Villken modell av hackamore?

Machen

Trådstartare
Ska köpa ett hackamore, men det finns ju olika modeller. Jag har kollat på en modell med flätad nosrem och långa skänklar, och en annan med pälsfodrad, bredare nosrem och kortare skänklar.
Vet någon skillnaden?
Det känns som att den med flätad nosrem borde vara skarpare, men påverkas det av längden på skänklarna också?

Sv: Villken modell av hackamore?

Lite anläggningsyta mot hästen = skarpare

Längre skänklar = mer hävstång = skarpare

Tack! Man ser ju dom som rider med ett stort nosludd på nosremmen. Blir det mildare eller är det enbart för att minska risken för skav?

Jag vet inte, men har svårt tänka mig att det skall bli mycket mildare av det.

Använder själv hackamore med korta skänklar och bred nosdel,ponnyhack, med nosludd i fårskinn. Minskar risken för skav,känns trevligare och hästen verkar nöjdare.

Jag använder bara hackamore av ordentligt läder, alltså inte sånna tunna som t.ex. Hööks, eftersom jag upplever dem ostabila. De sitter inte så bra på hästen :crazy:
En tunnare nosrem ger ju skarpare tryck, och långa skänklar också. Men i slutändan är det ju handen bakom som avgör. Jag skulle rekomendera det som är mest stabilt och verkar sitta bäst.

Jag använder ett ponnyhackamore från Sprenger. Korta skänklar och bred rejl lädernosrygg. Har inget ludd på. Tycker inte att det sitter bra på remmarna.
Min häst har en tendens att krylla ihop sig redan på korta skänklar så jag har aldrig provat med långa.

Mitt är också av stadigt läder typ sprenger.Gillar inte dem som tex hööks har de med tunnare länder/nylon.De känns så sladdriga.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 032
Senast: Badger
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka