Vill ha piggare häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CarolineB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 873
C

CarolineB

Någon som har ngt bra förslag på vad jag kan ge min D-ponny om jag vill få henne lite piggare? Just nu går hon på Krafft Sport. Har testat havre men det smälter hon inte.

Har hört att Energi T ska vara väldigt bra. Ngn som har erfarenhet av det?

Sv: Vill ha piggare häst

Det är svårt att ändra på hästens temperament genom foder, man kan påverka lite men största delen hänger på hur du rider.
Ut och galoppera mycket så hästen får bra kondition och orkar var pigg, samt variera din ridning så den tycker det är roligt.

Sen kan du ju såklart kompletera ridningen med ett energirikt kraftfoder, typ havre eller någon speciell müsli.
Det bästa och billigaste är faktiskt havre, du kanske kan prova krosshavre om inte hel funkar?
Men hur gammal är hästen? Är den inte gammal och har bra tänder har jag svårt att tro att den inte skulle kunna smälta hel havre. Några korn är ganska normalt att det kommer ut.

Är du beredd att lägga lite mer pengar på foder finns det speciella müsliblandningar för hästar som är lite "sega". Men jag har inte så stor koll på märken.
Men som sagt finns det inget "mirakel foder" och jag tycker det känns lite onödigt att lägga pengar på dyrt foder när det ändå innehåller mest havre :smirk:

Nu bör man ju inte rekommendera något kraftfoder när man inte vet höets innehåll, men vanlig Betfor brukar ge lite extra gas (snabbare energi).

Att galoppera i skogen verkar inte ha ngn effekt på min ponny. Eftersom hon väljer själv att galoppera i lugnt tempo om man inte driver på henne.

Min ponny får inte hö, utan ensilage, som vi naturligtvis har analys på. Kan dock inte siffrorna i huvudet.

Du har inte funderat på om din häst har ett sävligt temperament ? I såfall kan du knappast fodra bort det. En del är pigga av naturen, en del lugnare och sävligare. Varför inte bara acceptera en del är olika ?

Joo, det är sant. Meningen är itne att jag ska få en het häst av ngt "mirakelfoder" heller. Men känner några som använt Energi T o det har visat sig vara väldigt effektivt. Så mest startade jag ju denna tråden för att se om ngn här testat det:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 249
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 805
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023