 kr för utlandsbetalningar, vill jag föra över mer måste jag ringa banken först.


Ok blev lite förvånad eftersom jag inte har hört om någon bank som har det än för överföringar och det inte framstod så på UG heller. Förutom nordeas nya konto nu då .
 
Jag vet inte hur vanligt det är numera sedan UK valde att lämna EU, men vi hade ju väldigt många sk "asfaltsläggare" som blåste många äldre och andra husägare. En äldre kvinna blev skjutsad till bankomaten för att ta ut pengarna för ett jobb hon inte hade beställt och jag har själv sett polisen i Sthlms län eskortera en karavan utlandsregisterade husvagnar till länsgränsen till Uppland för att sedan vända och med varm hand överlämna problemet till polisen i Uppsala.

Jag har själv sett dem åka runt i villakvarter och till gårdar för att pracka på folk arbeten de inte vill ha.
 
Majoriteten, har för mig att det kommer bli ändring på det nu, att kassasystemen kommer att bli tvungna att kunna hantera kontanter igen och inte enbart kort. Tyckte mig höra det på radion före helgen.
Läste (kan ha varit på 8 sidor) om ett lagförslag om det. Har ju varit ute om lagförslag om det minst 1 gång innan utan förändring.
 
Jag jobbar på ett företag som under pandemin hade problem med att anställda inte kunde hämta sin lönecheck på chefens kontor som de alltid gjorde varannan vecka. Sen blev det löst. Men det krävdes en pandemi.

Har i Oregon valjer man som regel om man vill ha en lonecheck eller automatisk insattning. (Det ar samma eller liknande over storre delen av USA) Har man en lonecheck sa har de flesta (alla?) banker en app dar man tar en bild pa checken, som snabb granskas, och sedan ligger det pa kontot innom nagot dygn. Vare sig det ar en privat check fran samma eller annan bank. Sjalvklart kan man ocksa ga in pa banken och antingen lagga in pengarna pa konto eller losa checken i cash.

Jag har tva banker, de kommunicerar med varandra sa jag kan alltsa komma med en check fran den ena och hamta i cash i den andra.

När jag ringer telefonbanken så kan jag identifiera mig genom att trycka personnummer och en personlig kod. Eller med bankid. Antar att ni inte har något liknande med personnummer och kod?

Om Jag ringer, eller gar till banken pa webben, sa identifierar jag mig med Social Security nummer, personlig cod, mitt fodelse nummer, min mamma's "maiden" namn, post address nummer ... eventuellt ar nagot uteslutet eller tillagt ...
Banken har ocksa ett telefonnummer for mig. Ringer jag pa ett annat nummer kan jag fa vissa problem ... identifieringen ar da mycket langre och i vissa fall maste jag komma in personligen for att identifiera mig.

MEN om mitt konto blir "hackat" eller jag tappar kortet, eller liknande sa star banken for beloppet under en rimlig tid, ett par dagar i alla fall sa det ar helt okay for mig att det ar lite bokigt.

Kortforetaget skickar sms och fragar da och da om jag har handlat for "den har summan" och man far svara ja eller nej ... sedan kollar man och ser att, "Jo men visst har jag det", meddelar kortforetaget/banken och de slapper sparren pa kortet. Det hander mig i alla fall 4-5 ganger per ar att jag glomt och svarar da autoatiskt nej. :p
 
Har i Oregon valjer man som regel om man vill ha en lonecheck eller automatisk insattning. (Det ar samma eller liknande over storre delen av USA) Har man en lonecheck sa har de flesta (alla?) banker en app dar man tar en bild pa checken, som snabb granskas, och sedan ligger det pa kontot innom nagot dygn. Vare sig det ar en privat check fran samma eller annan bank. Sjalvklart kan man ocksa ga in pa banken och antingen lagga in pengarna pa konto eller losa checken i cash.

Jag har tva banker, de kommunicerar med varandra sa jag kan alltsa komma med en check fran den ena och hamta i cash i den andra.



Om Jag ringer, eller gar till banken pa webben, sa identifierar jag mig med Social Security nummer, personlig cod, mitt fodelse nummer, min mamma's "maiden" namn, post address nummer ... eventuellt ar nagot uteslutet eller tillagt ...
Banken har ocksa ett telefonnummer for mig. Ringer jag pa ett annat nummer kan jag fa vissa problem ... identifieringen ar da mycket langre och i vissa fall maste jag komma in personligen for att identifiera mig.

MEN om mitt konto blir "hackat" eller jag tappar kortet, eller liknande sa star banken for beloppet under en rimlig tid, ett par dagar i alla fall sa det ar helt okay for mig att det ar lite bokigt.

Kortforetaget skickar sms och fragar da och da om jag har handlat for "den har summan" och man far svara ja eller nej ... sedan kollar man och ser att, "Jo men visst har jag det", meddelar kortforetaget/banken och de slapper sparren pa kortet. Det hander mig i alla fall 4-5 ganger per ar att jag glomt och svarar da autoatiskt nej. :p

Låter ändå sunt med en lite mer omständig identifieringsprocess än här tycker jag. Bra också att få sms och svara ja eller nej på frågan med jämna mellanrum om man handlat, låter som ett bra system som kan förhindra att det iallafall går för lång tid utan att man upptäcker att kortet handlas på av någon annan. Är det mer vanligt vid större summor som möjligtvis är avvikande för ens köpmönster som man får sms? Eller kan det vara för vilken summa som helst?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp