Vill inte gå från stallet!

M

Martiniq

Hej, vad gör man när hästen inte vill gå från stallet? Om man försöker driva frammåt så stegrar sig hästen rejält och sparkar bakut. Det hjälper heller inte om någon driver på bakifrån...

Några tips?
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Det låter som om hästen är otrygg.
Jag skulle rida med sällskap några gånger, och prova rida först om din häst har en hästkompis bakom sig efter några gånger.
Min kompis har en häst som inte klarar av att gå först förrän fram till skogsbrynet, då går det bra. Precis som om han inte vill lämna den trygga stallmiljön.

Se till att din häst litar på dig ordentligt, gå ut och gå promenader på marken i skogen.

Hur gammal är hästen?

M-oaa
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

har det varit så hela tien? , hur länge har du haft hästen? för så har min ponny börjat gjort på sistone! men jag har haft honom i snart 3 år o det har aldrig vart ett problem förut. han är lite istadig. men om man går på med skänkel blir han "arg" så jag petar med spöt på baken och då brukar han ge upp.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Min häst var likadan i stallet som han stod i innan.

Jag fick alltid leda honom förbi en viss gräns, efter det kunde jag sitta upp och rida på som vanligt. Dock gick han snällt när han hade sällskap.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Varför inte börja med att gå skogspromenader med honom. Var ledare från backen innan du rider. Om några veckor bör du inte ha något problem.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

*kl*
Det låter som att hästen inte litar på dig.För att få hästens förtroende måste du övertyga den om att du är en person att lita på.Börja om från början,från marken med tex seven games eller liknande.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Hej, vad gör man när hästen inte vill gå från stallet? Om man försöker driva frammåt så stegrar sig hästen rejält och sparkar bakut. Det hjälper heller inte om någon driver på bakifrån...

Några tips?


Antingen så testar din häst dig, eller så är den helt enkelt otrygg. Är den otrygg i att ensam gå från stallet så kanske bästa tipset INTE är att ta med någon kompis på en häst.

Det är en självklarhet att DU & din HÄST ska kunna vara trygga med varandra. Börja jobba i den änden först och främst.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

har själv en häst som inte gärna lämnar gården. känns som att hon borrar fast hovarna i marken och helt enkelt bara parkerar. detta beteende har hon haft ända sedan vi köpte henne för 8 år sedan så jag har hunnit prova lite olika metoder för att få henne att gå framåt. det jag då har kommit fram till är att om jag blir otålig och börjar skänkla/banka eller nåt sånt blir hon skitsur och sparkar bakut och försöker bita mig i fötterna, så det är ingen lösning. har även testat dutta med spö men med samma resultat.

det jag istället gör när hon inte vill gå är att jag bara helt lugnt lägger an skänklarna. jag trycker inte speciellt hårt utan lägger dem bara mot henne med ett konstant lätt tryck och väntar, sitter och kikar på utsikten en stund :D så fort jag märker att hon är på väg att ta minsta lilla steg framåt så släpper jag skänklarna och berömmer. hon kan då gå fram ett par steg för att sedan stanna igen, då är det bara att göra samma sak igen, men det brukar inte ta speciellt lång stund innan hon kommer över "tröskeln" och börjar knalla på utan protester, gäller bara att ha lite tålamod och låta det ta sin tid.

detta är numera bara något hon gör när hon inte blivit riden på ett tag. när jag ridit varje dag i några dagar är det inget probelm, då går hon på med öronen framåt redan från början. så jag tror att det, i vårat fall iaf, handlar om ledarskap.
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Ta sällskap men rid först- så ofta som möjligt. Tömkör den. Det är samma som att sitta på. Om du bara leder den kvarstår problemet att den ska kunna gå "först"

När hästen fattar galoppen kommer den att ha bråttom ut- som mina:rofl:
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Ta sällskap men rid först- så ofta som möjligt. Tömkör den. Det är samma som att sitta på. Om du bara leder den kvarstår problemet att den ska kunna gå "först"
Trava iväg o bromsa den inte- busrid lite.
När hästen fattar galoppen kommer den att ha bråttom ut- som mina:rofl:
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Kan berätta hur jag gjorde med min unghäst, hon är född 2005 och blir fyra nu maj. Jag rider så gott som alltid ensam och den här hästen började jag rida i december förra året. De första gångerna jag försökte rida iväg "direkt från start" så protesterade hon (såklart) genom att backa, backa och backa.... Jag satte ingen press på henne, :angel: så hon försökte aldrig resa sig eller slå bakut, utan jag satt av och ledde henne en bit, så satt jag upp igen och då gick det bra! Till slut kunde jag sitta upp efter en kortare sträcka sedan vi lämnat stallet, och så höll jag på, tills jag provade att sitta upp direkt på stallbacken igen och rida "från början" , det gick utan problem, :bow: och sedan dess har hon inte protesterat något mer, utan det är öronen framåt och hon är ivrig att komma iväg, trots att hagkompisarna gnäggar och vill att hon ska stanna! :rofl:

Det här funkade på min häst, men hon är ung och har inte lärt sig "så mycket knep" ännu för att slippa undan.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

Tack för era svar! Det här gäller en häst som jag sålde för en månad sedan (jag skrev om detta under 'hästmänniska'). Jag hade aldrig några problem med honom, han försökte stanna ibland när vi skulle från stallet men jag sa helt enkelt till honom på skarpen och då gick han alltid. Detta var inte varje dag utan bara när han stått en tid.

Tjejen som köpte honom (hon provred honom i en vecka utan några som helst problem) klarar nu inte av att få honom från stallet. Hon säger att hon fått andra till att prova och att han stegrar och sparkar bakut och har sig... Hästen är på Island och det här med ledarskap är inte särskilt accepterat där tyvärr. Jag har försökt förklara för henne att hon bör ta det lugnt, låta honom vänja sig vid den nya miljön och henne, men hon verkar inte förstå eller vilja förstå och hon vill nu lämna tillbaka honom eftersom hon anser honom vara "omöjlig"...
 
Sv: Vill inte gå från stallet!

En häst som jag hade tidigare gjorde samma sak. Stannade, backade, stegrade.. :confused:
Till slut provade jag att rygga ifrån stallplan och även förbi andra " favorit- tvärstopp- ställen " Det fungerade!! :)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp