Bukefalos 28 år!

Vill inte galoppera

Viilda

Trådstartare
Har en ponny som jag inte riktigt kommer underfull med hur jag ska lösa galoppen på. Hon vägrar galoppera (normalt). När jag fattar galopp så kan hon galoppera kanske två steg sen börjar hon bocka direkt, vilket jag rider igenom men får liksom inte till någon galopp ändå. För antingen börjar hon bocka på nytt eller så går det inte hålla tempot och hon saktar av. Pressar jag henne ytterligare lite så sticker hon och jag har aldrig suttit på en ponny som skenar så fort som hon gör.

Hon blir fruktansvärt uppstressad och andas väldigt hetsigt och blir väldigt spänd så fort hon märker att vi ska galoppera.
Jag har försökt med metoden att fatta galopp, galoppera några steg och sakta av innan hon hinner med bockningar, sken eller diverse kast åt sidan för att jag på något sätt trott att det kanske kan få henne att lugna ner sig och inte stressa upp sig så inför galoppen. Men det hjälper inte direkt..
Jag har även försökt att ta dessa fajter med henne i galoppen, men hon ger sig aldrig.. och skulle vi under ett ridpass tillslut få till en hyffsad galopp (huvudet i taket, bakbenen långt efter, byter galopp hela tiden) så är den fortfarande i ett väldigt övertempo med en ponny som är väldigt uppstressad.

Hon älskar att hoppa det är det absolut bästa hon vet och där brukar det vara lite enklare med galoppen. Dock kan vi bara rida an mot ett, två hinder i trav (galopperar en volt efter hindret) och sen är det inte lönt att hoppa mer för hon blir där så taggad att hon bara börjar studsa, stegra osv. och sen blir det sken hela banan igenom (sken på växel 1, hon har två växlar). Hon hoppar ju förvisso fortfarande allt men, vill ju få ordning på henne någon gång..

Hon är självklart kontrollerad av veterinär och inga fel på. Hennes mamma var väldigt skarp så hon har väl ärft det.

Hon har väldigt mycket i hjärnan och blir väldigt snabbt uttråkad, samtidigt som hon är väldigt arbetsskygg och börjar bråka så fort något blir lite jobbigt för henne.
 
Sv: Vill inte galoppera

Kanske ska lägga till också att hon är 10år. Och att hon aldrig "kunnat" galoppera normalt under ryttare. Lite dåligt musklad också.
 
Sv: Vill inte galoppera

Om du inte har gjort detta så skulle jag kolla: Galopperar hon normalt om du longerar henne? dvs utan bock? med och utan sadel. Det kan vara något med sadeln som gör att hon bockar? Är den utprovad av sadelmakare?
 
Sv: Vill inte galoppera

Om vet inte hittar något så får man gå vidare och se om någon med alternativ utbildning hittar något.

Har själv varit på klinik med häst några gånger utan att vet har hittat någonting men en ostiopat har gjort det.

Kram och lycka till med din ponny.
 
Sv: Vill inte galoppera

Låter som min häst när han sattes igång efter ett och ett halvt års vila efter skada. I hans fall var det helt enkelt så att han hade tappat så mycket muskler när han stått på box och i sjukhage väldigt länge att han helt enkelt inte orkade bära både mig och sig själv i galoppen mer än några steg/ halvt voltvarv och började bocka eller tvärnita istället. Jag slutade att sitta på honom under uppbyggnadsperioden och byggde upp honom från marken istället, longering, tömkörning, löshoppning, klättring i skogen med mig på marken osv, och resultatet var över förväntan. Kan det helt enkelt vara så att hon inte orkar? Som någon annan frågade, hur går hon utan ryttare?
 
Sv: Vill inte galoppera

Tack för alla svar.

Svarar alla här. Hon bockar inte vid longering men blir fortfarande lika uppstressad och kasstar sig istället sidledd, och liksom springer iväg sidled så att man får hålla i som tusen. Och då får man tyvärr börja om från början, så man får till ett halft varv i galopp för det är alltid på den öppna delen hon gör så för att komma undan. Har försökt att ha någon som står där vilket inte funkar värst bra det heller. I traven går hon jättefint.

Hon är löshoppad. Hon galopperar såå j*vla fort. Som en pil. Här läger hon in växel två i sken.

Ja jag tror absolut att det kan ha att göra med att hon är lite dåligt omusklad, lite arbetsskyg och att det blir för jobbigt för henne. Men jag vet ändå inte hur jag ska lösa det om det nu är där skon klämmer. Eftersom hon blir så arg så fort hon blir lite pressad. Och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bygga muskler utan att hon ska bli pressad. För uppenbarligen hjälper ju inte den form av ridning jag gör nu. Longeringen är också svår (i galoppen). Tyvärr är det väldigt platt här. Vi har endast en liten backe och nästan ingen skog. Men kanske får ta och testa att börja rida lite mer i den och rida upp och ner.
 
Sv: Vill inte galoppera

Cavaletti och bommarbete i trav - gärna med upphöjda bommar. även om ni inte har backar så bygger det mycket muskler att gå i terräng, tex skogsdunge. Tömkörning är bra, då kan man få lite bättre koll än i longering och det är inte lika lätt för dem att "springa ifrån". jobba lungt och metodiskt, låter som det är mycket stress i henne.
 
Sv: Vill inte galoppera

Jag hade, när jag longerar, "spärrat" av banan så hon inte kan sticka på den öppna delen av volten. Sätt upp t.ex. hinder över hela ridbanan, relativit höga såklart.... Detta tills hon lär sig att det inte är lönt att smita + att du kan jobba upp hennes rygg/mankmusuklatur på lina så hon orkar bära sig :)
 
Sv: Vill inte galoppera

Håller med om att spärra av men även testa löslongering när du ändå har en volt inhägnad. Genom var du befinner dig i förhållande till henne kan du sen reglera henne = lite framför - hon saktar av och bakom hon rör sig framåt.
Så länge som hon blir så stressad av att galoppera utan någon på ryggen skulle jag helt enkelt låta bli för hennes egen skull!
Och som någon annan sa, gå över bommar på marken med och utan ryttare, longera över bommar och "hoppa" henne på volt över cavaletti (bara några skutt per gång).
 
Sv: Vill inte galoppera

Jag hade låtit en hästmassör gå igenom hästen och kollat över sadeln. Även om veterinären sagt att hästen är ok så betyder det inte att hästen inte har ngn låsning eller muskel spänning. Kan även vara att sadeln inte ligger tillräckligt bra och orsakar obehag.
 
Sv: Vill inte galoppera

Lämna iväg den till någon som är duktig låt dem ha den en månad, så kan de utvärdera din häst och så kan de ge dig tips på hur du ska gå vidare.
 
Sv: Vill inte galoppera

En sak som går att titta på är hur hovarna ser ut och om vinkeln gör att hästen har svårt att bära upp sig i kotleden.

Långa tår och låg trakt har en viss förmåga att förstärka sig själv. Kan se aldrig så bra ut när hovslagaren gjort jobbet men skevrar iväg ganska fort efter.

Är det en bra hovslagare så be den titta när ni rider för att se om där behöver tänkas om med hovvården.

Galopp och hoppning är det som kan drabbas när det blir aj aj av att belasta på så vis att leder och muskler inte håller emot vikten utan att allt viker sig.

Har haft det problemet här, och ena hästen är fortsatt känslig och kommer så att förbli resten av livet.

Sen är det skritt skritt skritt. Det ger en bra grundträning för att hålla ihop rörelseapparaten.

Ptr
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp