Vill köpa min ridskolehäst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nashua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 298
N

Nashua

Hej alla,

jag började rida i vuxen ålder och har hållit på i 1 1/2 år nu. Rider regelbundet på ridskola, en gång i veckan plus en del privatlektioner. Nu är det så att jag blivit väldigt fäst vid en speciell häst på ridskolan. Han är lättriden, pigg och framåt men ändå kontrollerbar, trygg i alla lägen. Dessutom underbart snäll att sköta i stallet. Det känns som om vi har fått en speciell kontakt. Om någon vill se honom så har jag lagt in ett foto tidigare, under kategori En häst (sök på mitt användarnamn så kommer han upp). Jag skulle gärna vilja köpa honom, förutsatt att jag kan ordna med minst en medryttare (jag har inte möjlighet att rida varja dag).

Vad är då problemet? Jo, det sägs att hästen behöver ridas av en ryttare som är på högre nivå än jag för att han ska hålla sig bra,
annars kan han på något sätt påverkas negativt. Förstår inte riktigt hur, då jag har tänkt fortsätta rida honom för instruktör en gång i veckan. Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar? Är det bättre att han blir kvar på ridskolan??

Sv: Vill köpa min ridskolehäst...

Jo men visst kan det vara så att dina kunskaper inte räcker till för att han ska hålla sig på den utbildningsnivå han är på nu. Men om han är till salu och du vill köpa honom så är det väl bara att slå till. Däremot får du kanske räkna med att han förändras eller uppför sig annorlunda sen när han kommer till dig.

Prata med din instruktör om vad h*n tycker. Sedan kan h*n säkert rekommendera någon annan som rider hästen bra, som du kan fråga om h*n vill hjälpa dig.... eftersom du ändå behövde medryttare. Tycker verkligen att du ska ta tag i detta och kolla upp det, när man hittar en häst man verkligen tycker om så ska man inte låta den gå ur händerna på en... jag ångrar än idag att jag gjorde det :(

Prata med intruktören eller vem som nu kommit med detta påstående och hör efter varför. Sedan beror det ju på hästens ålder m m. Är han lite äldre så kanske det inte gör så mycket att han rids på en något lägre nivå.

Hur är din ridning förresten? Har du potential att utvecklas tillsammans med en duktig häst och bli en bättre ryttare. Kanske är du på det stadiet när du behöver mer kontinuitet och rida samma häst för att utvecklas i stället för att rida olika ridskolehästar hela tiden. Tänker du även rida för instruktör så borde du kunna göra framsteg. Bara en tanke...

Sedan kan du säkert hitta en medryttare som är duktig där du är lite svagare om det skulle behövas. Brukar inte vara svårt att hitta en bra medryttare på en ridskola (vet ju inte om du tänker ha kvar hästen där eller inte.)

Gardrut skrev:
Varför skulle den ha det?

Det var bara en gissning utifrån det här:" Jo, det sägs att hästen behöver ridas av en ryttare som är på högre nivå än jag för att han ska hålla sig bra, annars kan han på något sätt påverkas negativt. Förstår inte riktigt hur,..."

Alltså att hästen absolut behövde ridas med höjd rygg annars skulle det få ont. Men det var bara en fråga från min sida.

Ok. Bara undrade. Tänkte om du visste vilken häst det var eller att du helt enkelt drog den slutsatsen som du gjorde.

Hej,

angående "kissing spines": nej, han har inga sådana problem utan verkar helt frisk och pigg.

Hur jag är som ryttare: med honom känner jag att jag vågar det mesta, galoppera fort, hoppa. Jag är nästan alltid avspänd när jag sitter på honom. Sedan är det ju förstår så att jag inte kommit så långt än när det gäller dressyren. Håller på med det mest basala, skänkelvikningar och sådär. Men om jag kunde ordna en medryttare med ordentlig dressyrbakgrund, tror ni att det skulle kunna fungera i såfall? Jag är inte tävlingsintresserad, utan vill bara ha en go' och fin hästkompis att vara tillsammans med.

En tanke skulle kanske vara att köpa honom, men göra någon deal med ridskolan att han fick stå där och gå litet grann lektioner. Vet att det var en annan häst som det fanns liknande avtal för tidigare. Men, men...han är egentligen inte alls till salu. Anses vara en av ridskolans mest oersättliga hästar! Så att få köpa honom är väl mest en dröm. Men, som någon skrev, låt inte en bra häst gå förbi: jag tänker åtminstone uttömma alla möjligheter att få honom.

Hääärligt att hitta en häst som man matchar med!

Jag vill bara lägga in en liten tanke/varning om att du inte ska hoppas på eller förvänta dig att hästen, om du köpte den, skulle bete sig lika bra på en annan plats (om du ska flytta den). Om du flyttar hästen så är det alltså viktigt att du ser till att du har någon bredvid dig med erfarenhet för att få råd av om hästen beter sig annorlunda, ex. saknar en vän och tappar aptiten, börjar testa o.s.v.

Just med ridskolehästar är det också viktigt att höra för och prova hur de är att rida ut själva. De brukar ha en förmåga (som de flesta hästar som är otränade att gå själva) att gå över helvetets hinder i flock men inte gå speciellt långt på egen hand. Kolla upp hur det är med den här hästen, blir han mer nervös på egen hand? Är han mindre trafiksäker då? O.s.v.

Lycka till!

Nashua skrev:
En tanke skulle kanske vara att köpa honom, men göra någon deal med ridskolan att han fick stå där och gå litet grann lektioner. Vet att det var en annan häst som det fanns liknande avtal för tidigare. Men, men...han är egentligen inte alls till salu. Anses vara en av ridskolans mest oersättliga hästar! Så att få köpa honom är väl mest en dröm. Men, som någon skrev, låt inte en bra häst gå förbi: jag tänker åtminstone uttömma alla möjligheter att få honom.

Om han funkar bra på ridskolan, så får du förmodligen betala en bra bit mer än vad hästen egentligen är värd för att få köpa loss honom. Men han kan ju såklart vara värd det för dig.

Hästar påverkas väldigt mycket av vem som rider dem, så om en häst bara rids av ovana ryttare (även om de ovana ryttarna rider för instruktör), så gör et att hästen blir stelare och tråkigare att rida, och inte musklar sig på rätt sätt.

Vad kul att det är fler som har börjat rida i vuxen ålder.
Jag har haft liknande problemtankar som du har. Min dotter slutade tvärt av med att rida o då hade jag bara gått en termin i ridskola.
Vi hade en unghäst som hon skulle ha lite senare efter ponnytiden. Så nu stod jag där med en tävlingsponny o en unghäst.....:confused: Tänkte sälja men det är inte lätt att sälja en två åring. Ponnyn skulle ha ett nytt hem det är ju säkert för en tävlingsponny kan man ju inte bara ställa av . Hur det en var så var det en som behövde en ponny o hade en läromästare som hon ville bli av med. Så jag bytte helt enkelt på lån så länge. Rider för tränare en gång i veckan o rider på skola en gång i veckan. Rider nästan varje dag o det har utvecklat mig något enormt. Nu ska det ju säjas jag har haft jättemycket gratis från min dotters träningar då jag har varit med på samtliga. Så mitt råd är köp o utvecklas det går jättefort om man är intresserad o lägger ner tid på det. Skulle man tro på att den skulle må dåligt så skulle många hästa må dåligt här i landet. Skaffa proffshjälp !!
Lycka till med att få loss hästen!!!!!

Du måste oxå tänka på att hästen troligtvs rids mer idag än vad du kommer att göra.
Det kan förändra hästen totalt.

Jag tycker du ridit ALLDELES för kort för att överhuvudtaget skaffa häst. Man måste ha mycket mer erfarenhet tycker jag. Plus att en ridskolehäst blir helt annorlunda när de är själva. De brukar oftast ha starkt flockbeteende och han kommer förändras på flera aspekter.
Det verkar vara en mycket välriden häst och efter ett och ett halvt års ridning har du nog inte dom kunskaperna på långar vägar att kunna hålla honom lika framåt och lättriden.

Jag tycker du ska satsa på att vara medryttare på nån annans häst ett tag istället och se hur det går och fortsätta rida på ridskolan.
Sen kanske fundera över att ha egen häst.

Förstår att du tycker mycket om hästen.
Men allvarligt talat, om du ridit ett och ett halvt år så tycker jag att du ska vänta ganska många år innan du skaffar egen häst.
Jag har pysslat med hästar i ca 16 år seriöst.
På den tiden har jag jobbat heltid med hästar i ungefär 4 år.
Jag har diverse utbildningar bakom mej.
Ändå ställs jag ofta inför faktum, att kunskapen inte alltid räcker till.
Ju mer jag lär om hästar desto mer inser jag hur mycket det finns kvar att lära, jag kan aldrig bli fulllärd.
Om du ska köpa hästen så har du störst chans att han får fortsätta att må bra om han får stå kvar på ridskolan och går lite lektioner som du själv var inne på, för det är stor skillnad på en ridskole häst när han jobbar och när han är utanför verksamheten.
Den tjurige kan bli glad och snäll och den trygga kan bli osäker och rädd.

Jag tror du kommer att hitta fler hästar som du får en speciell kontakt med om du fortsätter att rida några år till innan du skaffar häst. Visst är den "första kärleken" till en speciell häst stort men fortsätt rida på ridskola, rid många olika hästar och lär dig mer innan du skaffar egen häst. Åk på kurser, rid privatlektioner o.s.v. Om du rider många olika hästar blir du också mer van vid olika situationer som kan uppstå och du kan lättare parera en häst som på något sätt är istadig eller börjar bråka eller blir skrämd på en uteritt t.ex. för det kan ju även den snällaste och tryggaste häst bli. Jag kan nästan lova dig att det kommer att komma fler hästar i din väg som det kommer att klicka med. Har själv ridit i 12 år men aldrig haft möjlighet att ha egen häst (ekonomiska och tidsmässiga skäl) Men det har passerat många hästar i min väg som jag haft en speciell kontakt med.

Det är ju inte bara ridningen som man ska ta hand om man har egen häst utan allt från skötsel, sårvård, kunna visitera hästen så man känner att den inte har några skador, se så att utrustningen passar till hästen, göra foderstat och massor av andra saker. Är du mogen för det och har kunskaperna efter så kort tid? Dessutom även om du har en medryttare och denne plötsligt slutar av någon anledning då är det ju ditt ansvar att ta hand om hästen 7 dagar i veckan tills du hittat en ny medryttare. Så det ansvaret måste man kunna ta året om, när som helst om man har egen häst.

Hitta en bra medryttarhäst och fortsätt ta lektioner och utveckla din ridning och din allmänna hästkunskap, det vinner både du och din framtida egna häst på. Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Nashua skrev:
Hej alla,

jag började rida i vuxen ålder och har hållit på i 1 1/2 år nu. Rider regelbundet på ridskola, en gång i veckan plus en del privatlektioner. Nu är det så att jag blivit väldigt fäst vid en speciell häst på ridskolan. Han är lättriden, pigg och framåt men ändå kontrollerbar, trygg i alla lägen. Dessutom underbart snäll att sköta i stallet. Det känns som om vi har fått en speciell kontakt. Om någon vill se honom så har jag lagt in ett foto tidigare, under kategori En häst (sök på mitt användarnamn så kommer han upp). Jag skulle gärna vilja köpa honom, förutsatt att jag kan ordna med minst en medryttare (jag har inte möjlighet att rida varja dag).

Vad är då problemet? Jo, det sägs att hästen behöver ridas av en ryttare som är på högre nivå än jag för att han ska hålla sig bra,
annars kan han på något sätt påverkas negativt. Förstår inte riktigt hur, då jag har tänkt fortsätta rida honom för instruktör en gång i veckan. Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar? Är det bättre att han blir kvar på ridskolan??

Hej! Vad roligt att höra att du "fallit" för en lektionshäst. Det finns många stabila, godmodiga och trevliga lektionshästar runt om i Sverige men det finns också andra hästar som inte är så lämpliga för detta "yrke" och därför håller ridskolorna hårt i sina "dyrgripar".. bra lektionshästar växer inte på träd.
Jag arbetar på ridskola och vi har många elever som har fastnat för våra hästar och skulle gärna vilja köpa dem. Just som du redan påpekat så kanske det inte blir så lätt att få till ett köp då hästen i fråga inte är till salu. Som någon annan också påpekat så skulle du antagligen få betala ett överpris OM ridskolan mot förmodan skulle gå med på att sälja. Det pga av att ridskolan måste tjäna på att sälja en bra lektionshäst, annars finns det ju ingen vits att sälja, hästen måste ju ersättas i verksamheten. Dessutom måste jag tillägga att då du inte har ridit länge och inte har så stor erfarenhet av hästar så skulle detta också få åtminstone mig att tveka ganska ordentligt när det kommer till en eventuell försäljning.

För att svara på din fråga om du är ute och cyklar skulle jag svara att jag inte kan avgöra detta då jag inte sett dig rida, men skulle jag gå på erfarenhet av att lära vuxna rida och hur dessa vuxna rider efter 1.5 år (och ridning 1gång i veckan) så skulle jag på rak arm säja ja, du är ute och cyklar. Det finns inte en ryttare med 1.5 års riderfarenhet på våran ridskola som jag skulle sälja en lektionshäst till. Så när det kommer till våra underbara lektionshästar som är levnadsglada och lever ihop i en stor flock om 25 hästar så skulle svaret på din andra fråga också bli ja..trivs "din" häst lika bra som våra gör på vår ridskola så skulle han i nuläget ha det bättre som lektionshäst. Men kom ihåg, det jag skrivit här är baserat på hur genomsnittet av lektionsryttare rider efter 1.5 år och också hur de hanterar situationer då det kommer till skötsel och hantering. För att bli en bra hästägare krävs ju mycket mer än bara god ridvana.

Mitt tips till dig är att i första hand ta upp dina tankar och funderingar med hästansvarig på din ridskola. Då får du ju direkt besked om ridskolan överhuvudtaget kunde tänka sig en eventuell försäljning. Om inte, börja rid en extra dag i veckan på lektion för att samla ytterligare kunskaper och tillbringa mycket tid i stallet för att snappa upp så mycket som möjligt av den kunskap som de mer erfarna har samlat på sig. Vem vet, om ett eller två år kanske läget har förändrats och under tiden har du jobbat hårt för att förkovra dig i ämnet hästkunskap och ridskolans ansvarige har sett dina ansträngningar. :) Lycka till

Tack för alla svar. Jag förstår alla invändningar, och inser väl att det hela är ett tämligen omöjligt företag. Jag skulle gärna kunna nöja mig med att rida kvar på min ridskola och utöka med privatlektioner och extraridning i väntan på att bli en mera erfaren ryttare. Problemet är att jag så sällan får rida just den här speciella hästen. Vi har ett rotationssystem, där man blir tilldelad en häst tre gånger i rad. Det innebär att jag får rida honom typ tre lektioner per termin. När jag bokar privat har jag heller ingen möjlighet att beställa just honom, utan jag får den häst som ridskolan bestämmer. Även om jag förstår att det är nyttigt att rida många olika sorters hästar är jag övertygad om att jag skulle kunna utveckla mig mer som ryttare om jag fick ha min favorithäst en längre tid i sträck, just därför att jag känner mig så trygg med honom. Men det går inte att komma med sådana argument till ridskolan.

Sedan blir jag litet ledsen när jag läser hur några menar att man inte har några som helst kunskaper eller förmåga att rida efter 1 1/2 år. Jag har en kompis som tävlat i dressyr på relativt hög nivå som sett mig rida och som säger att hon är imponerad av hur fort jag har utvecklats, och hennes bedömning är att jag har en naturlig fallenhet för ridning. Detta är absolut inte menat som skryt, men jag vill ändå framhålla att man inte behöver vara fullständigt värdelös som ryttare bara för att man har kort erfarenhet. Allt det här med att man riskerar att hästen blir sämre och rent av går sönder på grund av att den rids av en oerfaren ryttare: hur stämmer det överens med alla annonser om "läromästare" (kanske främst inom ponnyområdet) som säljs till barn med några få års erfarenhet av ridning? Jag trodde i min okunskap att en hästläromästare just var till för att ledsaga den mindre erfarne ryttaren framåt i utvecklingen, och jag ser "min" favorithäst just som en läromästare. Men så enkelt är det kanske inte?

Att äga n häst innebär såå mkt mer än bara ridning.
Prova på som medryttare först.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 733
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 062
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 571
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller... 2
Svar
26
· Visningar
5 104
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V