Bukefalos 28 år!

villkorslös kärlek?

Sv: villkorslös kärlek?

Oavsett vad barnet gör så är det ju fortfarande ens barn. Man kommer alltid minnas barnets fina stunder, hur man kände när man höll barnet för första gången och hur man sedan såg hen växa upp: Stå, gå, prata, första skoldagen etc

Jag tror det är alldeles för enkelt att kunna svara på din fråga faktiskt...
 
Sv: villkorslös kärlek?

Sättet du ställer frågan på leder lätt tanken till att villkorslös kärlek definieras som en förmåga att förlåta allt. Jag är tveksam till om förmågan att förlåta är en tillräcklig eller ens nödvändig beståndsdel av villkorslös kärlek.

Vissa saker är kanske oförlåtliga, men behöver inte innebära att man slutar älska barnet, tänker jag.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Det var bra skrivet, summerar ungefär mina tankar efter att ha sugit på karamellen en stund. :)
 
Sv: villkorslös kärlek?

Nej. Inte för allt. Men jag kommer aldrig sluta älska mitt/mina barn. Har bara träffat det ena än eftersom den andra gör entré först i mars.

Jag tror inte jag kan sluta älska mina syskon oavsett vad de gör. Men jag skulle inte skulle förlåta dem allt.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Jag vet inte om jag skulle kunna förlåta vad som helst, men jag skulle aldrig kunna sluta älska mina barn.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Vissa saker är kanske oförlåtliga, men behöver inte innebära att man slutar älska barnet, tänker jag.

:bow:
Tack! Exakt så.

Även om något av våra barn skulle bli mördare så skulle jag inte sluta älska dem, det är jag övertygad om.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Så tänker inte alla föräldrar.... jag gör det till min dotter. men min föräldrar accepterar inte vem jag är.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Men svaren i tråden baseras ju på hur man själv känner och återspeglar inte någon annans känslor.

Jag tror att Björk är väl medveten om att det finns föräldrar som inte älskar sina barn eller accepterar barnens "jag".
 
Sv: villkorslös kärlek?

Villkorslös kärlek låter som ett mycket obehagligt begrepp. Motsatsen blir ju som "jag älskar dig så länge du inte" osv.

Kärlek ska inte förknippas med villkor på det viset, och kärlek har inte med förlåtelse att göra. Och att straffa någon genom att hålla inne med kärleken är fult, i synnerhet om det används mot ett barn.
 
Senast ändrad:
Sv: villkorslös kärlek?

*knapp lån*
Jag älskar mina barn, men inte alltid deras handlingar.

Jag skulle nog förlåta det mesta, men kanske inte förlåta mej själv, om jag gett dom dåliga verktyg att klara av rätt handlingar och beslut.

* Jenny *
 
Sv: villkorslös kärlek?

Sättet du ställer frågan på leder lätt tanken till att villkorslös kärlek definieras som en förmåga att förlåta allt. Jag är tveksam till om förmågan att förlåta är en tillräcklig eller ens nödvändig beståndsdel av villkorslös kärlek.

Vissa saker är kanske oförlåtliga, men behöver inte innebära att man slutar älska barnet, tänker jag.

Tänkte samma men du sa det så bra. Älska är en sak. Men skulle de man älskar göra en nog besviken, skadad eller sårad kanske man måste välja bort umgänge eller nått.
Men man behöver ju inte sluta älska dem i grunden för det! Man kan ju inte påverka allt andra gör tyvärr.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Sättet du ställer frågan på leder lätt tanken till att villkorslös kärlek definieras som en förmåga att förlåta allt. Jag är tveksam till om förmågan att förlåta är en tillräcklig eller ens nödvändig beståndsdel av villkorslös kärlek.

Vissa saker är kanske oförlåtliga, men behöver inte innebära att man slutar älska barnet, tänker jag.

Jag vet att det är så.
 
Sv: villkorslös kärlek?

Så tänker inte alla föräldrar.... jag gör det till min dotter. men min föräldrar accepterar inte vem jag är.

Det låter sorgligt, men jag tror du är långt ifrån ensam.

Jag kan tänka mig situationer - ytterligheter- där jag skulle kunna sluta älska så som barnet blev, men då sakna/sörja/älska det som var.

Då tänker jag mig försörjning genom stölder samt upprepad misshandel/mord. Det är för mig så främmande att jag har svårt att se hur jag skulle kunna älska någon sådan.

Tyvärr tror jag vissa föräldrar känner som jag, men att tröskeln för när det sker kan ligga på att barnet är homosexuellt eller att det inte följer föräldrarnas åsikt om karriärval eller liknande.

Det är sorgligt!
 
Sv: villkorslös kärlek?

Men skulle de man älskar göra en nog besviken, skadad eller sårad kanske man måste välja bort umgänge eller nått. Men man behöver ju inte sluta älska dem i grunden för det!

Jag tänker samma sak - att kärleken inte behöver manifesteras för att ändå finnas där.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mest nyfiken. Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes...
Svar
18
· Visningar
1 479
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter "Gör både dig och din häst en tjänst, sluta slösa pengar på dyra och onödiga kraftfoder, tillskott och magiska pulver" - ord och inga...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för hästbonden Joel att göra entré i Bonde söker fru. I det här klippet träffar han sin namne, Joel, som har fått...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Gunnar
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 958
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp