Villke Täcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare elifet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 740
E

elifet

Ja för att göra en lång historia kort, villka täcken behövs egentligen? (alla årstiider) ^^

Sv: Villke Täcken?

Beror helt enkelt på individen, vad man har hästen till och vars man bor.
En tålig häst med mycket päls och mat kan klara sig med ett regntäcke medan andra hästar kan behöver fler 100g täcket.

det förstår jag men jag tänkte på vad just DU tycker att en häst behöver ;)

De beror ju fortfarande på hur individen är..

Jag kan inte riktigt svara på den frågan..
Min häst har iaf. 2 st regntäcken, ett sommartäcke och en med halvhals. Ska köpa ett 3e med helhals som är lite tjockare då han har problem med korset.
Har 2 stalltäcken, ett 150g och ett 300g.
Flera fleece täcken att byta mellan.
1 ylletäcke
Ett vintertäcke 400g, ska även köpa ett med 200g.

Själv tycker jag inte man kan ha för många täcken eg.
Bara man täckar efter hästens behov.

Men standard är väl regntäcke, vintertäcke och kanske ett fleece täcke.

Varför undrar du? Har du en häst du undrar vad den behöver underlättar det om du berättar något om den eller ännu hellre - fråga hästen.

Sökfunktionen är bra också.

Vi har två hästar, den ena klarar sig med två täcken (ett ofodrat regntäcke och ett fodrat utetäcke), den andre har en hel uppsättning med mellanfodrat, extremt tjockfodrat, med halvhals, med helhals - alla varianter.

Så för oss är det helt enkelt så att den ena hästens behov är väldigt lätta, medan den andre ruinerar oss fullständigt. Och är aldrig nöjd ändå...

Vi har en kallblodstravare och en ponny. Ingen av dom behöver väl täcken egentligen, dom skulle kunna gå utan. Men det vill inte jag, ska ha kallblodet rakad i vinter och ponnyn ska med regntäcke´med ev. fleece under när det snöar och vintertäcke när det är rtiktigt kallt.

JAG tycker att man behöver;
2 vintertäcket (för att kunna bytas när det har snöat blötsnö etc..)
1 regntäcke (helst 2 där också :p)
1 svettäcke
1 stalltäcke (om man har en rakad häst eller är frusen)
1 ländtäcke (likaså där, om hästen är rakad eller allmänt frusen)

Hade en varmblodig travare som gick med täcken dygnet runt, han var så himla frusen och magrade när han inte fick ha täcket på sig, han gick på fri tillgång så mat var inget problem.

Det beror som sagt på individen, hur frusen den är, om den är klippt osv.
Men jag tycker allafall att jag klarar mej rätt bra med:
ett ofodrat regntäcke
ett regntäcke med lite fodring (typ fleecefodring)
ett tjockare vintertäcke
ett fleecetäcke
ett ländtäcke

Jag kan ju svara på vad JAG behöver.
Och det är inte samma som jag behövde till min förra häst, så man kan inte riktigt säga "jag tycker att hästar behöver...." för det är så olika :)

Har en "normalfrusen" häst kan man väl säga, helklippt vintertid och jag tycker att jag behöver;

2 ofodrade regntäcken
2 fleecetäcken
ylletäcke
200grams stalltäcke
200grams utetäcke
300grams stalltäcke
300grams utetäcke
en lös hals till regntäckena och utetäckena
ridtäcke i tjock fleece/ylle
ridtäcke fleece/regn

Sen att jag har över det dubbla är väl en annan sak :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
770
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 428
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet