Vill inte bli fångad

Sv: Vill inte bli fångad

Ja min häst hade väldigt dåligt förtroende för människor när jag köpte henne, hon hade nog fått en hel del stryk. Det var därför jag använde den här zonträningsmetoden. Hon fattade snabbt att hon fick vara ifred i zonen så jag tror inte hon uppfattade övningen som särskilt hotfull, mer underlig.

Innan dess hade jag under några månader försökt med allt som man kan tänka, inklusive vistats oerhört mycket i hagen. Men även om hon sakta blev bättre tog det emellanåt ganska lång tid att hämta henne, typ en timme.

Nu är hon helt ok och kommer alltid själv, inga problem.

Men de blir "dumma" för att de har dåliga erfarenheter. Ta vad som helst. lastning. där kan hästen använda sin styrka för att fly. inte så mkt senare för själva lastningen utan för att de vet att människan då blir som förbytt.

Hästen blir trängd.

Ja ja.. Bra att den har tänkt om o hoppas att den får en morot:bow:

Halvt knapplån.

Jag filmade honom idag och här ser man att han är nyfiken och blir glad när han ser mig. Jag tog han i grimman och gick ett varv i hagen sen släppte jag han men då va snabb på att gå iväg igen. Jag gick en runda i hagen sen kalla jag på honom och då kom han igen.

http://www.youtube.com/watch?v=lsEKS0gdloQ&feature=youtu.be Det blåser en del så ha inte ljudet för högt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
448
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 012
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 058
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka