Vill inte prata mer

Ignorera eller bara säg "nu vill jag fortsätta ifred" eller något dylikt.
Är det ingen man är mån om att upprätthålla en viss typ av relation med så föreligger ju inga direkta hinder för att vara kort och kanske till och med lite otrevlig tillbaka för att hon ska fatta.
 
Killen har en granne som beter sig mer och mer mysko, i början var hon rar men nu tycker jag mest det blir en otrevlig stämning.

Jag vill inte prata med henne något mer. Kan hälsa men inget mer än det. Hur kan jag meddela detta till berörd person på ett bra sätt?

Hon tycker redan idag att jag ”gömmer” mig som hon uttrycker det, sen är hon rätt elak i sina uttalande och jag orkar inte höra längre.
Jag är i botten introvert och behöver tiden hemma på att ladda om batterierna.

De andra grannarna hälsar bara och någon enstaka gång pratar.
Men just henne känns som en övervakare å ska ha koll på precis allt och har åsikter vad jag och killen gör i trädgården. Det i kombo med vad hon säger får mig att få dåliga vibbar.
Vår kemi stämmer inte. Jag gillar henne inte.

Så hur kan jag på bästa möjliga sätt säga att jag inte vill prata mer med henne och helst så det inte kan missförstås.

Tack på förhand. Ligger å grubblar på det då jag inte kan sova.

Jag är den grannen som gömmer sig. Nu har jag förvisso bra grannar i hela området. Men jag orkar inte alltid prata eller ens heja. Så ser jag att någon närmar sig eller om jag hör någon i närheten så kan jag springa in från balkongen eller ta en annan väg ute, eller typ gömma mig bakom en vägg i hopp om att ingen ser mig. Är dock ärlig och säger som det är om någon skulle undra vad jag håller på med.

Man behöver ju inte vara otrevlig, bara svara kort, ett hej eller vad som. Och fortsätta med sitt. Om grannen fortsätter prata så kan man kanske säga att man är lite upptagen eller skulle uppskatta att få vara ifred just nu.
 
Fast då måste ju problemet vara obefintligt. Säg bara att du inte vill prata och gå därifrån. Jag utgick från din konflikträdsla i mitt svar.
Har aldrig sagt till henne att jag inte vill prata. Tycker sådant är svårt, speciellt när jag inte känner mig helt bekväm med situationen. Förvisso är det bästa att ta tjuren vid hornen och bara göra, men just det tycker jag är svårt.
Vill helst inte va otrevlig med tanke på grannsämjan, men det kanske är enda vägen. 🤷🏻

Nu har jag åtminstone lite mer kött på benen och vet va jag ska säga (bara hoppas jag kommer ihåg det tills nästa gång hon försöker prata). 😅
 
Jag är den grannen som gömmer sig. Nu har jag förvisso bra grannar i hela området. Men jag orkar inte alltid prata eller ens heja. Så ser jag att någon närmar sig eller om jag hör någon i närheten så kan jag springa in från balkongen eller ta en annan väg ute, eller typ gömma mig bakom en vägg i hopp om att ingen ser mig. Är dock ärlig och säger som det är om någon skulle undra vad jag håller på med.

Man behöver ju inte vara otrevlig, bara svara kort, ett hej eller vad som. Och fortsätta med sitt. Om grannen fortsätter prata så kan man kanske säga att man är lite upptagen eller skulle uppskatta att få vara ifred just nu.
Jo det är ju sant hemma kan jag ibland kan jag undvika grannarna om jag inte orkar med att prata men det brukar fungera rätt bra.

Ska försöka med va ifred kortet och bara hälsa, för hälsa kan jag göra om det så bara är vinka eller säga hej.
 
Jo det är ju sant hemma kan jag ibland kan jag undvika grannarna om jag inte orkar med att prata men det brukar fungera rätt bra.

Ska försöka med va ifred kortet och bara hälsa, för hälsa kan jag göra om det så bara är vinka eller säga hej.

Jag men precis :) det är bara att säga typ "hejhej!" och fortsätta med ditt. Du kan ju ha hörlurar om det känns enklare. Fortsätter personen prata så säger du bara att du är lite upptagen eller inte orkar. Det ska respekteras!
 
Hur gör jag det? Jag har ingen aning om hur, det är därför jag vände mig hit då jag känner mig så vilse i det sociala.
Jag är inte konflikträdd och orkar inte bryr mig om ifall ngn tycker jag är otrevlig så hade tanten sagt ngn kommentar om att vi gömmer oss så hade jag svarat ”fatta piken” och gått eller sagt att jag uppskattar inte att du övervakar oss och vi är inte intresserade av prata. Du ska inte behöva känna att du måste göra annat eller gömma dig när kärringen är ute.
 
Jag är inte konflikträdd och orkar inte bryr mig om ifall ngn tycker jag är otrevlig så hade tanten sagt ngn kommentar om att vi gömmer oss så hade jag svarat ”fatta piken” och gått eller sagt att jag uppskattar inte att du övervakar oss och vi är inte intresserade av prata. Du ska inte behöva känna att du måste göra annat eller gömma dig när kärringen är ute.
Så otrevlig kan inte jag vara, då har det gått riktigt långt om det kommer dit. Lite som när det återkom med hörseln då blev ja sur och bet ifrån lite, men just då tänkte ja inte klart på va ja kunde sagt. Nu vet jag det om det skulle bli någon fler gång.
 
Jag hade hejjat kort och sedan aktivt valt att göra något annat med ryggen emot. Hade hon frågat så hade jag svarat kort, utan motfråga och fortsatt med mitt.

Kommer hon med en kommentar om att du undviker/ gömmer dig så hade jag bara svarat kort att "när jag är hemma vill jag vara ifred och vila upp mig". Alternativt redan slutat efter "... vara ifred".
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 302
Senast: cewe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 266
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp